Wat ik vooral apart vind aan het verhaal dat ie pas startte toen je de sleutel los liet. Ik heb dat namelijk ook gehad met mijn Visa en de oplossing bleek simpeler dan verwacht… Het lag aan het contactslot, soms draaide ie te ver door. Was bij mij ook een af en toe klacht.
Eh… misschien ben ik gek hoor… Maar op die foto’s lijkt wel verdacht veel op een verdelerkap. Ik heb bij die bx 1.6 tgi ook de verdelerkap er af gehaald en van binnen ziet het er ook als een verdelerkap uit
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Pardon, verkeerde bijdrage.
Eh, wat wil je daar mee zeggen?
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: toepasselijk: Wat te doen om koude start te vereenvoudig
deur63 schreef:Als die startmotor toch tegen z’n eind aan loopt zou ie toch altijd slecht moeten starten?
Een startmotor is een vaag mechanisch/elektrisch geheel dat onder invloed van warmte, weer en een grote dosis willekeur zijn eigen leven leidt.
Maar je zou de verdeelkap+rotor (25-30) en bougies (10) kunnen vervangen voor de zekerheid. Bougiekabels één voor één loshalen van de oude verdeelkap en overzetten naar de nieuwe, anders weet je de volgorde niet meer…
Maar contactslot is ook vaak een boosdoener bij elektrische (dus niet ontstekings-!) problemen.
Re: toepasselijk: Wat te doen om koude start te vereenvoudig
Handjes schreef:deur63 schreef:Als die startmotor toch tegen z’n eind aan loopt zou ie toch altijd slecht moeten starten?
Een startmotor is een vaag mechanisch/elektrisch geheel dat onder invloed van warmte, weer en een grote dosis willekeur zijn eigen leven leidt.
Maar je zou de verdeelkap+rotor (25-30) en bougies (10) kunnen vervangen voor de zekerheid. Bougiekabels één voor één loshalen van de oude verdeelkap en overzetten naar de nieuwe, anders weet je de volgorde niet meer…
Maar contactslot is ook vaak een boosdoener bij elektrische (dus niet ontstekings-!) problemen.
Op zijn auto zit dus geen verdelerkap. Dat is ook duidelijk te zien op de foto. Het is een verdelerloze ontsteking.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: toepasselijk: Wat te doen om koude start te vereenvoudig
De bobine dan.
Re: toepasselijk: Wat te doen om koude start te vereenvoudig
deur63 schreef:Ik heb de Haynes erbij gepakt, en ben eens wat gaan zoeken op het forum. volgens mij is het gewoon een soort van bobine. Aan dat kastje zit een bunder kabels (onderkant, niet te zien op de foto’s). Ik heb zo het gevoel dat die van de ECU afkomen. De ECU zegt dus tegen die ‘bobine’ wanneer ie moet vonken, en dat kassie maakt er dan een lekker hoge spanning van.
da’s dus mijn visie, maar ik ben niet slim.Wel heb ik in m’n zoektocht gezien dat het slangetje dat naar m’n MAPsensor loopt gescheurd is..
Los dat laatste dan eerst maar eens op! Anders trekt ie zoveel valse lucht dat het een wonder mag heten als ie aanslaat. En anders gaat ie wel gieren of zuipen.
Die “bobine” oftewel verdelerloze ontsteking zit overigens volgens het schema met z’n 2en in 1 doosje, er vonken 2 cylinders gelijktijdig (maar da’s niet zo erg).
Ich bin ein Breaker
Caroline81 schreef:Wat ik vooral apart vind aan het verhaal dat ie pas startte toen je de sleutel los liet. Ik heb dat namelijk ook gehad met mijn Visa en de oplossing bleek simpeler dan verwacht… Het lag aan het contactslot, soms draaide ie te ver door. Was bij mij ook een af en toe klacht.
Eh… misschien ben ik gek hoor… Maar op die foto’s lijkt wel verdacht veel op een verdelerkap. Ik heb bij die bx 1.6 tgi ook de verdelerkap er af gehaald en van binnen ziet het er ook als een verdelerkap uit
Een verdelerkap is dikker; tot juli 1991 zijn er 1600’s met G5 injectie, losse bobine en verdelerkap gemaakt, daarna zijn het allemaal verdelerloze ontstekingen met G6 injectie.
Aangezien dit een 92er chic is van de 2e serie is deze voorzien van verdelerloze ontsteking.
Ik heb zelf een tijdje een BX met G6 injectie gehad (zelfde motor als dit); deze had ook de vreemde eigenschappen:
1. flink reutelen bij het starten (schijnt er dus bij te horen?)
2. pas aanslaan als je het contact loslaat, maar wél altijd
bijkomstigheid was dat dit ding een zo goed als platte accu had, en eigenlijk een soort perpetuum mobile start uitvoerde: zodra de startmotor toeren maakte werkte de dynamo mee en ging ie sneller starten….
Maar starten deed ie, en doet ie vlgs mij nog steeds als een speer.
Ich bin ein Breaker
weer wat geleerd
Re: toepasselijk: Wat te doen om koude start te vereenvoudig
karel schreef:Los dat laatste dan eerst maar eens op! Anders trekt ie zoveel valse lucht dat het een wonder mag heten als ie aanslaat. En anders gaat ie wel gieren of zuipen.
Die “bobine” oftewel verdelerloze ontsteking zit overigens volgens het schema met z’n 2en in 1 doosje, er vonken 2 cylinders gelijktijdig (maar da’s niet zo erg).
Er zit een diepe scheur in het slangetje aan de kant van de MAPsensor, maar volgens mij is ie nèt niet door.
Er vonken 2 cylinders gelijktijdig? ik neem aan dat er dan wel maar in 1 van de 2 cylinders een goede mengverhouding zit van benzine(damp) en lucht.
Re: toepasselijk: Wat te doen om koude start te vereenvoudig
deur63 schreef:karel schreef:Los dat laatste dan eerst maar eens op! Anders trekt ie zoveel valse lucht dat het een wonder mag heten als ie aanslaat. En anders gaat ie wel gieren of zuipen.
Die “bobine” oftewel verdelerloze ontsteking zit overigens volgens het schema met z’n 2en in 1 doosje, er vonken 2 cylinders gelijktijdig (maar da’s niet zo erg).
Er zit een diepe scheur in het slangetje aan de kant van de MAPsensor, maar volgens mij is ie nèt niet door.
Er vonken 2 cylinders gelijktijdig? ik neem aan dat er dan wel maar in 1 van de 2 cylinders een goede mengverhouding zit van benzine(damp) en lucht.
Ja, “wasted spark” heet dat. Maar omdat er niks te verbranden is boeit het niet, en het maakt de constructie een stuk goedkoper en simpeler: maar 2 relatief dure en grote hoogspanningsspoelen nodig ipv 4.
Ich bin ein Breaker
Re: toepasselijk: Wat te doen om koude start te vereenvoudig
Maar, als nou één bougiekabel om wat voor een reden ook z’n vonk verliest aan bijvoorbeeld het motorblok, dan wil dat toch meteen zeggen dat ie nog maar op 2 cylinders loopt? klinkt niet echt bevorderlijk.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
trust me als ie op 2 cillinders loopt merk je het wel
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
McDean schreef:trust me als ie op 2 cillinders loopt merk je het wel
er zijn zat mensen die nog met een 2 cilinder rijden
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX