Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Bij een xud9 blok??
alvast bedankt.
Rien
Dat ligt eraan, bij het XUD9 blok in mijn Xantia moet het hele luchtgeval ding eraf en de brandstofleidingen. Als je geen groot luchtinlaat ding heb en de leidingen lopen niet over de bougies heen, is het makkelijker. Bij een XUD9 uit een ZX heb ik ze eens vervangen, daar liepen de leidingen niet in de weg en was de luchtinlaat een stuk kleiner.
Hoe dan ook, uiterste voorzichtigheid is op zijn plaats als je in de buurt van de leidingen werkt, een te harde tik/uitschieter tegen de leidingen kan einde leiding betekeken. Probeer vooral de leidingen niet opzij te buigen/drukken als je er niet goed bijkomt, demonteer ze dan voorzichtig en stop de openingen af om ervoor te zorgen dat er vuil in komt. Bij het vastdraaien, vast is vast, 20nm of een kwart slag aandraaien als de moeren aanlopen.
Ik heb het dus wel geprobeerd om ze niet te demonteren en opzij te buigen, stom stom uiteraard, 2 maanden later scheurt een leiding op de A13
Zie http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=162181&postdays=0&postorder=asc&start=390
Re: Gloeibougies kom je daar makkelijk bij??
KuikenXXL schreef:Bij een xud9 blok??
alvast bedankt.
Rien
Vrij gemakkelijk hoor….ik heb bij diverse (ongeblazen) BX diesels die gloeibougie’s zelf vervangen.
De accupool eerst loshalen en dan de moertjes op het kabelboompje van de bougie’s losdraaien…..en dan de bougie’s zelf eruit halen.
Ik weet niet meer uit mijn hoofd welke maat ze zijn….maar ik herinner me dat ik een pijpsleutel er voor nodig had.
Zover ik me nog herinner kun je er alleen bij nummer-3 erg moeilijk bij komen.
gloeibougies
accu loskoppelen, bedrading losmaken, is met moertje van 8, daarna de bougiesuitdraaien, de moeilijkste is diegene achter de pomp, je sukkelt een beetje of je verwijdert de leidingen van de injectoren, werkt een stuk makkelijker.
Dirk
Re: gloeibougies
dirk schreef:de moeilijkste is diegene achter de pomp, je sukkelt een beetje of je verwijdert de leidingen van de injectoren, werkt een stuk makkelijker.
Afhankelijk van hoe de leidingen lopen, kan de 2e cylinder (aan de bakzijde) ook een probleem zijn, daar lopen de leidingen van de 1e en 2e cylinder overheen. Bij dit XUD9 blok zit de (lucas)pomp niet in de weg, bij een ZX1.9D waar ik ze vervangen heb, zat de pomp wel in de weg. Hier is de luchtinlaat verwijderd, anders kom je er helemaal niet bij, een 94e Xantia diesel heeft hetzelfde motor.
Hier was ik bezig met de distibutie-riem, de multieriem en de motorsteun hoeven er dus niet af om de gloeibougies te vervangen
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Ok bedankt…ik zal even aanzien of ze het nog goed doen als het echt kouder wordt.
Rien