Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Even de reactie van peter derks afwachten. Die heeft 6 xenon in een van zn SM’s dacht ik.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik,.... heb gewoon al zo’n 10 jaar 2 Xeonon in de dimlichten zitten, en dat levert echt goed licht op. Ik heb trouwens wel toen gewone “witte” genoemen, want hoe blauwer, hoe minder echt licht. ( En ze waren toen nog echt duur).
Ja, ik heb de setjes voor de verstralers al klaar liggen, maar die zijn nog steeds niet gemonteerd: Moet nog een goede plaats voor de voorschakelaars vinden, en dan alles netjes monteren.
Mijn ervaring:
- 100 Watt H1’s: Ook geprobeerd, wel iets meer licht, maar: 1. Je reflectoren leiden eronder, want het wordt echt 2 keer zo heet als met 55 watt. ( En ik had er al extra relais ingezet). En 2: Die H1-100 Watt’s gaan niet lang mee omdat ze juist veel te heet worden. ( Dat geeft niets bij een rally auto, wisselen ze gewoon na iederw edstrijd). Dus vanaf gestapt.
- Xenon en de reflectoren: Je moet er voor zorgen dat je de Onderkant van de reflectoren “mat” hebt, want als die echt spiegelen dan heb je veel te veel ‘strooilicht naar boven”: Dat’s wel handig, want je ziet alle verkeersborden heeeeeeeeeeeeel goed, maar het verblind behoorlijk.
- Xenon en bekabeling: Zog ervoor dat je hoogspanningsleidingen goede waterdichte stekkers hebben, of tape ze in, anders heb je in de regen na een paar minuten geen licht meer, want die hoogspanning is behoorlijk lekgevoelig. ( lekstroompje, lampje uit, voorschakelaar onsteekt, nog grotere lekstroom).
Kijk uit met je vingers in de buurt van een Xenon: Een beetje lekstroom levert een behoorlijke klap op. Als je zo’n Xenon in een H1 socket zet is de afstand tussen de lampdraden en het metaal van de H1 socket aardig klein, als je lamp niet goed in de socket zit, dan kan hij wel eens een mooie lekstroom geven. Dus: Vooraleer er aan te werken, stroom eraf!
- Lichtopbrengst: Dat scheelt echt, je hebt “wit licht”, dus de reflectie op wegbelijning en borden is beter, en het lijkt op daglicht, dus da’s gemakkelijker voor je ogen. Ik ben daar dus heel tevreden over !
- APK: Als het lichtbeeld goed is, dan is het O.k.
- 6 x Xenon? Da’s niet altijd handig: Zo’n Xenon gaat niet snel aan, dus je kan er niet echt goed lichtsignalen mee geven. Als ik het grootlicht aanzet is dat duidelijk “geler” dan de Xeonon’s , maar het straalt wel verder. Overigens: Ik rijdt veel minder mer grootlicht als vroeger, het is nu veel drukker op de weg.
Groet,
Peter
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Na het lezen van dit alles begin ik eigenlijk te denken dat er niet echt een super oplossing is voor onze oude auto’s…
Ik begrijp dat een SM vooral met H1 is uitgerust? (origineel dan)
Hoe zit dat precies? Dimlicht H1, en een apparte H1 voor groot licht? Ook nog een verstraler?
Als ik de vergelijking CX en Xsara even mag maken.
De CX met H4 op grootlicht stand icm H1 verstralers geven bijna nog minder zicht dan Xsara H7 dimlicht
Het schijnt wel iets verder omdat het zo staat afgesteld.
Maar de combinatie H7 met H1 grootlicht op de Xsara maakt het bijna dag, daar is geen Xeon voor nodig.
Ik denk dat het vooral in het design en kwaliteit van de reflectoren zit?
Als ik af en toe 2CV’s zie rijden met 2 van de gele bolletjes voorop vraag ik mij ook wel eens af of je daar wat mee ziet als het goed donker is
Edit by myself: De CX heeft H3 verstralers geen H1, dit even voor de volledigheid.
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Arjan Verkade schreef:
Ik begrijp dat een SM vooral met H1 is uitgerust? (origineel dan)
Hoe zit dat precies? Dimlicht H1, en een apparte H1 voor groot licht? Ook nog een verstraler?
Dat klopt helemaal. origineel heb je dus 6 H1 lampjes in je sm. Schakel je van dim naar grootlicht dan gaat dimlicht uit ( de buitenste lampen) en gaan de middelste lampen branden. Schakel je de verstalers in, dan gaan de binnenste lampen ook branden. Origineel heb je dus maximaal 4 H1 lampen aan bij grootlicht+verstralers.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oké ik zie dus al dat de meeste dit al omklussen dat het dimlicht niet uit gaat.
Ik geloof niet dat die H1 (of was het nou H3, maar dacht dat dat mistlicht was) lampjes de oorzaak zijn, want die heb ik in de Xsara ook voor groot licht, dat geeft echt een prima lichtbeeld.
Ik denk toch dat moderne technieken de spiegels beter maken dan vroeger.
De opmerking over Hoogteregelaars snap ik ff niet helemaal. Is het bij een SM niet als bij een Xm ? de hele auto word sort of waterpas gehouden dus staan je lampen altijd goed toch? ook bij een SM?
Vroeger was het idd minder verlicht. donker was donker zonder steeds je ogen te hoeven aanpassen. Het fijnste is ook om ‘s-nachts over wegen te rijden zonder enige wegverlichting anders dan je eigen auto.
Xenon is trouwens erg fijn,maar als je reflectors niet meer je van het zijn krijg je ook geen enorm licht uit xenons… helaas.
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
gompy58 schreef:De opmerking over Hoogteregelaars snap ik ff niet helemaal. Is het bij een SM niet als bij een Xm ? de hele auto word sort of waterpas gehouden dus staan je lampen altijd goed toch? ook bij een SM?
Niet helemaal: een SM heeft dynamische hoogteregeling op de komplampen. Die zijn gekoppeld aan zowel de vooras als de achteras. Zo houd je de koplampen altijd perfect op hoogte, ook bij in- en uitveren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Cool!
aan de andere kant, met een Sm heb je dus 3 hoogte regelaars? pffff, sommigen met een xm met 2 van die dingen zijn al blij als ze zonder gedoe hun werk doen
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, 4 hoogteregelaars!
2 hogedruk die dus voor de vering zorgen, en 2 lage druk ( gesloten systeem gevuld met een eigen vloeistof) voor de koplampen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ook bij een SM twee hoogteregelaars, net als bij de XM. De regeling van de hoogteafstelling van de koplampen wordt, vermoed ik, net als bij de DS met een kabels aan de torsiestaven gedaan. Torsie daarvan trekt aan de kabel of lost die juist, waardoor de koplampen gecorrigeerd worden.
Bij optrekken, als de auto naar achter gaat hangen, gaan de lampen t.o.v. de carrosserie naar beneden schijnen, maar t.o.v. de buitenwereld blijven ze hetzelfde schijnen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Had ik het dus even helemaal mis. ops:
Ik dacht dat die vloeistof voor de koplampen alleen maar voor het meesturen werd gebruikt. Het is dus nog wat gecompliceerder/geavanceerder dan ik dacht.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
een idee hoe het zit nu?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ongeveer, maar heb nog wel een vraag. Bij DS-en wordt van het dimlicht en het grootlicht de hoogte gecorrigeerd, maar de verstralers draaien mee.
Hoe zit dat bij SM’s?
Het functioneelst lijkt me dat dimlicht in hoogte wordt gecorrigeerd en de verstralers en/of het grootlicht mee draaien. Maar Meedraaien van dimlicht mag namelijk volgens mij niet, en grootlicht/verstralers hoef je niet in hoogte te corrigeren omdat je die toch al niet gebruikt bij verblindingsgevaar van medeweggebruikers.
Worden dus de lampen op een andere manier, maar met hetzelfde systeem aangestuurd?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij een sm worden alle lampen gecorrigeerd. Het hele huis waar de lampen in vast zitten word namelijk bewogen.
Ps, draaiende dimlichten mogen wel. Ook de nieuwe C5, C4 en C6 hebben dat
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Het hele huis wordt dus voor hoogte gecorrigeerd. En het meedraaien dan? Alleen de verstralers, als ik naar de foto kijk? Alleen daar zie ik nl. een verticale as door het huis heen steken.
Volg je hart, gebruik je hoofd.