metro2005 schreef:Is met een injectie niet echt nuttig nee, wat wel kan (ik ken die 1.6 blokjes niet zo goed hoor) is dat ie stationair wat te laag draait, dan krijgt ie met starten net te weinig lucht. er zit dan op je luchtinlaatbuis een schroef waarmee je hem stationair iets harder kan laten draaien, dit heeft direct ook invloed op je startgedrag (in 1 keer of lang doorstarten)
Bij mij staat ie op 1000 toeren stationair, bij mijn vorige bx stond ie te laag en startte die ook erg lastig. schroef beetje verder opengezet zodat ie stationair ook harder ging lopen (van 900 naar 1000 toeren) en de startproblemen waren direct opgelost.
Die schroef ken ik in ieder geval niet, maar wie zoekt zal vinden, en ik zal straks eens kijken…
stationair is bij mij nabij de 900 toeren, behalve de eerste paar minuten (verhoogd stationair), dan is het om en nabij de 1500 rpm.
heb ik in ieder geval weer wat te doen
mijn ervaring met de accu is dat hij bij lage temperaturen zoveel minder krachtig wordt, dattie best heel goed kan lijken, maar bij de eerste de beste echte kou het startceremoniegebreuren al niet aan kan.
ik ben ook volgens het instruktieboekje maar gestopt met gasgeven bij het starten, en dat is tot nu toe goed bevallen!
mijn 1400 (cannes) heeft ook een automatische zomer/winterstand. maar er zullen ongetwijfeld versies zijn die dat (nog) niet hadden.
voor de zekerheid: (als die aanwezig is) rotor, verdeelkap schoonmaken (of vervangen, afh. van de staat) en bougies vervangen en indien nodig de accu. lijkt mij geen helemaal verkeerde investering.
dat is iig. mijn kijk op het geheel…
een ander idee is dat er vocht een rol speelt, smorgens vroeg. dan zou overjarig (bougie-)kabelwerk ook op kunnen gaan spelen, dan loopt mogelijk de motor weer prima als ie warm wordt…
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
ik ben ook volgens het instruktieboekje maar gestopt met gasgeven bij het starten, en dat is tot nu toe goed bevallen!
Da’s maar goed ook, met een injectiemotor is ‘t niet alleen niet nodig, maar ik meen zelfs slecht voor de motor om gas te geven bij het starten.
Die 16 heeft geen verdeelkap en rotor trouwens, trust me
Harm schreef:ik ben ook volgens het instruktieboekje maar gestopt met gasgeven bij het starten, en dat is tot nu toe goed bevallen!
Da’s maar goed ook, met een injectiemotor is ‘t niet alleen niet nodig, maar ik meen zelfs slecht voor de motor om gas te geven bij het starten.
Die 16 heeft geen verdeelkap en rotor trouwens, trust me
Als jij het zegt
Toevallig had ik eergisteren nog naar m’n bougiekabels gekeken, ze zien er nog prima uit, het rubber is nog rubberig, en niet gebarsten (zoals de banden die ik onder de bix had liggen).
Wat me vanmorgen wel opviel was dat m’n klokkie niet goed liep. Het kan zijn aangezien ik laatst met de bedrading heb zitten rommelen (mijn fantastische nieuwe radio/cdspeler aansluiten (die er ZSM UITGAAT!!!), klokje heb ik los geschroefd gehad, maar niet uitgetrokken), en er ergens een beetje een los contactje zit, of m’n accu is echt ver heen. Het was in ieder geval 12:05pm toen ik ongeveer 5 minuten aan het rijden was. Nou weet ik niet op welke tijd het klokkie normaal springt als je er voor de eerste keer spanning op zet (dacht 1:00 uur), maar ook dat zal ik vanmiddag even bekijken. Volgens mij moet ik maar bidden dat de bix straks nog start..
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Harm schreef:ik ben ook volgens het instruktieboekje maar gestopt met gasgeven bij het starten, en dat is tot nu toe goed bevallen!
Da’s maar goed ook, met een injectiemotor is ‘t niet alleen niet nodig, maar ik meen zelfs slecht voor de motor om gas te geven bij het starten.
Die 16 heeft geen verdeelkap en rotor trouwens, trust me
Om soms de handchoke niet te hoeven gebruiken geef ik wel is vlink gas.
mensen kijken je dan altijd ook zo leuk aan
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Als jij het zegt
Zeg, wie heeft er nou ooit zo’n heel blok tot het laatste schroeffie uit elkaar gehaald?
Om soms de handchoke niet te hoeven gebruiken geef ik wel is vlink gas.
mensen kijken je dan altijd ook zo leuk aan
hehe bij een carburateurmotor moet je juist gasgeven bij het starten, da’s weer heel anders
Harm schreef:Als jij het zegt
Zeg, wie heeft er nou ooit zo’n heel blok tot het laatste schroeffie uit elkaar gehaald?
ehhh, Gijs?
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: toepasselijk: Wat te doen om koude start te vereenvoudig
Als de auto pas aanslaat op het moment dat je de sleutel los laat, dan vreet er iets veel stroom en blijft er (te) weinig stroom voor de ontsteking over. Er van uitgaande dat de ontsteking goed is (verdeelkap, bougies, kleppen), kan het dan zijn dat de startmotor of het contactslot wat versleten zijn. Controleer ook de bevestigingen van accukabels op de accu zelf en op de startmotor (plus; losgetrild?) en versnellingsbak (massa; even losmaken en goed schoonmaken daar).
Om soms de handchoke niet te hoeven gebruiken geef ik wel is vlink gas.
mensen kijken je dan altijd ook zo leuk aan
ehmm, ik heb geen handchoke
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
kan er wel in komen
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Nou… net ging m’n hart als een gek tekeer.. ik MOEST eerder naar huis van de baas, dus ja, dan ben ik maar naar huis gegaan.. ik liep richting BX, stapte in, hopend dat ie normaal start.. ik douw de sleutel erin, draai eraan, en ja hoor, meteen lopen.. dus sjah, dus toch de kou (hoop ik). morgenvroeg ga ik eens even kijken hoe ver de accuspanning inzakt bij het starten, en gooi ik er ook eens wat nieuwe bougies tegenaan.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Re: toepasselijk: Wat te doen om koude start te vereenvoudig
Handjes schreef:Als de auto pas aanslaat op het moment dat je de sleutel los laat, dan vreet er iets veel stroom en blijft er (te) weinig stroom voor de ontsteking over. Er van uitgaande dat de ontsteking goed is (verdeelkap, bougies, kleppen), kan het dan zijn dat de startmotor of het contactslot wat versleten zijn. Controleer ook de bevestigingen van accukabels op de accu zelf en op de startmotor (plus; losgetrild?) en versnellingsbak (massa; even losmaken en goed schoonmaken daar).
Lijkt mij ook.
Als je startmotor is versleten gaat ie veel stroom vreten en ontsteekt er niks. Ook heeft je injectie hiervan te lijden… Ik gok op een ruil startertje..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Re: toepasselijk: Wat te doen om koude start te vereenvoudig
bogaard77 schreef:Lijkt mij ook.
Als je startmotor is versleten gaat ie veel stroom vreten en ontsteekt er niks. Ook heeft je injectie hiervan te lijden… Ik gok op een ruil startertje..
maar net startte ie dus bijzonder goed.. dus:
- ik draai sleutel om
- reutel
- reutel
- reutel (3 reutels dus totaal, niet 3 uur reutelen)
- lopen
Dus binnen 1 a 2 seconde liep ie..
Als die startmotor toch tegen z’n eind aan loopt zou ie toch altijd slecht moeten starten?
Ik heb wat foto’s gemaakt van het ontstekingsgedoe, ik heb ECHT geen flauw idee *WAT* het is, ik hoop dat jullie het wel weten ops:
Verder lijkt het mij het handigste om eerst de bougiekabels te vervangen. Zoals ik al zei is het rubber nog rubberig, maar een is gedeeltelijk gesmolten (!) en een andere heeft een paar ongezonde bobbels.
Bougies zijn in ieder geval droog.
Re: toepasselijk: Wat te doen om koude start te vereenvoudig
Ik heb de Haynes erbij gepakt, en ben eens wat gaan zoeken op het forum. volgens mij is het gewoon een soort van bobine. Aan dat kastje zit een bunder kabels (onderkant, niet te zien op de foto’s). Ik heb zo het gevoel dat die van de ECU afkomen. De ECU zegt dus tegen die ‘bobine’ wanneer ie moet vonken, en dat kassie maakt er dan een lekker hoge spanning van.
da’s dus mijn visie, maar ik ben niet slim.
Wel heb ik in m’n zoektocht gezien dat het slangetje dat naar m’n MAPsensor loopt gescheurd is..
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja dat zijn 4 bobines in een en die wordt gestuurd door de ECU.
Vervang eerst die kabels en bougies maar eens.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>