René Jongejan schreef:Matthijs heeft helemaal gelijk, de thermostaat zit juist in het systeem om te zorgen dat de motor snel op bedrijfstemperatuur komt en daar ook blijft.
Heb het even opgezocht in m’n Vraagbaak:
- bij de 4-cilinder benzinemotoren opent de thermostaat bij 89 C en is bij 100 C helemaal open (V6’en worden niet behandeld);
- bij de diesels opent de thermostaat bij 85 C en is bij 100 C helemaal open.
Kan niet zo snel vinden of dit nog afhankelijk is van het soort versnellingsbak, hand dan wel automatisch.
Inschakeltemperaturen van de ventilator(en) afhankelijk van het aantal (1 of 2) en wel of geen airco.Ik heb wel de ervaring dat de uitlezing op het dashboard niet zo nauwkeurig is, bij mij werkelijk minus 10 C.
Wil altijd nog proberen om dit nauwkeuriger te krijgen.
Is de opnemer een PTC of een NTC?
In het eerste geval kan je dan een offset realiseren door een extra weerstand in het circuit.
Zou je even multimeter op je sensor moeten drukken De sensoren zitten voor op t blok bij je waxthermostaat dus je kan er vrij simpel bij. Volgens mij gebruikt psa altijd sensoren die minder weerstand geven naarmate ze warmer worden.
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
En om op de originele vraag in te gaan:
thermostaat i.g.v. handbak art.nr. 133871, i.g.v. automaat 133872
Volg je hart, gebruik je hoofd.
En nummer 3 moet je niet vergeten
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Nummer 3 heeft art. nr. 133966
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
nummer 2 en 4 zou ik ook niet vergeten!
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Interesant topic, is het ookk zo lastig om bij een thermostaat van een 2.0 16V uit ‘96 te komen?
De mijne is namelijk ook overleden (denk ik)!
Rene
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
boukewerff schreef:nummer 2 en 4 zou ik ook niet vergeten!
Mee eens, maar nummer 2 is de thermostaat en nummer 4 hoef je niet te vervangen
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Javel schreef:Interesant topic, is het ookk zo lastig om bij een thermostaat van een 2.0 16V uit ‘96 te komen?
De mijne is namelijk ook overleden (denk ik)!
Rene
Is dat een XU10J4R?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
allee,tof.
Bedankt mensen lief.
Ik heb die tekening afgeprint,ik kan er op letten waar ik die klep koop dat alles
compleet is.
De motor moet rond de 80 graden bedrijfstemperatuur hebben,dat is juist,maar ja,ik rij nog
maar een maand met de dame en daarom praat ik er liever hier eens over.
De verassingen zijn soms de wereld niet uit.
Dat trillend geluid die ik hoor komt ergens van onder de motorkap en je hoord het binnen.
Presies of de deur van de bijrijderskant niet in de haak zit.of een venster die los zit.
Het komt heel zeker ergens van bij de motor.
Als je natuurlijk luisterd bij en rond de motor hoor je hem draaien,dat is al.
Maar binnen hoor je het getril.
Geef ik gas,dan trild het geluid vlugger,maar boven de 2000 toeren gaat het weg.
Als de dame (warm) geeft gaat het ook over.
Groetjes.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Misschien een gare motorsteun?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Brian schreef:Javel schreef:Interesant topic, is het ookk zo lastig om bij een thermostaat van een 2.0 16V uit ‘96 te komen?
De mijne is namelijk ook overleden (denk ik)!
ReneIs dat een XU10J4R?
Weet ik echt niet 2.0 16V zit geen expansie vat in het koelcircuit voor zover ik het kan zien!
Rene
Javel,
Ik ken dat type blok niet, maar ik denk dat je expansievat in de radiateur geïntegreerd zit. Kijk maar waar de vuldop zit.
Zeer waarschijnlijk zit je thermostaat rechts van het motorblok (als je voor de auto staat), daar waar die dikke slang op zit aangesloten. Is veel makkelijker te bereiken dan bij de Diesels.
Wim,
Disciplus Simplex
Javel schreef:Interesant topic, is het ookk zo lastig om bij een thermostaat van een 2.0 16V uit ‘96 te komen?
De mijne is namelijk ook overleden (denk ik)!
Rene
Nee die zit voor op het blok (eigenlijk net aan de zijkant. Volg de bestuurderskant slang van de radiator (die zit aan de bovenkant) naar het blok. Daar waar ie het blok raakt zit de thermostaat achter een bol dekseltje
Ouwe mopperkont
Nogthans de mijne is een diesel en daar zit vooraan aan bestuurderskant zo’n dikke
darm met zo’n bolle kop aan het motorblok,eerst dacht ik dat die klep daarzat.
Heren bedankt voor de reacties, ik heb mijn thermostaat gevonden, nieuwe is besteld!
Rene