5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
   
SM airco
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 augustus 2009 09:43 PM
  [ # 61 ]
citrods schreef:
waterman771 schreef:

Feitelijk is dat niet helemaal correct: de airco wordt uiteindelijk bediend door de “thermostat d’ambiance” in de auto. Die zorgt voor in en uitschakelen van de compressor als de “ingestelde” Laughing  temperatuur bereikt is. Gaat de compressor uit, dan zouden de fans ook uit moeten gaan.

Volgens de originele aansluiting / schema, worden de schroeven ook uitgeschakeld als de “thermostat d’ambiande” de airco uitschakeld.

Dat zeg ik… Confused

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 07 augustus 2009 01:56 AM
  [ # 62 ]
waterman771 schreef:

Gaat de compressor uit, dan zouden de fans ook uit moeten gaan.


ik had dit dan anders begrepen.

Profiel  
 
citrods
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 13-05-2005

Gepost: 17 januari 2010 11:02 AM
  [ # 63 ]

Volgens het onderdelen boek zitten er verschillen in het chauffage luchtverdeelblok en het blok waar de ventilator is zit, voor versies met zn zonder airco. Weet iemand waar deze verschillen zitten?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 februari 2010 12:25 AM
  [ # 64 ]

Ik lees regelmatig dat het abrupt inschakelen van de airco desastreus kan zijn voor de distributie als die toch al niet meer zo fris is.
Is dat inschakelen niet wat geleidelijker te maken dmv een dikke condensator?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 februari 2010 10:20 AM
  [ # 65 ]

Dat geldt in beperkte mate voor de oude originele York compressor. Die draait de verkeerde kant op waardoor hij heel abrupt aangrijpt. Met een Sanden heb je dit niet. Overigens zijn er geen bewijzen dat de airco de oorzaak was van een versprongen ketting. Abrubt gas los laten is net zo erg.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 16 februari 2010 06:11 PM
  [ # 66 ]
jantje1948 schreef:

Ik lees regelmatig dat het abrupt inschakelen van de airco desastreus kan zijn voor de distributie als die toch al niet meer zo fris is.
Is dat inschakelen niet wat geleidelijker te maken dmv een dikke condensator?

Ik zou mij dan meer zorgen maken over het vervangen van de distributie in plaast van over de aircopomp .

Er is wel iets van dat verhaal : als je achterste ketting volledig uitgerokken is , begint deze te slaan door te veel speling ( spanner einde slag ) .
Dan slaat hij eerst de kettinggeleider er af , nog later ook de spanner met zijn boutjes .
Dus als je distributie ZO gaar is , en je schakeld dan je aircopmop in dan MOET het een keer mis gaan .

Is de aircopomp dan de oorzaak van het in elkaar stuiken van je blokje ??

kostenplaatje zal inmiddels al wel bekend zijn denk ik Rolling Eyes

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 februari 2010 10:03 PM
  [ # 67 ]

Begrijp me niet verkeerd Walter. Ketting, spanner en geleider (curved) ben ik aan het vernieuwen.
Ik vind het alleen wel iets hebben, zo’n stoommachine onder de kap.
Alleen zou ook een nieuwe distributie iets minder te lijden hebben als de airco wat geleidelijker zou inslaan, vandaar mijn vraag.
Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 februari 2010 10:49 PM
  [ # 68 ]

De aircopomp van het “york” type moet je gewoon met een goede worp in de oudijzerbak smijten. Daarna regel je een knappe Sanden 508 compressor en daarmee is je het probleem van de extreme belasting van de ketting en spanner eigenlijk al verdwenen. Al het andere blijft tobben zolang die york er op staat.

Wat betreft het inslaan: de compressor werkt met een electromagnetische koppeling. Die doet het of hij doet het niet. Het is geen elektromotor die je geleidelijk op gang kunt laten komen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 16 februari 2010 11:01 PM
  [ # 69 ]

Je sprak wel in je vraag over een niet zo beste distributie Smile

Goed zo , dan moet je de eerste twintig jaar je geen zorgen maken over hoe je airco aanslaat !

denk niet dat een condensator het aangrijpen van de koppeling gaat verbeteren , enkel wat vertragen , maar de slag zal hetzelfde blijven .

Als je dat wil vermijden is een rotatieve compressor de oplossing : meer plunjers ( cilinders ) en een veel zachtere start .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 februari 2010 11:45 AM
  [ # 70 ]
waterman schreef:

Wat betreft het inslaan: de compressor werkt met een electromagnetische koppeling. Die doet het of hij doet het niet. Het is geen elektromotor die je geleidelijk op gang kunt laten komen.

jawel. Zie het als een trommelrem op je fiets. Maar dan elektrisch bediend. Die schoenen kunnen mee en tegen aangrijpen…Tegen geeft een dreun. Mee slipt een beetje.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook