Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Moet ik nog fff naar kijken….25 maart is nog eeeeeeeeerg ver weg.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Je bent online zie ik !! D’r probeert nog een xm rijder om z’n bolletjes te laten controleren door Martin op 25 maart. Je hoort wel of dat lukt. Wajo ook online ....wordt nog gezellig.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Er is al heel wat over geschreven. Toch nog steeds de indruk dat velen niet begrijpen hoe een XM eigenlijk veert. Als je dat wel doorhebt boor je geen bollen op.
Hydractieve vering heeft twee aanvullende veersystemen: Hard en zacht. Een computer schakelt razendsnel om tussen hard en zacht als dat nodig is op basis van signalen van een reeks sensors.
Harde vering is zinvol in extreme omstandigheden; hard door bochten, snel over verkeersdrempels, hard remmen en optrekken. Sportwagens hebben harde vering omdat een auto beter beheersbaar is als de wieluitslagen en het overhellen binnen nauwe grenzen blijven. Dat is strijdig met comfort.
Zachte vering kan comfortabel zijn, maar is zeer nadelig voor de voertuigbeheersing, zoals iedereen weet die wel eens in een amerikaan heeft gereden.
Ook de DS had dat euvel, als het er echt op aankomt is een DS moeilijker beheersbaar dan een XM, vandaar dat de Fransen na introductie van de XM zeiden: Meilleur que la DS (beter dan de DS), een compliment dat de CX nooit kreeg, maar die had dan ook geen Hydractief.
Als je de vier “buitenbollen” opboort verzwak je de demping van het harde veersysteem. Daarmee verzwak je het weggedrag in extreme omstandigheden.
De reden ervoor is helder: De meeste XM’s, vooral type I, hebben last van storingen in het veersysteem. In de tweede plaats is de XM van huis uit harder geveerd dan de voorgaande modellen. Waarschijnlijk omdat Peugeot het verschil met het veercomfort met Peugeot 607 niet te groot wilde hebben.
Als je een XM comfortabeler wilt hebben is slechts één ingreep te verdedigen: Een ingreep in het ZACHTE systeem en er voor zorgen dat de computer doet wat ervan verlangd wordt: Schakelen op de juiste momenten. Het zachte veergedrag ontstaat doordat de hydractiefkleppen de middelste veerbollen “bijschakelen” door het bekrachtigen van de hydractiefkleppen. Met die middelste bollen bijgeschakeld is er veel meer gas om op te veren en er is minder demping.
Voor meer comfort zonder minder wegligging zijn in principe twee ingrepen ter beschikking:
1 Opboren van de gaatjes in de demperplaatjes in de Hydractief kleppenhuizen voor en achter.
2 Meer stikstof in de middenveerbollen voor en achter.
Dat is aanzienlijk meer werk dan het verkrachten van het harde systeem, daarom begint bijna niemand daar aan. De veerplaatjes in die kleppenhuizen zijn te bereiken als je de dikke leidingen van de veerpoten naar die kleppenhuizen demonteert. Op een brug is dat voor nog te doen, maar achter moet je eigenlijk het achterste uitlaatdeel wegnemen en de beschermplaat erboven.
Ik weet waar ik over praat, want na het overlijden van mijn vorige XM II rijd ik nu in een XM II met comfortbollen. Ik mis dagelijks de magische “hand” die de auto beetpakt als het er ruig aan toegaat, want hard is immers zacht geworden, er is geen hard meer over voor als het nodig is.
Daarom mijn krachtige advies: De vier wielbollen niet laten opboren, maar er eerst voor zorgen dat de auto niet in de sportstand staat als dat niet nodig is. Na het omdraaien van de startsleutel moet het Hydractiefsymbooltje linksboven op het snelheidsmeterpaneel even oplichten.
Gebeurt dat niet, dan staat de veercomputer in storing en de vering in de harde sportstand. Over de oorzaken en de oplossingen staat dit forum vol.
Zodra het weer het toelaat gaan mijn oude standaardbollen er op. Daarna verzamel ik moed voor de enige echte comfort ingreep.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
JanSR, je hebt gelijk. En een mooi helder betoog. Chapeau!
Er is nog een mogelijkheid om ‘zachter’ te veren: minimum vloeistofniveau in de LHM-tank.
Ik weet dat ik hiermee een religieuze discussie nieuw leven in blaas, maar ik heb het zelf ervaren. Op dit moment rij ik met een lekkende HD-leiding en het niveau staat weer laag en de dame veert zachter.
Ik heb het nooit geloofd totdat ik het zelf ervoer.
Overigens pleit ik hier niet voor een laag/te laag niveau in de tank!!!!
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ha Wimb,
dank voor je lovende woorden.
een te laag olieniveau kan misschien leiden tot lucht in het veersysteem. Dat zal dan meeveren.
Erg “hydractief” zal dat niet zijn. Toch maar bijvullen, zou ik zeggen.
Ik ken een ander bijverschijnsel, een stuk hinderlijker: Zwaar sturen bij lage snelheden, met name met Diravi.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Het kan idd niet anders zijn dan lucht. De LHm in het reservoir doet niets anders dan in de wachtkamer te zitten tot de pomp om welke reden dan ook van mening is dat hij het nodig heeft. Thats it… Teveel LHM in het reservoir is ook niet van invloed op het veren om precies dezelfde reden. Waar teveel LHM wel voor zorgt… troep onder de kap als je rubber ring niet hele goed meer is en lhm die over het filter heen word aangezogen…
Goed verhaal JanSr.
Toch krijg ik de indruk dat jij op opgeboorde bollen rijdt i.p.v. Comfortbollen.
Het verschil heb ik je in een ander topic destijds uitgelegd.
Ik hoor bijna nooit klachten over slechtere wegligging of verminderd hydraktief
ingrijpen met Comfortbollen .
Wel met opgeboorde bollen! (Maar da`s logisch omdat je dan de demping deels omzeilt)
Vandaar mijn vraag .
Verder nogmaals een goed verhaal.
Ennuh.., mocht je echt van die Comfortbollen - de echte! - af willen , geef je maar een PB `tje !
Groeten,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Hmmm, nee. Laag niveau maakt wel uit: De plunjerpomp zuigt de LHM aan door het filter. Dit filter is zeer fijnmazig en heeft daarom (dikke olie t.o.v. de maaswijdte) een groot oppervlak. Als er weinig LHM in zit, wordt er weinig aangezogen. En kunnen de plunjers weinig druk opbouwen. En dat wreekt zich weer bij de stuurbekrachtiging. Ik heb dit gezien en besproken tijdens de lezing van de club. Daar stond een doorzichtige opstelling waar dit fenomeen goed te zien was.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Yep !
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Nu heb ik voor 25 maart een afspraak bij Chyparse voor de veerbollen vullen omdat hij voor zo hard is. Nu had ik vanmorgen iets vreemds. Ik drukte de voorkant in met draaiende motor en hij veerde zo mooi als maar kan. Gek dacht ik nog. Toen ik later reed kwam ik een hobbel in de weg tegen en was hij in een keer weer erg stug. Nou dacht ik dat het temaken kan hebben met de sportstand. Als ik namelijk de auto in de sport stand zet dan wordt hij echt snoei hard er is geen zweven meer aan en het lijkt net of de bollen gevuld moeten worden. Dus als ik gewoon rij met de auto en de computer vindt dat hij even in sport stand moet om iets te corrigeren dan wordt hij natuurlijk ook erg hard.
Ik heb geen storing, denk ik, omdat bij het starten het hydractieflampje even brandt. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ga wel de veerbollen vullen en opboren, maar misschien kan er ook iets anders aan de hand zijn?
Sportstand is inderdaad snoeihard en heb ik nooit mee gereden, de normale stand rijdt prima.
Volgens mij waren de bollen in 2008 al eens op druk gebracht dus ik weet niet of het veel zin heeft om ze te laten opboren..
Emiel