Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Net als bij een DS draaien alleen de verstralers mee. De buitenste dus. Ook met een eigen hydraulisch systeem trouwens
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Thanks. Ik heb nu nog meer respect voor de techniek in een SM! En nu weer on-topic.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Och, het gaat nog steeds over de lampen. Zo off-topic is dat niet dus
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat is toch allemaal op zijn minst vooruitstrevend te noemen!
Jammer dat in de praktijk van vandaag de lichtopbrengst toch niet is zoals het bedoeld is.
Maar wellicht had je in de jaren 70 niet te klagen met een SM! (al zou ik dat nu ook niet doen, ja waarschijnlijk over de kosten…)
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ook in de jaren ‘70 klaagden bezitters en journalisten al met name over het beroerde dimlicht hoor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oké, nou ja, je kan niet alles hebben…
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Ik zit met verbazing naar die tekeningen te kijken. Hoe onnodig complex kan je zoiets maken; waar is die hele hydraulische tussenstap nou voor nodig?
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Art pour art noemen ze dat toch?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
das nog eens andere koek dan wat dat “moderne” Duitse spul tegenwoordig heeft. Van die bermlampen die aan gaan als je een kant opdraait. ....
Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
gompy58 schreef:das nog eens andere koek dan wat dat “moderne” Duitse spul tegenwoordig heeft. Van die bermlampen die aan gaan als je een kant opdraait. ....
Dat vind ik er zo dom uit zien. Net op je knipper stuk is en niet meer knippert…
De licht opbrengst is beroerd omdat de spiegels heel klein en ondiep zijn. Een Ami lamp met een 40 watje geeft meer licht omdat die parabool heel mooi is en groot. Ook een GS geeft daarom veel licht.
Er was maar zeer beperkt ruimte voor de koplampen in de Sm.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Nog even over de lichtkwaliteit:
Die H1’s waren in 1970 het best mogelijke, aleen de luxe auto’s hadden toen al “halogeen” lampen, of H1 ( enkel) of H4 ( dim en groot licht). De modale automobilist moest het nog met “gewone bilux” doen.
Eeen SM heeft in nieuwstaat goede verlichting, maar de jaren eisen hun tol: Hoe krijg je beste uit het licht van een SM:
- Vernieuwde reflectoren: Die van 30 jaar oud, ook al zien ze er nog goed uit reflecteren al veel minder als ze gebruikt zijn, d.w.z. aan weerinvloeden blootgestaan hebben. Het was als ik goed ben ingelicht opgedampt aluminium, en dat verouderd relatief snel.
- Schone lampglazen: Maak ze maar eens schoon met brandspritius of alcohol, je ziet al snel een ‘zwart laagje” vuil verdwijnen na zoveel jaren.
- Schone afdekglazen, zowel aan de binnen als aan de buitenkant.
“voreger” waren bewegende dimlichten verboden, de automobielindustrie heeft enkele jaren gelobbyt om de moderne meedraaiende dimlichten goedgekeurd te krijgen.
“vroeger” had ieder land z’n eigen keuringseisen, men keek wel naar elkaar maar toch: In Duitsland zijn de meedraaiende koplampen van de SM altijd officieel vastgezet, EN werden tot 1971 de bewegende koplampen uitgeschakeld, want dat gat 2-3 % te veel licht bij grootlicht.
In Nederland waren de regels relatief simpel: Dimlicht was streng gereglementeerd, dat moest gekeurd worden. grootlicht wss “verblindende verlichting”, dus als dat draaide of hoog stond, dan verblindde het, en dat was het.
Dubbele koplampen konden: Als de afstand tussen de twee lichtstrelen aan de lamp kleiner was dan de doorsnede van de lichtbundel werd dat als “een lichtbron” gezien, dus volgens de wet had de SM 2 dim licht bronnen en 2 groot licht bronnen.
En over die Eend: Het maakt nogal wat uit of je me 80 over een binnenweg (s)tuurt, of met meer dan 180 over een onverlichtte autoweg: Bij 200 KMH heb je eigenlijk nooit genoeg licht, want dan wil je eigenlijk graag 2 km vooruitkijken niet waar.
groet,
Peter
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Citroensmgz schreef:
Het maakt nogal wat uit of je me 80 over een binnenweg (s)tuurt, of met meer dan 180 over een onverlichtte autoweg: Bij 200 KMH heb je eigenlijk nooit genoeg licht, want dan wil je eigenlijk graag 2 km vooruitkijken niet waar.
Juist! Jij snapt dus waar het om gaat! Als ik des nachts over de Franse Peage ( veelal onverlicht!!)knal met 170+ is dat ver vooruit zien héél erg belangrijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Citroensmgz schreef:Vernieuwde reflectoren: Die van 30 jaar oud, ook al zien ze er nog goed uit reflecteren al veel minder als ze gebruikt zijn, d.w.z. aan weerinvloeden blootgestaan hebben. Het was als ik goed ben ingelicht opgedampt aluminium, en dat verouderd relatief snel.
Ik denk, dat de ‘kuipjes’ waar de fittingen in zijn bebestigd werden chroom-verdampd. Dat is dezelfde methode als de achterlichten, waardoor je chromen biezen en zijkanten ziet. Interessant in het kader van het verbeteren van de lichtopbrengst, is dat het vrij eenvoudig is het het chroom te vernieuwen. Ik verwijs graag naar het topic over et herstellen van de achterlichten.
Toch denk ik, dat het voortschrijden van de techniek in de loop der jaren heeft geleid tot een nog beter resultaat wat betreft lichtopbrengst en dus xenon. Of het mooi is en hoe het is voor de tegenliggers, daar zullen de meningen wel verdeeld over blijven.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 3833
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Leuk topic. De SM is dus eigenlijk de enige auto waar Xenon wel in kan. Prachtig en gecompliceerd die hoogteregeling van de lampen. Is die nog vaak werkend?
Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Neen, De DS ook met derde neus. Zelfde actieve koplamp hoogte regeling maar dan met ijzerdraadjes!
Ik heb mn spiegels nieuw laten verchromen. ( of verzilveren of wat dan ook) en dat scheelt enorm in lichtopbrengst.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>