Hallo allemaal,
Nu heb ik sinds gisteren problemen met mijn aanjager. Vandaag de aanjager losgehaald en getest en wat blijkt, deze werkt prima !? Dus de zekeringenkast linksonder bij bestuurder losgehaald en alle zekeringen eruit gehaald en er blijkt niets loos. Nu is het zo dat er helaas geen zekeringen schema aanwezig is aan de binnenzijde van de kast en klep en vraag ik mij of of iemand mij kan vertellen welke zekering van de aanjager is en hoeveel watt deze behoort te zijn ?????
Hopelijk kan iemand mij iets meer vertellen want met dit weer is het waardeloos rijden zonder aanjager ;(
Het betreft een ZX Break (meegespoten spiegels metallic groen) uit 1996
Alvast dank voor een (verlossend) antwoord !
C’est une voiture du ministre !
Staat dat niet in de handleiding?
staat in de handleiding, die ik zo gauw niet bij de hand heb
Doet de aanjager het niet meer op alle standen? Het kan namelijk ook zo zijn dat de voorschakelweestanden stuk zijn (eventueel doordat er sneeuw bij de inlaatkant ingekomen is en voor een kortsluiting gezorgd heeft??) Deze voorschakelweerstand zit in de luchtinlaat. Daar kan je alleen bij door de plastic kap te verwijderen die achter de ruitenwisser zit. Dan kan je vervolgens het ding een kwartslag draaiend eruithalen. Bij elke sloop wel uit een willekeurige ZX te krijgen.
Alvast dank voor de antwoorden Ben net als velen, veel door de sneeuw gesjeesd inmiddels. Ware sneeuwstormen op de Duitse autobahnen dus ik denk dat het euvel in de schacht moet zitten. Heb dit wel voordat het ECHTE winterweer is begonnen losgehaald om de blaadtjes te verwijderen (syrofaan of hoe de afvoer ook mag heten) Vroeg mij toen ook gelijk al af wie dit ooit zo verzonnen heeft, maar goed ik zal morgen eens even kijken naar de voor schakeling.
De regeling binnen werkt op alle standen niet meer en de kabel naar de klep voor de luchttoevoer was op de plastic aanhechting afgebroken maar die heb ik inmiddels weer vastgemaakt dus die werkt weer, ook al gaat het heeeeeeeel erg stroef.
Inmiddels een noodoplossing gefabriceerd om toch te kunnen blowen (ZXen blowen ook) Nood draad naar de sigarenaansteker en dan werkt ie gelukkig.
PS Ben blij dat men deze plastic rommmel in de DS tijd nog niet in haar voitures toepaste. pffff.
C’est une voiture du ministre !
Bij mij was het in eerste instantie ook de weerstand (onder kap bij ruitenwisser). Diode in weerstand vervangen, deze was doorgebrand (was geloof ik 75 cent kwijt bij de plaatselijke electronica zaak) en werkte voor even weer goed. Deze brandde kort daarop weer door, dit schijnt te komen door een versleten kachelventilatiemotor (aanjager) dus nu ga ik proberen een aanjager van de sloop te plaatsen. Kijken of het euvel daarmee verholpen is… Dus kortom, als ik de weerstand overbrug, of de aanjager test, draait deze gewoon. Kennelijk draait het motortje te zwaar waardoor de diode doorbrand. Nieuwe aanjager vind ik te duur, vandaar één van de sloop. Succes in ieder geval….
alles is te maken, ook mijn ZX
Goedemorgen,
Gisteren een nieuwe weerstand gemonteerd en dit bleek dan ook het euvel te zijn. De aanjager jaagt weer op volle toeren. Gelijk een grote vochtvreter in de auto geplaatst dus hopelijk blijven de raampjes weer mooi schoon.
Bedankt voor jullie tips !
Groeten, Wouter
C’est une voiture du ministre !
Hallo allemaal,
Nu heb heb ik mijn ZX 1.6 i Break Avoriaz inmiddels zo’n drie maandjes en ik moet heel eerlijk bekennen dat ie heerlijk rijd.
Enige onderhouds dingetjes die ik nu gedaan heb waren het dik waard want ook al heeft het beestje al dik twee ton achter de kiezen, rijden doet ie perfect Bekleding is zeer netjes en zit perfect, dat hoor je op lange afstanden ook van je passagiers en mag je zeker van een Citroen verwachten.
Zelf de remmetjes voor even vervangen en karren maar weer. Zit alleen te twijfelen aan de waterpomp, ken iemand waar die vast van gelopen is en dat betekende gelijk een vastgelopen blok dus het einde van de ZX.
Nu heb ik na aankoop van de wagen wel het complete koelsysteem doorgespoeld en het koelWATER vervangen door pure koelvloeistof want de pomp hoorde je al een beetje piepen van de roest !?
Iemand ervaring met het vervangen van de waterpomp ? Mijn Avoriaz break komt uit ‘96.
C’est une voiture du ministre !
Hallo allemaal,
Ik heb de Avoriaz maar weer uit de schuur gehaald, de dagen van de DS zijn inmiddels wel geteld nu men weer met zout gaat strooien.
Inmiddels de complete distributie inclusief waterpomp vervangen en een stabilisatorstang linksvoor vervangen voor de keuring waarmee ze voor het derde jaar in rij weer zonder problemen door de keuring is gelopen.
Nu was ik vandaag alle lampen aan het controleren en heb ik alle witte verlichting vervangen met gele verlichting en nu vraag ik mij af of iemand hier weet welke zekering er voor de mistachterlichten geldt, die doet het niet meer en de lamp zelf is het niet.
Groeten, Wouter
C’est une voiture du ministre !
instructieboekje gevonden en dus betreffende zekering, F11 5 Ampere. Helaas blijkt dit niet het probleem te zijn. Bij een lekker winterzonnetje maar even de boel doormeten.
C’est une voiture du ministre !