3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
toepasselijk: Wat te doen om koude start te vereenvoudigen?
Caroline81
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 942
Geregistreerd: 24-06-2005

Gepost: 19 september 2005 11:56 PM
  [ # 31 ]

Wat ik vooral apart vind aan het verhaal dat ie pas startte toen je de sleutel los liet. Ik heb dat namelijk ook gehad met mijn Visa en de oplossing bleek simpeler dan verwacht… Het lag aan het contactslot, soms draaide ie te ver door. Was bij mij ook een af en toe klacht.

Eh… misschien ben ik gek hoor… Maar op die foto’s lijkt wel verdacht veel op een verdelerkap. Ik heb bij die bx 1.6 tgi ook de verdelerkap er af gehaald en van binnen ziet het er ook als een verdelerkap uit   Razz

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 20 september 2005 12:20 AM
  [ # 32 ]

Pardon, verkeerde bijdrage.

Profiel  
 
Caroline81
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 942
Geregistreerd: 24-06-2005

Gepost: 20 september 2005 12:21 AM
  [ # 33 ]

Eh, wat wil je daar mee zeggen?

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 20 september 2005 12:22 AM
  [ # 34 ]

Re: toepasselijk: Wat te doen om koude start te vereenvoudig

deur63 schreef:

Als die startmotor toch tegen z’n eind aan loopt zou ie toch altijd slecht moeten starten?

Een startmotor is een vaag mechanisch/elektrisch geheel dat onder invloed van warmte, weer en een grote dosis willekeur zijn eigen leven leidt.

Maar je zou de verdeelkap+rotor (25-30) en bougies (10) kunnen vervangen voor de zekerheid. Bougiekabels één voor één loshalen van de oude verdeelkap en overzetten naar de nieuwe, anders weet je de volgorde niet meer…

Maar contactslot is ook vaak een boosdoener bij elektrische (dus niet ontstekings-!) problemen.

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 20 september 2005 01:30 AM
  [ # 35 ]

Re: toepasselijk: Wat te doen om koude start te vereenvoudig

Handjes schreef:
deur63 schreef:

Als die startmotor toch tegen z’n eind aan loopt zou ie toch altijd slecht moeten starten?

Een startmotor is een vaag mechanisch/elektrisch geheel dat onder invloed van warmte, weer en een grote dosis willekeur zijn eigen leven leidt.

Maar je zou de verdeelkap+rotor (25-30) en bougies (10) kunnen vervangen voor de zekerheid. Bougiekabels één voor één loshalen van de oude verdeelkap en overzetten naar de nieuwe, anders weet je de volgorde niet meer…

Maar contactslot is ook vaak een boosdoener bij elektrische (dus niet ontstekings-!) problemen.

Op zijn auto zit dus geen verdelerkap. Dat is ook duidelijk te zien op de foto. Het is een verdelerloze ontsteking.

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 20 september 2005 01:39 AM
  [ # 36 ]

Re: toepasselijk: Wat te doen om koude start te vereenvoudig

De bobine dan.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 20 september 2005 02:48 AM
  [ # 37 ]

Re: toepasselijk: Wat te doen om koude start te vereenvoudig

deur63 schreef:

Ik heb de Haynes erbij gepakt, en ben eens wat gaan zoeken op het forum. volgens mij is het gewoon een soort van bobine. Aan dat kastje zit een bunder kabels (onderkant, niet te zien op de foto’s). Ik heb zo het gevoel dat die van de ECU afkomen. De ECU zegt dus tegen die ‘bobine’ wanneer ie moet vonken, en dat kassie maakt er dan een lekker hoge spanning van.
da’s dus mijn visie, maar ik ben niet slim.

Wel heb ik in m’n zoektocht gezien dat het slangetje dat naar m’n MAPsensor loopt gescheurd is..

Los dat laatste dan eerst maar eens op! Anders trekt ie zoveel valse lucht dat het een wonder mag heten als ie aanslaat. En anders gaat ie wel gieren of zuipen.

Die “bobine” oftewel verdelerloze ontsteking zit overigens volgens het schema met z’n 2en in 1 doosje, er vonken 2 cylinders gelijktijdig (maar da’s niet zo erg).

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 20 september 2005 03:10 AM
  [ # 38 ]
Caroline81 schreef:

Wat ik vooral apart vind aan het verhaal dat ie pas startte toen je de sleutel los liet. Ik heb dat namelijk ook gehad met mijn Visa en de oplossing bleek simpeler dan verwacht… Het lag aan het contactslot, soms draaide ie te ver door. Was bij mij ook een af en toe klacht.

Eh… misschien ben ik gek hoor… Maar op die foto’s lijkt wel verdacht veel op een verdelerkap. Ik heb bij die bx 1.6 tgi ook de verdelerkap er af gehaald en van binnen ziet het er ook als een verdelerkap uit   Razz

Een verdelerkap is dikker; tot juli 1991 zijn er 1600’s met G5 injectie, losse bobine en verdelerkap gemaakt, daarna zijn het allemaal verdelerloze ontstekingen met G6 injectie.
Aangezien dit een 92er chic is van de 2e serie is deze voorzien van verdelerloze ontsteking.

Ik heb zelf een tijdje een BX met G6 injectie gehad (zelfde motor als dit); deze had ook de vreemde eigenschappen:
1. flink reutelen bij het starten (schijnt er dus bij te horen?)
2. pas aanslaan als je het contact loslaat, maar wél altijd
bijkomstigheid was dat dit ding een zo goed als platte accu had, en eigenlijk een soort perpetuum mobile start uitvoerde: zodra de startmotor toeren maakte werkte de dynamo mee en ging ie sneller starten….

Maar starten deed ie, en doet ie vlgs mij nog steeds als een speer.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Caroline81
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 942
Geregistreerd: 24-06-2005

Gepost: 20 september 2005 03:20 AM
  [ # 39 ]

weer wat geleerd Smile

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 20 september 2005 03:22 AM
  [ # 40 ]

Re: toepasselijk: Wat te doen om koude start te vereenvoudig

karel schreef:

Los dat laatste dan eerst maar eens op! Anders trekt ie zoveel valse lucht dat het een wonder mag heten als ie aanslaat. En anders gaat ie wel gieren of zuipen.

Die “bobine” oftewel verdelerloze ontsteking zit overigens volgens het schema met z’n 2en in 1 doosje, er vonken 2 cylinders gelijktijdig (maar da’s niet zo erg).

Er zit een diepe scheur in het slangetje aan de kant van de MAPsensor, maar volgens mij is ie nèt niet door.

Er vonken 2 cylinders gelijktijdig? ik neem aan dat er dan wel maar in 1 van de 2 cylinders een goede mengverhouding zit van benzine(damp) en lucht.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 20 september 2005 11:28 AM
  [ # 41 ]

Re: toepasselijk: Wat te doen om koude start te vereenvoudig

deur63 schreef:
karel schreef:

Los dat laatste dan eerst maar eens op! Anders trekt ie zoveel valse lucht dat het een wonder mag heten als ie aanslaat. En anders gaat ie wel gieren of zuipen.

Die “bobine” oftewel verdelerloze ontsteking zit overigens volgens het schema met z’n 2en in 1 doosje, er vonken 2 cylinders gelijktijdig (maar da’s niet zo erg).

Er zit een diepe scheur in het slangetje aan de kant van de MAPsensor, maar volgens mij is ie nèt niet door.

Er vonken 2 cylinders gelijktijdig? ik neem aan dat er dan wel maar in 1 van de 2 cylinders een goede mengverhouding zit van benzine(damp) en lucht.

Ja, “wasted spark” heet dat. Maar omdat er niks te verbranden is boeit het niet, en het maakt de constructie een stuk goedkoper en simpeler: maar 2 relatief dure en grote hoogspanningsspoelen nodig ipv 4.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 20 september 2005 12:54 PM
  [ # 42 ]

Re: toepasselijk: Wat te doen om koude start te vereenvoudig

Maar, als nou één bougiekabel om wat voor een reden ook z’n vonk verliest aan bijvoorbeeld het motorblok, dan wil dat toch meteen zeggen dat ie nog maar op 2 cylinders loopt? klinkt niet echt bevorderlijk.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 20 september 2005 01:20 PM
  [ # 43 ]

trust me als ie op 2 cillinders loopt merk je het wel

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 20 september 2005 01:38 PM
  [ # 44 ]
McDean schreef:

trust me als ie op 2 cillinders loopt merk je het wel

er zijn zat mensen die nog met een 2 cilinder rijden Laughing

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook