Dag allemaal.
Heeft er iemand ervaring met de levensduur van de Saxo 1.6 VTS 8V (98pk) uit 2000? Wij hebben deze auto als tweede auto aangeschaft en er nu een jaartje goed plezier van gehad. In deze tijd heeft hij slechts 7000 km bij ons erbij gereden. In deze tijd enkel een voorveer moeten vervangen en een bokkende motor bij stationair wat toch een kwaaltje blijkt te zijn. Verder niets dan plezier
Nu gaat ie intensief worden gebruikt in woon werk verkeer (2x45km/dag). Kunnen deze karretjes bij normaal onderhoud makkelijk 200.000 km rijden of zijn ze eerder versleten? Uiteraard niet alleen motorisch maar ook de body, ophanging, bak etc.
De teller staat op ongeveer 125.000 dus t autootje heeft nog wat waarde. Ik zit dus te denken of het zinvol is om door te rijden of om toch wat anders te zoeken. We hebben ongelooflijk veel fun met dit bakkie dus ik zou het jammer vinden om m in te moeten ruilen.
Iemand ervaring?
Als t goed is moet er ergens een plaatje staan..
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Begrijp één ding heel goed: alles valt of staat met hoe er met de bewuste auto is gereden/ wordt onderhouden:
een autootje dat alleen in de stad wordt gebruikt of een auto die voordat de motor op temperatuur is goed op z’n staart wordt getrapt kan al met anderhalve ton ‘op’ zijn.
Normaal gesproken heeft een TU-blokje (want daar praten we over) totaal geen moeite om de twee ton zonder al te veel problemen te bereiken.
Neem maar eens een kijkje in het AX-of ZX-gedeelte (zelfde motor) en bekijk de kilometerstanden maar eens.
De gezondheid van een blok kun je op twee manieren testen:
- wat is de compressie gemeten over de cylinders, en zit er onderling veel verschil,
- wat is het olieverbruik?
Deze twee zaken gaan hand-in-hand, dat mag duidelijk zijn.
Carrosserie houdt het wel vol, mijn AX-je is van ‘87 dus sowieso 13 jaar ouder dan jouw SaXo..
Onderhoud is ook belangrijk: aan je kilometerstand te zien moet er intussen een nieuwe D-riem op…
‘Spirit of avant-garde’
je vind het een fijne auto, je hebt er plezier in, dan hou je hem toch gewoon?
En als je zo veel lol aan een auto hebt dan vind je het ook geen probleem om hem op tijd zijn onderhoud te geven, denk ik. En met dat onderhoud kan-ie heel veel km. hebben hoor. Vér over de twee ton is geen enkel probleem.
ZX 1.4 break ‘95
Dat is weer helemaal waar. Voor redelijk korte stukje heb je er zeker lol in. Het valt mij gewoon op dat je deze auto’s weinig met een hoge stand ziet staan. Op autoweek staan veel xsara’s bij de gebruikersreviews met hoge km-stand. De Saxo staat er echter niet tussen met veel kilometertjes. Eentje staat omschreven bij klokje rond en die bleek ook aardig versleten. Het kan natuurlijk ook komen door de term “stadsauto”.
De distributieriem is (door de vorige eigenaar) al vervangen bij +- één ton. Op de bon stonden helaas niet de spanrollen en waterpomp. Ik ga er dan maar ook niet mee wachten tot 220.000 voor de vervanging hiervan.
Dat is weer helemaal waar. Voor redelijk korte stukje heb je er zeker lol in. Het valt mij gewoon op dat je deze auto’s weinig met een hoge stand ziet staan. Op autoweek staan veel xsara’s bij de gebruikersreviews met hoge km-stand. De Saxo staat er echter niet tussen met veel kilometertjes. Eentje staat omschreven bij klokje rond en die bleek ook aardig versleten. Het kan natuurlijk ook komen door de term “stadsauto”.
De distributieriem is (door de vorige eigenaar) al vervangen bij +- één ton. Op de bon stonden helaas niet de spanrollen en waterpomp. Ik ga er dan maar ook niet mee wachten tot 220.000 voor de vervanging hiervan.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Volgens mij, correct me if I’m wrong, moet de D-riem bij elke 60K/ 6 jr worden vervangen.
Nu ben ik even aan het twijfelen hoor, want de 1.6 is geen TU toch….?
Een Xantia is een XU en die moet bij 80K, dus 100K is rijkelijk laat…
En spanrollen en wtp vervang je natuurlijk altijd mee.
Maar goed: SaXo’s worden natuurlijk veel in stadsverkeer gebruikt, dus de reden dat je weinig SaXo’s met hoge kilometerstanden aantreft lijkt me duidelijk..
Wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn, en zijn ook genoeg AX-jes met dik twee ton op de klok.
Als jouw autootje gewoon netjes op tijd wat onderhoud mag genieten zul je geen gekke problemen hoeven te verwachten.
‘Spirit of avant-garde’
volgens mij is de D-riem 125000 of 5 jaar. ik heb een saxo 1.6 8v ding heeft nu net geen 2 ton gelopen, helaas heb ik op dit moment wel wat kleine problemen(ander topic ), maar voelt hij voor mij net als nieuw aan als ik er in rij!
heeft de vorige eigenaar toevallig de koppakking vervangen? dit is helaas bij de TU blokken een zwak punt. ik zelf heb volgens mij ook nog de originele koppakking erop zitten, goed warm rijden is bij deze saxo het toverwoord volgens mij, als je hem daarna flink op stang jaagt zal hij je niet snel in de steek laten!
Ik vind het een ideaal autootje!!
Microsoft ?
Het is net een airconditioner, het lijkt te werken, tot je een window opent.