Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
De bougies waren al nieuw, ik had ze alleen niet afgesteld. Nadat ik de eerste drie had gedaan startte ze in elk geval. Vanmiddag heb ik de vierde ook nog even gedaan.
Vanavond startte ze na 3 uren in de vrieskou te hebben gestaan al na een halve slag, zonder extra gas te hoeven geven. En meteen rijdbaar. Ik schrok er bijna van!
De combinatie van een te kleine elektrode-afstand en slechte timing heeft dit probleem blijkbaar veroorzaakt. Het ziet er naar uit dat het probleem uit de wereld is!
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Op welke afstand heb je de electrodes dan afgesteld/bijgebogen ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik heb het een beetje op het gevoel gedaan. De handboeken liggen nog thuis… Tussen de 1 en 2 mm schat ik.
Op zich is het redelijk vlot te doen dus ik ga het nog wel even opnieuw doen als ik de gegevens heb.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Ik heb standaard een voelermaat bij me.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 652
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Midfriesland schreef:...als ik de gegevens heb.
dankzij deze draad heb ik de mijne maar eens bijgesteld, met resultaat, dus het zou nog vers in m’n geheugen moeten zitten. Ik meen dat in de Haynes stond tussen 0,65 en 0,8mm.
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Even een update. Het gaat prima met Draakje. Ze start goed, rijdt goed en is ook de stilste van de drie. Natuurlijk rammelt er hier en daar wat en zijn er mankementjes maar ik vind het, ondanks het desintegrerende interieur en het zwaar gehavende exterieur, een erg leuke auto om in te rijden.
Alleen bij het gas terugnemen schokt ze soms even en als je een constante snelheid rijdt wil er ook nog wel eens een klein dipje in het rijden zitten dat voelt alsof je een stoot tegenwind krijgt. Volgens mij heeft het ene met het andere te maken. Enig idee wat dat nog kan zijn?
En kan het kwaad als de elektrode-afstand niet helemaal volgens de specificaties is? Ik heb ze op het gevoel wat uitgebogen en sindsdien start en loopt het motortje prachtig en opvallend regelmatig en rustig vergeleken met de andere twee.
Ik ben content met het resultaat en naar mijn idee moet je niet prutsen aan iets dat goed werkt… Tenzij het schade kan veroorzaken uiteraard.
Nu eerst eens op zoek naar een leuk interieurtje. Er staat nog wat te koop in Leek maar daar zit een GSA omheen…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Die electrodeafstand hebben ze niet voor niets bepaald. Ik zou het gewoon even controleren en evt. bijbuigen.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Eens kijken of Draakje Amsterdam op en neer haalt…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Gewoon gas houden!
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Probleemloos ritje op en neer. Draakje spinde als een poesje.
Zowat het hele eind tegen de 130 gereden. Ook nog even voor de grap 150 aangetikt.
Het enige kleinigheidje is dat ze een schok geeft als ik vrij snel gas terugneem. Geen idee waar ik dat in moet zoeken.
Het verbruik over de afgelopen tank is, met ongeveer 150 km aan ritjes onder de 20 km en 170 km van deze snelwegrit, 1:10,5. Dat moet gunstiger kunnen lijkt me…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Mijn rij gedrag is niet veel anders en ik heb meestal een verbruik van 1/13. Beetje afstellen, winterkapje en je bespaart zomaar weer wat liters.
groeten Maarten
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Met Geeskje haal ik ook een gemiddelde van 1:12,5, dus ik weet dat het kan. Dat is een 1300 blokje met elektronische ontsteking trouwens. Dat zal zich anders gedragen dan de 1130 met mechanische ontsteking.
Winterkapje heb ik dichtgetaped dus daar valt niet veel winst meer te behalen. Timing is al afgesteld, idem kleppen. De mengselverhouding heb ik op het gevoel afgesteld en ik kwam uit bij nog geen anderhalve slag naar buiten, lijkt me ook wel ok.
Ik zal nog eens even kijken of ik ergens benzine kwijtraak. Dat wil wel gebeuren als de vulpijp of de aansluitingen daarvan poreus raken. Onder de kap is alles in elk geval netjes en lekvrij.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Mijn 1130 is erg gevoelig voor de buitentemperatuur. In de winter is het rond de 1:10/12 en in de zomer heb ik al 1:16 gehaald. Maar dat was op de Franse péage met 35 graden.
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goh, ik reed altijd 1 op 8 met mijn gs. En bij volgas 1 op 6. Liep ie wel 160 op benzine. En dat 3 uur achtereen. Geweldig autootje!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ah kijk, dus zo raar is dat verbruik dus niet eens… Ik ben nu aan het proberen mijn rechter voet wat minder vaak tegen de bodem aan te drukken. Benieuwd wat het wordt.
Ik heb op de afsluitdijk laatst ook even 150 gereden met Draakje. Daar deed ze helemaal niet moeilijk over. En dat voor zo’n licht motortje en een 4-bak.
Vanmiddag heb ik de elektrodenafstand van de bougietjes ook nog even op de juiste afstand gezet. De ruimte was bij alle vier 0,9 mm (op het oog uitgebogen) en het hoort max. 0,8 te zijn. De kaarsjes waren na ongeveer 1000 km allemaal mooi lichtbruin en niet wit of vet.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30