2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Remschijven vervangen bij XM
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 16 februari 2010 10:47 PM
  [ # 16 ]

Piepende remmen is een typische Citroën-kwaal.
Kan voorkomen worden door je remblokken te monteren met kopervet an de achterzijde, zoals Peteryed ook al adviseerde.

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 16 februari 2010 11:03 PM
  [ # 17 ]

Ja , daar had ik al een beetje opgesmeerd , maar dun .
Misschien wat dikker doen dan.
Maar hoe helpt dat dan tegen het piepen?
Ik heb de indruk dat soms de blokken iets kantelen , zodat een gedeelte gaat aanlopen.
En daar schijnen plaatjes voor te zijn die de blokken recht moeten houden .
(Zaten er niet op en ook niet bij de nieuwe.)
Maar waar te krijgen en hoe en zo gulp
Nou ja , zal eerst maar `es die handremkabel iets terugstellen ( niet te veel natuurlijk),en wellicht dat dat extra kopervet de blokken meer aan de remcylinders laat plakken .
Ben alleen bang dat als dat vet te heet wordt door het remmen , dat het dan op de schijven gaat lekken.
En dan ben ik nog verder van huis . Confused

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 februari 2010 11:05 PM
  [ # 18 ]

Ik weet het niet helemaal zeker meer, maar volgens mij zitten die plaatjes wel bij een setje originele remblokjes.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 16 februari 2010 11:18 PM
  [ # 19 ]
Dirk de Pirk schreef:

Ben alleen bang dat als dat vet te heet wordt door het remmen , dat het dan op de schijven gaat lekken.

Die kans is vrij klein. Toen ik stage liep bij de Citroen dealer deden we niet anders. Wat ik heb begrepen van de plaatjes tegen het kantelen is dat het niks heeft te maken met het piepen. Wat je wel hebt is dat je, als je goed luistert, de remblokjes hoort klikken als je remt. Tijdens mijn stage werden die dingen meestal ook gewoon niet geplaatst want een klant hoort het tikken toch niet. Wat me trouwens daar opviel is dat het grootste gedeelte van de monteurs met veel passie daar aan het werk was. Helaas zijn de 2 grootste schreeuwers over gebleven en zou ik mijn auto daar niet meer brengen.

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 16 februari 2010 11:44 PM
  [ # 20 ]

Ik gebruik alleen kopervet op de geleidingsdelen van de remklauwen en remblokken, zodat de remblokken makkelijk terug kunnen bij het lossen van de rem.

Alleen bij de (originele) achterremblokken zijn er van die plaatjes.

@Dirk, je hoeft niet bang te zijn dat de handremkabels los schieten als je ze wat terugsteld. De hefboompjes waarin de kabels inhaken mogen net niet bewegen bij niet-bediende handrem, dus een klein beetje speling nodig. Als de hefboompjes net een heel klein beetje worden aangetrokken, dan worden de remzuigers al bediend.

Mijn spelingcontrole is dat de afstelmoer van de kabel net een klein beetje heen en weer kan bewegen zonder dat het hefboompje wordt bediend.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 17 februari 2010 02:07 AM
  [ # 21 ]

Helaas zijn de 2 grootste schreeuwers over gebleven

Tja , zo gaat dat nou altijd Mad

Nou , voorlopig weet ik wel weer genoeg , bedankt boys . Smile
Ga jullie tips opvolgen .
Lig er ook niet echt wakker van hoor ,aanlopende piepende remmetjes, maar ja , perfectionist hè , jullie herkennen dat wel denk ik.
Je wil de perfecte auto , dus ook in perfecte staat. Wink
Zo zei laatst een monteur , die vroeger bij de Citroën had gewerkt tegen mij , dat al die Citroënrijders altijd zo zeurden .
Zeikerds vond `ie het zelfs .
Tja , perfectionisten ! cheese

Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 17 februari 2010 02:29 AM
  [ # 22 ]
waterman schreef:

Ik weet het niet helemaal zeker meer, maar volgens mij zitten die plaatjes wel bij een setje originele remblokjes.

nope, ori setje bij de dealer is alleen blokjes.

overigens schijnen er tegenwoordig blokjes te zijn die al voorzien zijn van kopervet. Even stickertje eraf halen en klar voor montage.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3247
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 17 februari 2010 09:25 AM
  [ # 23 ]

Oh, zijn die stickertjes daarvoor? Dan waren het bij mijn blokjes wel heel erg zuinige laagjes vet want het is me niet opgevallen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 17 februari 2010 09:35 AM
  [ # 24 ]

ik smeer de achterkant van zo’n blok gewoon in Smile en soms ook de geleidende delen van de klauwen als het weer nodig is.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook