Heeft er al eens iemand de electrokleppen van een xantia hydractive 2, buiten de veercomputer om aangesloten op 12v permanent? dus zeg maar uren achter elkaar, ik heb ze getest op 12v en ze schakelen om naar comfort stand, en dat is hoe een xantia zou moeten veren, FORMIDABEL wat een verschil zeg! magic carpet ride!!,maar de electrokleppen worden erg warm,bang dat ze verbranden, dus spanning er weer af, normaal doet de veercomputer dat aan de hand van veel sensoren, maar die geeft niet thuis ,ook niet na het aanbrengen van nieuwe solit sate relais en niewe diodes,na het bestuderen van het hydractive 2 systeem blijkt dat de computer de spanning zelfs terug brengt naar 3,2 volt en nog met een puls van honderd hertz,dan gaan ze niet zo warm worden ,maar mijn vraag is eigenlijk ,wie heeft er ervaring met dit fenomeen,graag reacties!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Er zijn momenteel genoeg XM draadjes over het vervangen van de solid state relais en diodes, dus even zoeken met de zoekfunctie.
Bij hydractive 2 mag je geen 12v op de elektrokleppen houden, in tegenstelling tot hydractive 1 maar dat zat alleen op de eerste XM tot modeljaar 1993.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Ik zou vooral geen 12V direct op de kleppen zetten… Ze verbranden intern. Je merkte al dat ze warm werden.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
De normale schakelspanning ligt aanmerkelijk lager, ik dacht 3 of 5V. Dus doe maar lekker met die 12V dan heb je de boel zo kapot…....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 29-10-2008
- Xantia Xantia Activa V6
schakel vermogen van de elektro kleppen is 5,45 volt uit een redelijk nieuwe veercomputer (activa), zelf heb ik 2 electro kleppen moeten vervangen omdat de magneten waren gedemagnetiseert in de loop der jaren. Daarom hebben we het gemeten.
Dus 12 volt is Veel te veel en de kans bestaat dan dat de spoelen intern met elkaar worden door verbonden door de hitte.
Gaaf zo’n Xantia Activa 3.0i V6 24v.
Tijdens het rijden in de Activa kan ik niet anders dan genieten !!!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Beste, heren.
Er worden hier in dit draadje diverse dingen verteld, die niet kloppen.
Ik zelf rij in een XM Exclusive uit 1994 met HA2, Omdat ik te weinig verschil merkte tussen de “normale” en “sport” stand heb ik me eens verdiept in de werking en dan in het bijzonder de programmatuur.
Zo is het bijvoorbeeld , dat op het moment het contact aan gezet wordt, dat de ventielen op dat moment aangestuurd worden door 12 Volt vrij kort daarna worden ze aangestuurd door een frequentie van 1000 Hz waarvan de positieve pulsbreedte afhankelijk van de situatie varieert, deze puls is ook 12 Volt.
In de sport-mode zal als je bijvoorbeeld op een mooie vlakke weg rijd de auto toch soft veren.
Alleen bij remmen, sturen, gasgeven/loslaten en het bewegen van de carosserie gaat het systeem sneller naar de hardere vering dan in de normaal-mode.
Ik wilde m’n auto toch zachter hebben in de normale stand en toch de sport mode kunnen gebruiken.
Om die reden heb ik in de computer een relais gezet, die in de normale mode direct 12 Volt op de kleppen zet.
In de sport-mode valt het relais af, en worden de kleppen weer door de computer aan gestuurd.
Ik heb het schema toegevoegd en tevens een tekeningetje van het occiloscoop beeld gemaakt.
Je kunt dus gerust de ventielen met 12 Volt aan sturen.
De reden, dat je met een multi-meter een lagere spanning meet, komt dus door de blokgolf een multimeter gaat dit dan middelen.
Mocht dit je allemaal te ver gaan en toch zachter willen rijden, dan kun je ook aansluiting 1 en 2 van de witte stekker met elkaar verbinden.
De reden is, dat de ventielen niet tegelijk, maar direkt ACHTER elkaar aan gestuurd worden dus je zet de ventielen 2 keer zolang open op dat moment.
Tot zover.
Groet,
Kees.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
de blokgolf is expres gekozen om de stroom te beperken door de klep. je fikt met 12 volt permanent zeker de klep uit.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Beste, Boogaard.
Als dat zo was, dan hadden die van mij, allang de geest gegeven hoor.
Ik heb deze modificatie nu 2 twee weken terug uit gevoerd.
Als ik met de auto op pad ben, ben ik soms 3uur onderweg dus al die tijd staat er 12 Volt op de spoelen.
Daarnaast is het zo, dat de pulsbreedte varieert in de softmode zou dit dus bijvoorbeeld 80% kunnen zijn.
Ook aan de specificatie kun je zien, dat het echt wel goed gaat.
Groet,
Kees.
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-09-2009
- C5 X7 Exclusive V6.24 BVA6
- XM V6 VSX 12V Aut.
- GS/GSA GSA Break Spécial
- XM V6 Exclusive
Dat is banale onzin, van iemand die er weinig meer van snapt dan dat t’ie een paar kreten kent.
Normaal heb je aan het begin een iets hogere spanning nodig om de klep in beweging te krijgen, als de klep om is kun je een lagere spanning gebruiken om ‘m vast te houden.
Die lagere spanning bereiken ze door de spanning tijdelijk aan en uit te schakelen door middel van PWM (puls wide modulation) dit voorkomt dat de klepspoel op de lange termijn er uit fikt door overbelasting.
Het vermogen dat door in de spoel wordt ontwikkelt is de stroom in het kwadraad maal de weerstand.
De inschakelstroom is 3A dus is 3A*3A*4,8Ohm = 43,2Watt de houdstroom is 0,5A dus het opgenomen vermogen van de spoel is dan 1,2W er zit dus een faktor 36 verschil tussen.
Fijn doen zo iets, weet je gelijk waarom er zoveel Xm’s uitfikken
-Rik
Yep, it’s me.
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Ik rij er anders nog steeds mee, en de ventielen werken ook nog, dus ja een mooie (late) reactie van je maar de praktijk bewijst het tegendeel.
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-09-2009
- C5 X7 Exclusive V6.24 BVA6
- XM V6 VSX 12V Aut.
- GS/GSA GSA Break Spécial
- XM V6 Exclusive
Die praktijk zegt niks als het buiten -5 is, die praktijk moet het ook doen als de zon schijnt in de file en het onder je auto 50-60C is…
Vroeger of later gaat het kapot als je mazzel hebt met een onderbreking in de wikkeling, als je pech hebt met kortsluiting en misschien wel brand..
Jij rijdt er mee jou risico…..
Yep, it’s me.
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Weet je, je kunt op het internet een file vinden met een complete beschrijving van HA2 daaruit kun je afleiden, dat de puls van de PWM in percentage varieert, afhankelijk van een aantal parameters.
Daarom past de vering zich op diverse manieren aan.
De spoelen zijn daarop berekend.
Maar goed, niemand hoeft het toe te passen.
Ik heb voor mezelf een andere keuze gemaakt.
Groet.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
dr.emiel schreef:Dat is banale onzin, van iemand die er weinig meer van snapt dan dat t’ie een paar kreten kent.
Normaal heb je aan het begin een iets hogere spanning nodig om de klep in beweging te krijgen, als de klep om is kun je een lagere spanning gebruiken om ‘m vast te houden.
Die lagere spanning bereiken ze door de spanning tijdelijk aan en uit te schakelen door middel van PWM (puls wide modulation) dit voorkomt dat de klepspoel op de lange termijn er uit fikt door overbelasting.
Het vermogen dat door in de spoel wordt ontwikkelt is de stroom in het kwadraad maal de weerstand.
De inschakelstroom is 3A dus is 3A*3A*4,8Ohm = 43,2Watt de houdstroom is 0,5A dus het opgenomen vermogen van de spoel is dan 1,2W er zit dus een faktor 36 verschil tussen.
Fijn doen zo iets, weet je gelijk waarom er zoveel Xm’s uitfikken-Rik
Dat kon wat rustiger maar het is wel correct. De klep doet het op 12 volt permanent ook daar het ijzer en de LHm de boel aardig koelt. Het gaat echter om 250.000 km dat ie het moet doen. Natuurlijk schakelt de klep en dat heeft NIETS met de PWM te maken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
@ Boogaard:
Je stelling, dat de pwm niets met de klep opening te maken heeft is onjuist.
De pwm geeft een duty-cycle die varieërd tussen 0% (klep gesloten) bij remmen, gasgeven, stuuruitslag of wagen beweging. Dus de vering is “hard”.
Bij het openen van het portier is deze volgens mij 80% of hoger de klep volgt deze puls (denk maar aan de opmerking van sommigen die deze horen zoemen”
De aanstuur freqentie vanuit de VC (VN05)is 1000Hz, door de duty-cycle te variëren zorgt het systeem er dus voor, dat de vering veel verschillende situatie’s kent, omdat de tussen-bol niet met een vaste constante aan de veerbollen gekoppelt wordt.
Groet,
Kees.
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
kees05 schreef:Weet je, je kunt op het internet een file vinden met een complete beschrijving van HA2 daaruit kun je afleiden, dat de puls van de PWM in percentage varieert, afhankelijk van een aantal parameters.
Daarom past de vering zich op diverse manieren aan.
De spoelen zijn daarop berekend.
Maar goed, niemand hoeft het toe te passen.
Ik heb voor mezelf een andere keuze gemaakt.
Groet.
Kees,
wil je mij en wellicht vele andere een plezier doen en die file waar je over spreekt opzoeken en een link plaatsen?