Xsara phase 2 2003 Centrale vergrendeling springt meteen van het slot
peter1780
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-2009

Gepost: 14 februari 2010 01:23 PM

Dag Allemaal,

Laat ik beginnen dat ik het hele forum en internet al heb afgespeurd omtrent het (bekende) CV probleem op de Xsara. Echter, ik heb in mijn auto de oorzaak nog niet kunnen vinden hmmm

Probleem: Auto springt na het sluiten met ab direct weer van het slot, soms wel, soms niet. Wanneer je de linker deur van binnen sluit met het knopje op de deur sluit soms alleen deze deur, soms alle deuren. Wanneer je dit rechts doet gaat de auto of geheel op slot of hij springt meteen weer van het slot af.
Wanneer ik de auto dan maar van het slot af laat staan en een half uur later met de ab op slot zet werkt hij (vaak) wel!
Af en toe werkt het ook wanneer ik de accu een tijdje los koppel en dan weer vast. Ook dit werkt niet altijd…

Samengevat ben ik het volgende tegengekomen op diverse websites en forums
Bekabeling naar de deur waarmee het niet lukt om alle deuren van binnenuit mee te sluiten is gebroken
Aardecontact bij de cvmotor gecorrodeerd
Computer defect
Klap op zekeringenbox geven

Ik heb het aardecontact bij de cvmotor bekeken en dit zag er goed uit. De hele motor ben ik trouwens niet tegengekomen, mijn vermoeden is dan ook dat deze op de slotplaat zit. (wat een $#$#$^stekker om los te krijgen b.t.w. cheese )
Diverse kabels naar de deur zijn in slechte staat maar zijn visueel niet geheel gebroken. Helaas zitten er niet aan twee kanten stekkers om dat eens goed door te meten. In de auto “verdwijnt” de kabel achter de zekeringenbox.

Uiteraard heb ik de zekeringenbox meerdere klappen gegeven op relais ed cheese

Voordat ik de kabels naar de deur ga vervangen (een rotklus om te knippen, solderen en verlengen bij -10ºC) wil ik zeker weten dat dit de storing gaat verhelpen. Mijn probleem is dus op dit moment het soms wel / soms niet verhaal. dat zou ook een rotte computer kunnen zijn. De stekkeraansluitingen hiervan zien er goed uit. Er zit geen vocht in wat ook wel eens voor schijnt te komen.

Heeft iemand hier ervaring mee of een tip hoe ik makkelijk de kabels naar de deur kan doormeten?

Heeft iemand al eens een reactie naar Citroen geschreven dat de kabels eigenlijk niet zouden mogen breken na 7 jaar?

Alle hulp en info wordt zeeeeeer gewaardeerd. Alvast hartelijk bedankt hiervoor

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27938
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 februari 2010 01:38 PM
  [ # 1 ]
peter1780 schreef:

Heeft iemand al eens een reactie naar Citroen geschreven dat de kabels eigenlijk niet zouden mogen breken na 7 jaar?

Hier kan je natuurlijk pas over na gaan denken als je 100% zeker weet en kan aantonen dat het aan de bekabeling ligt.

Ik weet niet of je bijvoorbeeld 1 deur kan loskoppelen, dan kan je uitsluiten aan welke het ligt?

Heb je een break? Dan vermoed ik de achterklep Wink

Profiel  
 
peter1780
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-2009

Gepost: 14 februari 2010 01:57 PM
  [ # 2 ]

Yep, je hebt gelijk. Eerst weten of het de kabels zijn.

Ik heb inderdaad een break. Is het dan niet raar dat de cv soms van binnen op de deuren bedient niet reageert op de linker deur maar wel op rechts als het de achterklep zou zijn?

hmmm, een beetje een kromme zin ohh

Profiel  
 
Nicholas
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 15-02-2010

Gepost: 15 februari 2010 10:21 PM
  [ # 3 ]

Ik zit met precies hetzelfde probleem.  Alleen bij mij is het zelfs zo dat de auto als ie eenmaal is afgesloten later soms spontaan weer open gaat. Heb hier een topic over aangemaakt; had de jouwe niet gezien.

forumbericht

Profiel  
 
peter1780
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-2009

Gepost: 16 februari 2010 08:26 PM
  [ # 4 ]

Das helemaal vaag! Dat zijn geen kabels meer maar klinkt als een computerstoring?

Profiel  
 
citrozxdennis
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008

- Xsara HDI 110 Exclusive
Gepost: 17 februari 2010 01:22 AM
  [ # 5 ]

Er zit een microschakelaar IN het slot, die detecteert of het slot open of dicht zit. Deze gaan vaak kapot. Zijn niet los te vervangen, het hele slot moet vervangen worden. Je zou de sloten een voor een kunnen loskoppelen en dan opnieuw proberen om erachter te komen welk slot problemen geeft. Dat slot dient dan vervangen te worden. Draden zou ik ook repareren om alle zwakke factoren uit te sluiten.

Succes!

Profiel  
 
peter1780
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-2009

Gepost: 17 februari 2010 10:56 PM
  [ # 6 ]

Kijk,

Dat is weer iets nieuws! Dat heb ik nog nergens kunnen terugvinden. Nu werkt de CV op de volgende manier.

Deurtjes dicht doen, via de ab op slot doen waarna dit meteen weer openspringt. Maar, de aanhouder wint. Als je dit zo’n 3 tot 4 keer herhaalt gaat ie ineens wel op slot. Dat zou volgens mij betekenen dat de bedrading wel doorgeeft maar iets in het slot inderdaad “lui” is?

Wanneer die microswitch niet werkt laat de auto dan wel zien of een deur open of dicht is? Dit werkt namelijk wel bij mij.
huh

Profiel  
 
citrozxdennis
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008

- Xsara HDI 110 Exclusive
Gepost: 17 februari 2010 11:41 PM
  [ # 7 ]

De microschakelaar kan gaar zijn, waardoor hij soms wel werkt en soms niet. Daardoor lijkt alles in de eerste instantie normaal te werken en ook het ‘portier open’ lampje werkt. Maar terwijl alles net op slot zit, geeft een gare microswitch door aan de computer dat er toch een deur open is en alles springt weer van het slot. Je hebt hetzelfde effect bij een auto waarbij alles in orde is als je de deur op slot probeert te doen met een deur open, hij springt even op slot en direkt weer open.
Vocht kan ook de oorzaak zijn. Dit is mijn ervaring in mijn 5 jaar als automonteur. Ik heb ook meegemaakt dat de klant geen klacht had over de centrale vergrendeling maar dat er wel een storing was opgeslagen, het desbetreffende slot werd dan preventief vervangen.(niet bij citroen weliswaar, maar elektra werkt bij de meeste sloten hetzelfde) De Lexia zou dus ook uitkomst kunnen bieden.

Groet, Dennis.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook