2.0 HDI 16v begint voor zichzelf?!
Gepost: 17 februari 2010 02:07 PM

Dit is een leuke voor de die-hard electronica freaks onder ons.
Mijn C5 break 2.0 HDI 16v uit 2005 heeft sinds kort een spookachtig probleem. Als ik de motor uitzet, auto op slot (of niet, dat maakt niet uit), gaan na een minuut, of soms na wat langere tijd, de ruitenwissers en de koplampen aan. Alleen de koplampen, niet de achterlichten. Dit houdt hij vol tot de accu leeg is. Zo kwam ik er de eerste keer achter.
Nu dus elke keer de accu loskoppelen, zelfs tijdens tanken, anders trekt hij mijn ruitenwisserbladen aan flarden, en de accu leeg.
De dealer heeft hem geheel gereset, alle softwareupdates zijn uitgevoerd. Er zijn geen foutcodes bij het uitlezen. De vraag is bij het Stadionplein neergelegd, maar die reageren niet zo snel. Hoofdverdachte is de BSI.
Iemand suggesties?

Profiel  
 
Menno
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 29-07-2003

- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Gepost: 17 februari 2010 02:21 PM
  [ # 1 ]

Je hebt niet recentelijk een accessoire toegevoegd ? ( carkit o.i.d. ), dit kan bij foutief aansluiten vreemde klachten opleveren , ....
Al naar de Com2000 gekeken ?, en hoe is de staat van de accu ?


Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera

Profiel  
 
Gepost: 17 februari 2010 02:44 PM
  [ # 2 ]

Nee, de enige recente modificatie is dat mijn 3-jarig nichtje onbewaakt een minuut met de knopjes op het dashboard heeft gespeeld…
De accu is ok, com2000 is gereset, voor zover ik weet.

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 17 februari 2010 05:37 PM
  [ # 3 ]

com2000 resetten ? Kan dat dan? Das toch alleen maar een set stengels, schakelaars, sleepringen, sensoren en knopjes bij het stuur? Die overigens prima kapot kunnen gaan.

De ruitenwissers zouden echter niet aan mogen gaan door de com2000 bij afgezet contact. Ik zou dus iets anders verdenken, en als eerste de bus.

Er kan nl. ook iets verkeerds zijn aangesloten wat nu pas problemen geeft. Als je dus een carkit hebt of een trekhaak, of een ander accesoire, laat deze even alle electrisch nalopen of zelfs ontkoppelen om te elimineren dat dat het probleem veroorzaakt.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 17 februari 2010 06:46 PM
  [ # 4 ]

Als je koplampen aan gaan, en je ruitenvegers in de eerste stand, dan heeft je BSI geen communicatie over het CAN netwerk met de BSM.

Hoofdverdachten:

Achter af gemonteerde accoseries (radio, carkit noem ze maar op)
Bedrading tussen BSM-BSI
BSM
BSI

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
Gepost: 17 februari 2010 07:05 PM
  [ # 5 ]

Er is in het jaar dat ik de auto in bezit heb geen accessoire gemonteerd, de radio is standaard Citroen.
Ik ga dus voor de BSI-BSM communicatie.
Waar zitten deze units? Kan ik de bedrading zelf controleren?

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 17 februari 2010 07:37 PM
  [ # 6 ]

BSI= zekeringkast interieur, BSM = zekeringkast onder motorkap.

CAN bedrading kun je niet echt makelijk controleren, het beste is het can singaal te controleren met een scoop

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 25 februari 2010 08:35 PM
  [ # 7 ]

nou? al wijzer geworden?

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
Gepost: 25 februari 2010 08:46 PM
  [ # 8 ]

Ik denk niet dat ik - hier in Frankrijk - met alleen maar gewoon handgereedschap iets aan het probleem zal kunnen doen.
Voorlopig trek ik dus maar de massakabel los als ik niet rij. Mensen om je heen staan een beetje raar te kijken, maar goed.
Over twee weken weer in nederland, dan verder met deze materie…
Ik vind het overigens wel verbazend dat verder alles perfect blijft functioneren (afkloppen!).

Trouwens, mocht er iets aan het CAN-signaal mankeren, hoe los je dat dan op?

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 25 februari 2010 09:13 PM
  [ # 9 ]

dan is meestal je regeleenheid defect of zit er iets op het netwerk wat het singaal verstoort (regen sensor,radio) die gekkigheid. CAN storing kun je alleen echt goed oplossen met een scoop(minimaal 2 kanaals)

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
pvanessen
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003

- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Gepost: 25 februari 2010 09:32 PM
  [ # 10 ]

ik heb het bij een ford een keer gehad dat via een lekke voorruit water in de zekeringskast liep, gaf de zelfde klachten

Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook