Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Het ding staat opgebokt op de oprit…
De zuiger van de linker remklauw lijkt niet goed terug te komen, met als resultaat dat het buitenste remblokje tot op het staal weggesleten is. Het stofhoesje is ook van z’n plek gekomen.
Bovendien is er een wiellager stuk, vermoedelijk ook linksvoor. En dat terwijl ik er afgelopen jaar nog een paar nieuwe lagers in heb laten persen!
Nou zaten de wielbouten wel allemachtigverschrikkelijkenorm vast. (leuke verrassing als je je banden laat vervangen, grr!) Zou dat een negatieve invloed op de wiellagers kunnen hebben gehad?
Ik ben wel even klaar met die dure nieuwe lagers, en heb ook geen zin om die remklauw te reviseren. Dit weekend maar eens husselen in mijn berg met C15 onderdelen. Ik heb afgelopen jaar 2 C15D’s uit elkaar geschroefd, dus dat moet wel gaan lukken.
Goh, dat remprobleem komt me bekend voor, heeft mijn Visa ook last van (maar zodra die weer terug is van de Visabeun hopelijk niet meer).
"Life is what happens to you, while you’re busy making other plans." (John Lennon)
Project Cabrio
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Toen het ding van de week wat lawaai begon te maken kon ik me eigenlijk al slecht voorstellen dat de remblokken versleten waren. Zolang zitten ze er nog niet op. Aan de andere kant, mijn teller doet het al een jaar niet meer, dus hoeveel kilometers ik met het rijdend fietsenhok heb gemaakt weet ik niet. Zal wel weer iets van een halve ton zijn. De andere remblokken zijn dan ook maar amper half versleten.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
‘t zijn gewoon doorgaans remproblemen waar onze karretjes mee te kampen hebben.
Plusminus ieder jaar de remolie preventief vervangen is eigenlijk wel aan te raden, gezien het feit dat de remmen gewoon altijd problemen geven door verouderde remvloeistof en gebrek aan onderhoud (nu bedoel ik niet jouw C15, maar de gemiddelden)
Alles lekker terugmonteren met genoeg (keramisch-koper) vet en voor de remdrukregelaar achter is het fijn als je ook eens veel troep in de bagageruimte dondert
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Remvloeistof die verouderd is ( te veel vocht ) is de hoofdoorzaak van vastzittende en lekkende wielremcilinders en remklauwen!
Eens per jaar doorspoelen en de remmen goed gangbaar houden is een pré bij deze karretjes!
Het grote nadeel van de remtrommels van een visa vind ik dat je niet door een gat in de remtrommel de voeringen goed kan opstellen, ben nu net klaar met mijn visa met de remmen achter alleen krijg ik de boel achter niet optimaal afgesteld door een randje in de trommel, ik zat er aan te denken om een gat te boren in de trommel om zo de voeringen goed op te kunnen stellen…
Emiel
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Of de trommels laten afslijpen/afdraaien.
Toen bij mij de voeringen erop zaten en na wat keren te hebben geremd en aan de handrem te hebben getrokken hoorde je het stelmechanisme opstellen.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
De visa heeft een heel ander remsysteem dan de C15D. Over het algemeen zijn de C15 remmen erg betrouwbaar.
Wielremcylinders zijn een paar maanden geleden vervangen.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik vraag me even af wat er “heel” anders is aan het remsysteem van een C15 ten opzichte van een Visa. Het enige onderdeel wat een C15 heeft en sommige Visa’s niet is de remkrachtbegrenzer/regelaar. Verder is het systeem qua opzet toch wel erg als dat van een Visa. Of heb ik het nu écht helemaal mis?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
De achterremmen zijn hetzelfde als bij de 305, en de voorremmen zijn hetzelfde als van de 205. Heel andere remklauwen dus, en veel grotere trommels.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ok, dat snap ik. Maar qua opzet is het dus niet anders als van een Visa. Verder sluit ik mij aan bij wat emiel al zei: regelmatig remvloeistof verversen. Bij voorkeur het systeem niet ontluchten door middel van de “pompen met het rempedaal methode” maar met een drukvat. Door het pompen met het rempedaal gaan vrij vaak hoofdremcilinders lekken namelijk. Gewoon even een tipje
Wat betreft het verhaal met de remklauw: Door een kapotte stofhoes van de remzuiger komt er natuurlijk water en narigheid bij de zuiger wat dan weer roest veroorzaakt. Een vastzittende ( lees: slepende) remklauwe kan op zijn beurt dan weer gare wiellagers tot gevolg hebben. De wiellagers worden namelijk veel heter als de boel sleept, waardoor het vet wat in dat lager zit gaat smelten en niet langer voldoende kan smeren. Ik heb veel dan dit soort ellende in m’n anwb tijd gezien helaas.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Dat van die wrijvingswarmte en wiellagers klinkt aannemelijk ja. Na een ruim uurtje klussen was het wagentje weer rijdbaar (andere remklauw). Ik heb de remzuigertjes ingespoten met wat teflonspray, en de asjes waar de remklauw op ‘zweeft’ ingespoten met spuitvet. Het wiellager laat ik eerst maar even zitten.
Binnenkort maar even een revisiesetje voor die remklauwen bestellen, dan kan de klauw die van de auto afkomt weer gereviseerd op de plank.
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Even wat plaatjes
Originele troenblokken, dat heb ik nog nooit gehad volgens mij deze komen van een slopertje.
En dan nog dit:
En dit:
Meer hier: http://www.mijnalbum.nl/Album=BEMOVRQD
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Dat zijn je nieuwe bandjes ?
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Ehhm, nee, dat zijn mijn achterbanden. Er zat speling op de rechter draagarmlager, de banden zijn allebei mooi scheef afgesleten, vooral de rechter.
Rijdt toch niet echt lekker met zo’n slingerende achterkant, zoals Martijn al eens in een topic hier heeft aangegeven.
Volgens mij zijn de vulringen binnen, dus ik ga zo eens even een bezoekje aan de dealer brengen.