54 van de 97
« Eerste  < Vorige 52 53 54 55 56 Volgende >  Laatste »

Citroen BX : pg 96: In The End… Nothing Else Mathers
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035

Gepost: 14 februari 2010 12:55 PM
  [ # 796 ]

Ok, gisteren na het thuiskomen meteen onder de auto gaan liggen. En pff… de leidingen zagen allemaal groen, de automaat rood/bruin en de stuurhuishoes lag maar wat te bengelen daar rechts. Ik kréég het gewoonweg.

Maar soit, eerst begonnen met zoveel mogelijk wartels nog eens na te trekken. En gehoopt dat degene waar ik niet aan kon vast genoeg zaten.

Dan maar beginnen klungelen met de stuurhuishoes rechts, daar was de rechter slangenklem gewoon losgesprongen. Na wat gevloek en getier die hoes terug op de juiste plaats gekregen, dan op zoek gegaan naar een passende slangenklem. Na wat proberen (had geen goede meer, dus maar die van de LPG geprobeerd, dan die van de lucht-buis en die paste). Na nog méér gevloek en getier die slangenklem er rond gekregen en vast. Aan de andere kant hangt van de rechterhoes hangt de klem ook maar zo-zo, is het echter doenbaar om daar een slangenklem rond te krijgen zonder alles uit te bouwen? Want met die afschermplaat daarboven heb je maar weinig plaats.

De automaat nog maar eens proper gemaakt want die lekt sinds het vervangen van de keerringen gewoonweg nog erger :S .

Mjah, gisteren spookte het even door mijn hoofd om gewoon de auto op te rijden dit jaar en er niet meer naar de keuring mee te gaan Surprisedops:

Maar na het terug gemonteerd krijgen van de stuurhuishoes kreeg ik gelukkig terug iets meer moed.

Nu, net terug onder de auto gaan liggen (maar niks kunnen doen, was gewoonweg TE koud). Wat lekt er allemaal precies:
-de leiding die van de drukregelaar komt. Daar zitten (bij mij) 2 flexibele leidingen aan die verbonden zijn met een kost stukje harde leiding en 2 slangenklemmen. Daar hing daarnet weer een druppel LHM aan.
-de retourleiding van het stuurhuis. Dus aan dat kleine zachte ‘uitsteeksel’ waar een plastieken leiding in gestoken wordt.
-en vermoedelijk ook in de buurt van de gummi-disk. Ben echter niet zeker omdat ik daar niet bij kon om proper te maken. Kan er aan dat stuurhuis iets lekken buiten aan de wartels eigenlijk?

En dan lekt dus uiteraard de automaat ook nog steeds. Ga toch maar eens proberen zo’n goedje er in te gieten die de keerringen wat laat opzwellen. Wie weet helpt het dit keer wel.

Mjah, gisteren zakte de moed me echt wel in de schoenen. Zeker omdat hij als hij erg erg koud is stationair ook niet wil blijven draaien (moet echt met de gas spelen), vermoed dus een ontstekingsprobleem (bougies? verdeelkap? bougiekabels?).

Dus nog een vraag, mag je de bougies er zomaar uithalen om ze te inspecteren? Of moeten die terug vast met een momentsleutel? En zit er een volgorde van welke bougie waar moet?

Profiel  

Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9070

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 14 februari 2010 01:00 PM
  [ # 797 ]
BunnY schreef:

Dus nog een vraag, mag je de bougies er zomaar uithalen om ze te inspecteren? Of moeten die terug vast met een momentsleutel? En zit er een volgorde van welke bougie waar moet?

Bougies met het contact uit uiteraard eruit halen inderdaad. Onderling mogen ze op een andere plek, als je maar wel goed oplet dat je de bougiekabels op dezelfde plek aansluit.

En over dat slechte lopen, is dat niet de stappenmotor?

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  

Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 11792

- Xantia TD SX
Gepost: 14 februari 2010 03:31 PM
  [ # 798 ]

De keerring bovenin het stuurhuis, waar de stuurkolom er in gaat, wil wel eens gaan lekken. Daar zijn vervangers voor, maar dan moet je een vulplaatje plaatsen. Nanko weet daar dacht ik meer vanaf, over hoe je dat dicht kunt maken. De originele keerring is een drama om aan te komen, heb ik afgelopen najaar gemerkt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 791

Gepost: 14 februari 2010 10:09 PM
  [ # 799 ]

Wat een drama ...
Ik snap niet hoe de ligarex band van de stuuras hoezen los
gekomen kan zijn , ik heb tientallen as hoezen hier mee vast
gezet en heb er nog nooit problemen mee gehad.
Slangklemmen er om zal niet makkelijk gaan , ik zou een ty-wrap
gebruiken
Heb je stationair ook problemen op benzine?
Als dat alleen bij lopen op gas is moet de verdamper misschien
wat bijgesteld worden.
Bougies gaan minimaal 10 KKm mee en gaan zelden tussentijds stuk
Even wachten tot het weer beter is , tussentijds maar kranten
onder de auto…
Succes/sterkte !!

Profiel  

fbird92
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 91

- BX Bx 1.6 TZI Automaat
Gepost: 15 februari 2010 08:44 AM
  [ # 800 ]

en gooi geen extra middelen in je bak, ja oke ze kunnen werken maar ook de spoelpoorten van de oliekanalen gaan er mee dicht zitten en dat wil je niet in je bak…dan ben je nog verder van huis.

if you believe in it you can make it happen

Profiel  

BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 15 februari 2010 11:41 AM
  [ # 801 ]

Vannacht de accupolen er eens afgehaald, voor het starten de accupolen tegen elkaar gehouden voor een minuutje. Accu weer vast gekoppeld, sleutel op contactstand gezet, half minuutje gewacht en gestart.

En maak dat mee, hij blijft gewoon stationair lopen nu Very Happy . Hopelijk is dat probleem nu opgelost en is het niet gewoon toeval.

Onder de auto lag ook geen druppel olie vanmorgen. Dus ik vermoed dat ik de grootste lekkages zaterdagnamiddag opgelost heb gekregen Cool (op zo’n momenten ben ik blij dat ik het subchassis zélf vervangen heb, anders zou ik niet weten wat te doen/proberen).

Kortom, we houden het in de gaten. Heb mijn tripje naar de bandenboer en velgen-hersteller vandaag wél afgelast. Want onderweg naar de onderdelenboer vond ik het tóch te glad om nodeloos te rijden.

Kortom, laten we hopen dat het vanaf nu dus enkel bij de fuseekogel vervangen blijft (die naar het schijnt een 20,- euro zou kosten Smile )

En ow, het was vanmorgen zo koud dat toen ik de auto van het slot had, ik met de deur in mijn hand moest rijden…

Profiel  

beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3025

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 15 februari 2010 02:13 PM
  [ # 802 ]
BunnY schreef:

En ow, het was vanmorgen zo koud dat toen ik de auto van het slot had, ik met de deur in mijn hand moest rijden…

Even inspuiten met teflonspray ofzo.

Profiel  

winnetou
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2255

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 16 februari 2010 12:04 PM
  [ # 803 ]
BunnY schreef:

...En ow, het was vanmorgen zo koud dat toen ik de auto van het slot had, ik met de deur in mijn hand moest rijden…

Bedoel je dat het slot van de deur niet meer pakte? Heb ik vroeger ook eens met de Visa gehad, was tijdens de koude winter van “96/“97. Ik heb geen idee meer hoe ik het toen had opgelost, maar ik herinner me nog wel dat ik minstens een kwartier dat portier heb lopen dichtslaan, terwijl het vroor dat het kraakte. Blijkbaar zijn de sloten van oudere Troenen daar wat gevoelig voor.

Profiel  

knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3680

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 16 februari 2010 12:29 PM
  [ # 804 ]

Dat is gewoon een kwestie van te veel vocht en te weinig smeermiddel in de sloten. Heb het ook wel eens gehad met de Nissan Sunny, beetje teflon erin gespoten en de deur bleef weer dicht.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  

bearwil
> 700 berichten
Totaal aantal Berichten: 703

- BX 16V MK2
Gepost: 16 februari 2010 05:26 PM
  [ # 805 ]

Bij vastzittende sloten moet je niet alleen op het slot zelf letten. Ik had het laatst ook. Opende deuren met AB, drie gingen er open, maar die aan de bestuurderskant bleef dicht, net die ja! Ontdooier in slot gespoten, rukken aan deur en nog steeds niks. Vanaf rechts in de auto gekropen, van binnenuit tegen deur geduwd, nog niks. Nog meer ontdooier in slot, hielp ook niet. Tot ik zag dat het knopje in de deur niet omhoog was gekomen. Dius daar wat ontdooier op en probleem opgelost. Had er dus even niet aan gedacht dat dat ook kan vastvriezen.

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  

BunnY
> 2000 berichten

Gepost: 17 februari 2010 02:35 PM
  [ # 806 ]

Voila, de BX heeft zich maandag en dinsdag eens mooi kunnen uitleven Smile

Maandag met de BX naar kamers gegaan en dan doorgereden naar Terneuze. Onze 2 dagen vakantie inluiden met eens goed uitwaaien en een broodje Bakao*. Heeft de BX zich perfect gedragen Smile . Stond er die dag dus al weer kleine 200km meer op de teller.

Dinsdag met de BX naar Brugge gegaan en daar heeft hij zich ook gedragen. Het stop lampje geeft af en toe nog eens een krimp maar ik vermoed dat het probleem de koude is (dus dikkere olie?) in combinatie met een brakke voorraadbol en misschien hier en daar wat veel verlies.

Echte conclusies wil ik nog niet trekken want eerst moet hij weer LHM-droog zijn voor ik een drukverlies in 1 van de wartels kan uitsluiten (toch?). Onder de auto ligt in elk geval niets meer (qua LHM) Smile .

Maar ik weet in elk geval weer waarom ik doorzet. Is zo’n zalig gevoel om te kunnen rijden met die BX, de wijde wereld gaat gewoon open. Met ons allen in de auto, motor starten, muziekje op en gewoon plezier maken. SUPER.

*tsjah, we vonden dat we het eens gegeten moesten hebben. Echter is het echt oneetbaar gebleken :S

Profiel  

bearwil
> 700 berichten
Totaal aantal Berichten: 703

- BX 16V MK2
Gepost: 17 februari 2010 03:49 PM
  [ # 807 ]

Bakao? Of toch bapao? Nou ja, het begint allebei met ba en bah! geldt inderdaad voor de meeste bapao’s van de fabriek (droog en weinig vulling) in plaats van een zelfgemaakte in de Indische toko’s. Dus dapper dat je ze geprobeerd hebt, maar ik vind het nog dapperder dat je de BX ondanks de problemen toch naar Terneuzen en Brugge hebt durven te sturen. Trouwens ook dapper van BX dat ze het ook nog zonder problemen en morren heeft gedaan. En dan zijn er nog malloten die BX-en afvalbakken durven te noemen! cheese

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  

BunnY
> 2000 berichten

Gepost: 17 februari 2010 04:00 PM
  [ # 808 ]

Mjah, je leest beide schrijfwijzen dus…

En ik heb vooral veel vertrouwen in mijn beestje. Plus het feit dat ik een koffer vol gereedschap (en ducktape) bij heb, en een abo op de wegenwacht, ik weet dus dat ik altijd thuis geraak (en vooral: dat het BiXje altijd thuis geraakt !! ). De beste manier om te kijken of je een probleem hebt opgelost is door er mee te rijden… toch?

Voor de rest nog een compliment gekregen van de loodgieter die boven de garage bezig was. Ik moest vooral voorzichtig rijden (om hem in ere te houden), en nog te horen gekregen ‘dat zijn de echte, die met die bollen nog’. En ik, ‘jep… als ze rijden dan rijden ze heerlijk Cool ’ .

Zo’n reacties krijg je toch niet als je met een Fiesta of een Golfje rijdt hoor Very Happy Very Happy

Profiel  

BunnY
> 2000 berichten

Gepost: 20 februari 2010 12:42 PM
  [ # 809 ]

En het weer wordt beter wat betekent dat er ook weer tijd is om de BX wat aandacht te gaan geven Smile .

Eerste dat op het plan staat is de fuseekogel vervangen. Nu ben ik me in mijn (Engelse) Haynes wat aan het inlezen en veel wijzer wordt ik er niet van.

Nu is volgens Google de fuseekogel de Balljoint. Maar als ik in de Haynes kijk bij Balljoint dan wordt daar enkel de stuurstang vervangen (inclusief balljoint?). Dat moet ik dus niet hebben.

Kortom, heeft iemand een Engelse Haynes en kan die me eventueel even zeggen wat ik net moet volgen? (ik veronderstel dat het duidelijker wordt zodra ik er aan begin maar toch).

En dan vervolgens, welk specifiek gereedschap is er nodig voor het vervangen van een fuseekogel? Ik weet in elk geval al een fuseetrekker (foto 12.2B in mijn Haynes) . Maar nog iets? Had graag op voorhand al eens rond gehoord of ik van een bevriende garagist dat specifieke gereedschap een weekendje mag/kan lenen.

Alvast bedankt voor de informatie Very Happy

Profiel  

knäckor
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3680

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 20 februari 2010 12:48 PM
  [ # 810 ]

Eerst moet je je fuseekogel uit de draagrm krijgen. Dat kan bijvoorbeeld met een fuseevork. Dan zou ik de hele fusee van de veerpoot afhalen, dat werkt makkelijker. Ondersteboven in de bankschroef zetten, en met een drevel de borging terugslaan (je ziet wel wat ik bedoel als je het loshebt) Dan met een grote drevel, of met een speciale fuseekogeldop, de fuseekogel losdraaien. Die zit gewoon in het fusee geschroefd. Het wijst zich redelijk vanzelf als je een beetje handig bent.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  

54 van de 97
« Eerste  < Vorige 52 53 54 55 56 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook