Storing uitlaatgas verdwenen
Recent begaf een tweede bobine het sinds de wagen (C5 V6 break) in mijn bezit is (2 maanden) Gedurende de twee maanden heb ik met de melding: “Storing Uitlaatgas” rondgereden, de melding kwam al vrij snel na aankoop. Nu zit de tweede nieuwe bobine er een week in en is de melding zojuist verdwenen
Het zal aan deze bobine hebben gelegen, je merkt het aan een 6-pitter niet echt als er een paar vonkjes ontbreken….de BSI merkt het blijkbaar wel aan de verbranding.
Bij ons is de storingsmedling weer terug. Hoe kom ik aan een kat-specialist die kan kijken of de kats zelf nog goed zijn?
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Uitlezen bij de dealer of bij een goede universeel met een EOBD scanner, foutcodes met omschrijving en P codes vragen en hier posten/ Dan kan ik meer betekenen, Storing uitlaat gas, kan voor ruim 1800 dingen komen (ex bedrading,stekkers en regeleenheden)
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Deze reply gooit het even over een andere boeg, haal je bougies er eens uit en kijk of ze mooi bruin gekleurde kop hebben.
Ik had dus ook elke maand de storing uitlaatgas, vooral na een file-rit. Bougie van cilinder 3 (voorzijde distributiekant) was zo zwart als roet en een beetje vettig. Mijn conclusie was klepseals, overlegd met m’n garage. Hij heeft met een endoscoop de cilinder onderzocht en uiteindelijk de rubber klepseals van cilinder 3 vervangen. Het is nu 1500 km geleden uitgevoerd en nog steeds geen “Storing Uitlaatgas” en een “schone” bougie.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Een kat specialist kun je zo even googelen.
De tip van de bobines en bougies zou ik opvolgen , immers kat is altijd vervolgschade.
Of een kat werkt is eenvoudig te constateren door een specialist. Zo behoort ie de temperatuur vd uitlaatgassen te verhogen (door de reactie die plaats vindt) . Je kun naturlijk ook een 4gas meting doen direct na een prekat
Je kan ook kijken of jer ergens kats op de kop kunt tikken . Zo staat op het c5club forum een V6 in onderdelen te koop.
Maar dan moet je wel zeker weten dat ze echt stuk zijn
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
gctwnl schreef:Bij ons is de storingsmedling weer terug. Hoe kom ik aan een kat-specialist die kan kijken of de kats zelf nog goed zijn?
Storing Uitlaatgas is wel een van de meest voorkomende storingen van de C5. Het is ook een storing die vaak moeilijk op te lossen is en een storing die heel veel oorzaken kan hebben.
Het eerste wat je zou moeten doen, is de storing laten uitlezen en de foutcode vragen.
Aan de hand van de foutcode kan er dan verder gesproken worden.
Storing uitlaatgas hoeft helemaal niets over de werking van de katalysator te zeggen.
Volgens mij heeft de topicstarter al aangegeven dat er herhaaldelijk is uitgelezen en dat het telkens de “veroudering pre kats “is.
Maar als de storing een tijdje weggeweest is kan het geen kwaad weer even uit te laten lezen inderdaad.
De reply’s van mij gaan er allemaal van uit dat prekats de storingsmelding is.
Omdat een kat altijd vervolgschade is en de V6 nogal gevoelig is qua sensoren, kan het uit te laten nakijken of de kats echt kaduuk zijn alvorens te vervangen. Of om iets te vinden dat toch net niet helemaal goed is waardoor de kats niet optimaal werken.
Dat laatste is helaas fuzzy, want niet terug te vinden in de injectiecomputer vaak.
Een paar mogelijke fuzzy oorzaken:
Lambda sensoren niet helemaal jofel
Koelwater niet op temperatuur door defecte thermostaat
Bobines niet helemaal jofel
En uiteijdelijk kan het natuurlijk ook prekats zelf zijn, deze gaan niet eeuwig mee (maaar wel meer dan 100Dkm). eea afhankelijk hoeveel last ze hebben gehad van een van bovenstaande dingen.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100