maar niet in de rubriek “Autoalbum van….”! daar komt dan zn hele BX-diesel verzaleming in…:D
henri_wolf schreef:Heeft Bram die Xantia en BX dan tezamen vier maanden gehad ? Bram wordt zo een echte specialist.
Opgeven voor autoweek die man
Heb ik geen bezwaar tegen hoor.
Het is overigens 6 maanden…..de BX en 1X Xantia. ops:
Maar tel je vanaf november 2003….dan waren het de volgende auto’s : mijn oude trouwe (donkerblauwe) BX tzd-turbo…(waar ik bijna 2 jaar lang mee heb gereden)....daarna de ZX 1.4, toen (noodgedwongen) de Ford Sierra 2.0i ....daarna de Berlingo 1.9 D…dan de Xantia van Renz even moeten lenen…toen mijn Xantia-TD….daarna de huidige BX…..en morgen de 1.6i Chic. .....7 Auto’s dus in ruim 7 maanden......dat is eentje p/m.
Moet je de verzekerings-agent morgen horen : *ALWEER een andere auto* ??
In onze straat herkennen ze me al niet eens meer als ik voorbij rijd….VERREK, ben jij het : ....ik dacht dat je een witte, rode, blauwe, lichtgroene, donkerrode…(vul zelf in)...HAD !
7 Auto’s dus in ruim 7 maanden
Ik was er al weer 3 vergeten
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Pfff, nou, mij niet gezien, dat steeds maar weer omwisselen. Maarre Bram, volgens mij was je met 300 km per week helemaal niet zo slecht uit op een diesel hoor. Ik heb het zelf moeten berekenen toen ik dik 2 jaar geleden een andere BX zocht als opvolger van de 19 GTI (wat een verrekt lekkere kar was dat toch, may she R.I.P…), en ik kwam toen uit op een omslagpunt van ongeveer 12.000 km per jaar. Dit natuurlijk omdat je 2e hands rijdt, dan ligt het omslagpunt toch al een stuk lager. En met 300 km per week kom je volgens mij wel aan die 12.000 hoor.
Ik heb er in elk geval nooit spijt van gehad. Motorisch is mijn rooie een stuk betrouwbaarder dan die GTi destijds, en een BX rijdt zo lekker, je maakt toch al snel meer kilometers dan je eigenlijk van plan was, zelfs nu ik er een Kawasaki GPz 900 R uit “84 voor de gein bij heb gekocht….
In elk geval veel plezier met de Chic, is een van de leukste speciale modellen geweest van de BX!!
Bram gaat op chic!
Citroën Xantia 1.9 SD, donkerblauw, 10-1997, 222.162 km., Chyparse comfort vering.
winnetou schreef:Pfff, nou, mij niet gezien, dat steeds maar weer omwisselen.
Ach…..het is een middagje werk (kenteken-papieren, autoradio…en nog wat spulletjes overhevelen)...ik ben zegge en schrijve 10 euro kwijt aan de ruil…..(kenteken)...en een volle tank met V-power bij Shell. ( )
Maarre Bram, volgens mij was je met 300 km per week helemaal niet zo slecht uit op een diesel hoor. Ik heb het zelf moeten berekenen toen ik dik 2 jaar geleden een andere BX zocht als opvolger van de 19 GTI (wat een verrekt lekkere kar was dat toch, may she R.I.P…), en ik kwam toen uit op een omslagpunt van ongeveer 12.000 km per jaar. Dit natuurlijk omdat je 2e hands rijdt, dan ligt het omslagpunt toch al een stuk lager.
En met 300 km per week kom je volgens mij wel aan die 12.000 hoor.
Ja….dan wel, maar gelet op de belabberde economie…blijf ik voorlopig (zie onderschrift ) even op benzine rijden…maar ik sluit niks uit !
In elk geval veel plezier met de Chic, is een van de leukste speciale modellen geweest van de BX!!
Dank je (ook Menno en Henri).....hij staat nu voor de deur.
Ik kan NU wel bekennen dat het niet alleen de kwestie Diesel of Benzine was, dat ik hem terugbracht…....maar omdat de olie er van onderen werkelijk *uitzeek* (bij even stilstaan lag er al gauw een plasje olie onder van 15 cm diameter.)...betwijfel ik of dit alleen de Carterpan-pakking is….en tijdens het rijden ging af en toe het gele knipperlichtje branden (temp).....dan zat ik wel tegen de 150 aan ops: ...maar goed, dat moet hij makkelijk kunnen hebben.
Ook kon men achter mij zien dat er een Turbodiesel voor hen reed….hij blaast een behoorlijk stoot rook uit als je even flink het pedaal indrukte, terwijl hij net APK-gekeurd was (met roetmeting)......dat had m’n vorige turbodiesel een stuk minder.
Dus het vertrouwen in deze auto was toch wat minder geworden, de laatste paar weken.
Maar ik kan natuurlijk niet aankomen zetten…met de vraag : mag ik hem omruilen voor een andere diesel (!)......dan rijzen er natuurlijk vraagtekens, als je voelt wat ik bedoel. :
Vandaar….......
Ik ben er nu mee terug gereden en kan tot op dit moment nog geen mankementen ontdekken….mocht ik later wat vragen hebben, dan reken ik op de Benzine-experts hier.
Overigens….er staat bij Knopper een grijze BX 1.9 GTI met 4WD in de Showroom…...met exact hetzelfde interieur als de Chic van mij…..als er nog een liefhebber voor is…moeten ze maar even naar Utrecht rijden.
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Kan de site van knopper niet vinden. Linkje? Wil graag de GTI 4x4 bekijken.
easternnl schreef:Kan de site van knopper niet vinden. Linkje? Wil graag de GTI 4x4 bekijken.
Dit is de site van Knopper :
http://www.autobedrijfknopper.nl
Maar onder occasions staat hij er niet bij, die GTI 4WD.
Gewoon even langs gaan….in de hal staat hij rechts achterin.
Er lagen geloof ik wel wat onderdelen in…..en ik heb niet gevraagd of hij nog te koop was, maar hij staat er al wel een tijdje.
Heb nog even wat staan te babbelen met de monteur, toen ik even moest wachten vanmiddag.
Hij was niet al te enthousiast over een 4WD….omdat het nogal vermogen kost, de cardanas en differentieel.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Bram schreef:
....Ik kan NU wel bekennen dat het niet alleen de kwestie Diesel of Benzine was, dat ik hem terugbracht…....maar omdat de olie er van onderen werkelijk *uitzeek* (bij even stilstaan lag er al gauw een plasje olie onder van 15 cm diameter.)...betwijfel ik of dit alleen de Carterpan-pakking is….en tijdens het rijden ging af en toe het gele knipperlichtje branden (temp).....dan zat ik wel tegen de 150 aan ops: ...maar goed, dat moet hij makkelijk kunnen hebben.
Ook kon men achter mij zien dat er een Turbodiesel voor hen reed….hij blaast een behoorlijk stoot rook uit als je even flink het pedaal indrukte, terwijl hij net APK-gekeurd was (met roetmeting)......dat had m’n vorige turbodiesel een stuk minder.Dus het vertrouwen in deze auto was toch wat minder geworden, de laatste paar weken.
Maar ik kan natuurlijk niet aankomen zetten…met de vraag : mag ik hem omruilen voor een andere diesel (!)......dan rijzen er natuurlijk vraagtekens, als je voelt wat ik bedoel. :
Vandaar….......Ik ben er nu mee terug gereden en kan tot op dit moment nog geen mankementen ontdekken….mocht ik later wat vragen hebben, dan reken ik op de Benzine-experts hier.
Overigens….er staat bij Knopper een grijze BX 1.9 GTI met 4WD in de Showroom…...met exact hetzelfde interieur als de Chic van mij…..als er nog een liefhebber voor is…moeten ze maar even naar Utrecht rijden.
Aha, dat verklaart het een en ander. Een beetje roeten doet die van mij ook wel eens als ik het gas eens goed intrap, maar dat mag best bij een turbodiesel. Maar dat van die olie is knap verontrustend. De enige olie die bij mij op straat terechtkomt is een paar drupjes LHM vanuit de drukregelaar, het blok zelf is vrijwel droog, ondanks de 330.000 km die er nu op de teller staat. Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan, toch jammer van die turbodiesel….
Tsja Winnetou…...oude liefde roest niet…...ze rijden zondermeer fantastisch…..en de trekkracht is met die 90 pk enorm.
Voor je het weet zit je (met slechts 3500 rpm) op de 150 km p/u.
Ik zal dan ook niet ontkennen dat als ik mettertijd weer meer km’s ga maken en nog eens een (in goede staat verkerende) BX (Break) Tzd-turbo uit 1994 tegenkom….het liefst ook nog eentje met een werkende airco…..ik weer overstap naar de turbodiesel.
Ik heb net wat foto’s gemaakt van de Chic…en ik was nog vergeten te vertellen dat er een originele BX Armsteun inzit .....die ben ik in de 14 jaar dat ik BX rijd, nog NOOIT tegen gekomen !
Nu weet ik ook waarvoor die gaten achterop de console zitten….die zijn dus voor de achterover-klapbare armsteun…zodat je toch bij evt knopjes kan…..de armsteun zit met 2 gebogen beugels aan die gaten vast en zijn dus scharnierend…...zo leer je nog eens wat over de (voor mij) fijnste auto van Citroen.
OOK al heel goed doordacht dus, toendertijd van Citroen.
Overigens is de kleur van de bekleding gitzwart…..op de foto’s lijkt het echter grijs.
En de Chic zelf :
Koop een bx 1.4 met een 4 versnellingsbak die in de motorolie draait van de 2e serie Motor onverwoestbaar geen enkele luxe alles mech./ handchoke/ geen stuurb. / geen kat./ een caburateur/dus kan allemaal niet zo gauw kapot gaan Koets roest niet = BX RIJDEN IN ZIJN PUURSTE VORM
groet am
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
andre martinus schreef:Koop een bx 1.4 met een 4 versnellingsbak die in de motorolie draait van de 2e serie Motor onverwoestbaar geen enkele luxe alles mech./ handchoke/ geen stuurb. / geen kat./ een caburateur/dus kan allemaal niet zo gauw kapot gaan Koets roest niet = BX RIJDEN IN ZIJN PUURSTE VORM
groet am
Heb je helemaal gelijk in. Maar die hangmatstoelen… Vroeger in mijn Visa kon ik er mee leven, maar sinds ik GTI zetels gewend ben wil ik niet anders meer. Mijn zusje heeft ze ook in haar 14 TE uit “91 zitten, het geeft qua comfort toch een meerwaarde aan zo’n basismodel.
winnetou schreef:andre martinus schreef:Koop een bx 1.4 met een 4 versnellingsbak die in de motorolie draait van de 2e serie Motor onverwoestbaar geen enkele luxe alles mech./ handchoke/ geen stuurb. / geen kat./ een caburateur/dus kan allemaal niet zo gauw kapot gaan Koets roest niet = BX RIJDEN IN ZIJN PUURSTE VORM
groet amHeb je helemaal gelijk in. Maar die hangmatstoelen… Vroeger in mijn Visa kon ik er mee leven, maar sinds ik GTI zetels gewend ben wil ik niet anders meer. Mijn zusje heeft ze ook in haar 14 TE uit “91 zitten, het geeft qua comfort toch een meerwaarde aan zo’n basismodel.
Klopt ja…..alleen hadden waren ze in de serie van bj. ‘89 even de mist in gegaan…..ik heb er zo eentje heel kort (2 maanden) gehad…..echt Basis (een rode) geen ruitenwisser achterop….inderdaad 4-bak…...lopen als een trein (lekker fel)...alleen een snelheidsmeter en klok en verder zocht je het maar uit.
Het probleem zat hem in het stationaire toerental….(wel een aut. choke) was dus veel te hoog en hij zoop als een tierelier….maar ik neem aan dat ze dat later weer verholpen hebben. (bij de Deauville 1.4)
Meteen een vraagje…..zijn de *computer’s* die de injectie en electronische ontsteking regelen….van de 1991 modellen gelijk v.w.b. een 1.4 en een 1.6 ??
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Bram schreef:Meteen een vraagje…..zijn de *computer’s* die de injectie en electronische ontsteking regelen….van de 1991 modellen gelijk v.w.b. een 1.4 en een 1.6 ??
Hmm, lijkt me van niet. De 1.4 motoren zijn van een hele andere motorserie. De 1.4 is dezelfde als die in de AX (afstellingen zullen vast wel wat afwijken…)
De 1.6 is wel redelijk verwant met de 1.9, dus dan kun je het beter in die richting zoeken. Ik geloof dat de 1.9 alleen een grotere boring heeft (kan het niet opzoeken, ik zit op m’n werk..)
gti stoelen???
tja de stof v/d stoelen waren in de folder al versleten in die basis uitvoereng
Maar ze zitten wel goed en dat hangmat gevoel herken ik toch niet z’on 4 a 5 jaar op gezeten Maar ok je kan het beste die 1.4 met handchoke van zo rond 1987 kopen de minste technische problemen en haar [is de BX eigenlijk vrouwlijk]vervolgens inrichten met GTI spullen ” Verpallasen” noemen ze dat geloof ik in DS kringen daar wil de beginnnende DS rijder ook altijd de pallas hebben Gevordeden DS rijders krijgen de charme van de basis uitvoering op een gegeven moment vanzelf te pakken Het gaat om het rijden en dat doet de BX voortreffelijk dus GTI stoelen zijn dan wel niet origineel maar wel extra zo lekker
groet a m