Appels en peren kan je ook vergelijken.
Het een is eerder rond, het ander niet…
Zo kan je een saxo ook met een xantia vergelijken:
het zijn toch allebei auto’s?
Je kan het verbruik vergelijken, de kosten in onderhoud, de massa, het vermogen, het vermogen per massa-eenheid, het verbruikt per massa-eenheid, ...
Ik zie niet in waarom het niet zou kunnen.
Tuurlijk kan je zo vergelijken maar ben je dan wel objectief bezig het zijn toch totaal verschillende auto’s
dat lijkt mij net het boeiende eraan..?
Bram schreef:1 op 19.6 !
Heb net getankt…..en dan was dat ook nog met regelmatig de airco aan….dus 1 op 22 moet te halen zijn.
Sohail : ja, dat ik misschien toekomstmuziek voor me…....maar voorlopig toch maar met de Citroen
De eerste tankbeurt is nooit de meest zuinige, je moet nog wennen aan de auto, de 1 op 22 en zuiniger zullen snel volgen
Ik ben zelf nooit onder de 1 op 22 gedoken met mijn Saxo, en ik reed altijd 120 a 130km/h.
Dat diesel brommobieltje heeft een hoop Franse onderdelen aan boord, nou ja alleen het interrieur dan
Hoe dan ook…..IK houd iig elke maand geld over aan WB en diesel….en of dat nu in het onderhoud zal worden gestopt (een Xantia kost OOK geld aan onderhoud, nietwaar ? )....of dat ik het eerst aan de afschrijving (meerprijs) besteed, is niet belangrijk….autorijden kost nu eenmaal geld.
En de Xantia (van een jaar ouder) schrijft meer af dan deze Saxo met nog een relatief lage km.st.
Oh ja….die BX’en hadden zichzelf allang terug verdiend, alleen nu de kosten voor het levensonderhoud een stuk duurder gaan worden….en ONDANKS die mooie woorden van onze ministers dat *het allemaal wel mee zal vallen* ....ik rijd i.i.g. nu met st.bekr. ...Airco, Airbag….en nog diverse andere optie’s.
EN…...lekker goedkoop, dus wie maakt me wat
Heb er inmiddels alweer een kleine 1000 km opzitten trouwens, heb nog geen zere rug of pijn in de nek.
Oh ja…..de VVD had het voorstel gedaan om de bel. vrije Km.vergoeding te verhogen met 1 ct !!
Tsjonge jonge….dat schiet lekker op.
Had de eerste kijker vandaag al te pakken trouwens, ik stond op de parkeerplaats bij een groot winkelcentrum in Haarlem en zette mijn Saxo naast een groene 1.0i 3-deurs…....de man stond ernaast en zei :....
goh, die zie je niet zoveel, zwarte Saxo diesels met 5 deuren.
Ja mijnheer…..en nog een heerlijke Airco erin ook.
Kijk…..dat doet een mens weer goed.
BXsport1986 schreef:Heb je de xantia kunnen inruilen?
Nee….particulier verkocht met 200 euro verlies, maar dat had ie met de 10.000 km’s allang weer terug verdiend.
Ik moest zelfs een koper afbellen omdat de eerste de beste koper hem meteen kocht, vond het een prachtige auto, reed prima, maar dat kon ik me ook wel voorstellen want zijn vorige auto’s waren een VW en Audi diesel.
Het was z’n eerste Citroen en dan ook nog met HP-systeem, wat ie nog nooit had gezien. (en gevoeld !)
HAHAHAHAHAHAHA!!!!
Ongelooflijk… je kan je kont nog niet keren of Bram heeft weer een andere auto gekocht Ik kom zelf net terug van 10 dagen vakantie in Tunesie, vandaar.
Bram, maar weer gefeliciteerd….
Als je uitgelachen bent, Marten…..mag je me eens wat meer vertellen over deze 1.5 dieselblokken
I.t.t. de 1905 blokken, is dit type motor mij vrij onbekend.
Zijn er punten die je extra in de gaten moet houden qua motor e.d. ?
Johan zei me dat de cylinderkoppen er weleens uitvliegen bij rond de 2 ton (zouden te heet worden en moeten teveel prestatie’s leveren en zo ?).....is jou daar iets van bekend ?
En zo ja…..hoe kun je dat voorkomen ?
Ik cruise er overigens rustig 120 mee…..zoals gezegd maakt hij dan rond de 3200 rpm…soms even op 140 km p/u, (3600 rpm) maar dat moet hij toch kunnen hebben ?
Bram schreef:Hoe dan ook…..IK houd iig elke maand geld over aan WB en diesel….en of dat nu in het onderhoud zal worden gestopt (een Xantia kost OOK geld aan onderhoud, nietwaar ? )....of dat ik het eerst aan de afschrijving (meerprijs) besteed, is niet belangrijk….autorijden kost nu eenmaal geld.
Vergeet niet dat een Xantia ook duurder is in onderhoud, opzich wel logisch, het is een grotere en duurdere auto.
De cylinderkop van een 1.5 TU diesel schijnt inderdaad niet de sterkste te zijn
De ex-collega aan wie ik mijn Saxo 1.5D heb verkocht, heeft dat ding inmiddels naar de 2 ton getrapt, op een lekke radiator na heeft hij verder geen grote problemen gehad. Het is wel iemand die snel iets sloopt, trappen met de Saxo bij een koude motor vind hij normaal, dat de Saxo het zolang uithoudt zegt wel iets over de Saxo.
Bram schreef:Als je uitgelachen bent, Marten…..mag je me eens wat meer vertellen over deze 1.5 dieselblokken
I.t.t. de 1905 blokken, is dit type motor mij vrij onbekend.
Zijn er punten die je extra in de gaten moet houden qua motor e.d. ?Johan zei me dat de cylinderkoppen er weleens uitvliegen bij rond de 2 ton (zouden te heet worden en moeten teveel prestatie’s leveren en zo ?).....is jou daar iets van bekend ?
En zo ja…..hoe kun je dat voorkomen ?
Ik cruise er overigens rustig 120 mee…..zoals gezegd maakt hij dan rond de 3200 rpm…soms even op 140 km p/u, (3600 rpm) maar dat moet hij toch kunnen hebben ?
Ik heb deze blokken volgens mij alleen nog maar op de sloop gezien
Sja, wat ik heb gehoord: niet zo geciviliceerd, lawaaiig maar zeer zuinig. Oververhitting bij een ongeblazen dieselmotor? Ik weet het niet.
Het is natuurlijk maar net wat voor eisen je aan een auto stelt. Sommige mensen rijden alle verhalen over stuiterbakken enzo enorme afstanden met dit soort zuinigheidswondertjes en lachen zich rot om de kosten. Andere mensen zijn verwend en nemen geen er geen genoegen mee. Gezien je medische achtergrond met je rug enzo (weet het niet precies meer, excusez moi) hoop ik dat je overweg kan met het spartaanse comfort. Een klein wagentje kun je wel relatief comfortabel maken, maar het blijk natuurlijk een klein wagentje.
Overigens: kleine wagentjes worden ook weer groter. Afgelopen vakantie met een collega in een Renault Clio 1.5 DCI (65 pk) teruggereden vanaf de wintersport (vanaf Davos in Zwiterland) en dat ging echt perfect. Heerlijk wagentje. Een Saxo is wel duidelijk wat kleiner en lichter dan een Clio natuurlijk. Maar goed, het hoeft dus echt geen Xantia te zijn om nog een beetje lekker te kunnen rijden.
Over heelhouden gesproken. Ik verwacht dat als je gewoon de normale voorzorgsmaatregelen in acht neemt (gevarieerd rijden en met koude motor niet teveel belasting en toeren) en respecteert dat ie niet al te veel vermogen heeft (En dat dus ook niet eisen = niet langdurig hoog belasten) dat je niet teleurgesteld zal worden.
mpostma schreef:Sja, wat ik heb gehoord: niet zo geciviliceerd, lawaaiig maar zeer zuinig.
Ik heb dat op 1 van de eerste pagina’s van dit draadje al aangegeven….dat hij ZEKER niet te vergelijken is met de 1.4 D uit de AX, waar ik een tijdje geleden mee heb gereden…..sterker nog, ik vind hem net ZO geciviliseerd klinken als de 1.9 D motor, misschien hebben ze er e.e.a. al aan verbeterd ?
Als je bij de a.s. grote meeting komt, hoor je hem wel lopen….Sohail heeft hem al gehoord trouwens.
Over heelhouden gesproken. Ik verwacht dat als je gewoon de normale voorzorgsmaatregelen in acht neemt (gevarieerd rijden en met koude motor niet teveel belasting en toeren) en respecteert dat ie niet al te veel vermogen heeft (En dat dus ook niet eisen = niet langdurig hoog belasten) dat je niet teleurgesteld zal worden.
Precies….zoals ik al jaren omga met de 1.9 (T) D’s…..eerst rustig 5 minuten warm laten worden door weg te rijden met lage toeren, nu heb ik altijd eerst een paar straten met drempels te gaan voordat ik het gas er wat kan opgooien.
Verder rijd ik er voornamelijk alleen in met weinig vracht (hooguit 30 kg of zo)....dus daar zal het niet aan liggen.
Bram schreef:Als je bij de a.s. grote meeting komt, hoor je hem wel lopen….Sohail heeft hem al gehoord trouwens.
Motortje snort inderdaad mooi, rustiger en stiller dan de Saxo die ik had.
Hoe vind je de acceleratie op de snelweg?
ZX1.4i schreef:Hoe vind je de acceleratie op de snelweg?
Och…..wat je kunt verwachten van 58 PK…..en 140 kg lichter dan een BX 1.9D…..niet al te snel natuurlijk, maar je kunt redelijk meekomen met het verkeer.
Ik heb nog BX’en 1.9 RD gehad met 65 pk (en een ZX 1.9 D met EGR met eveneens 65 pk)......daarmee valt ie wel enigzins te vergelijken.
Bram schreef:ZX1.4i schreef:Hoe vind je de acceleratie op de snelweg?
Och…..wat je kunt verwachten van 58 PK…..en 140 kg lichter dan een BX 1.9D…..niet al te snel natuurlijk, maar je kunt redelijk meekomen met het verkeer.
Ik heb nog BX’en 1.9 RD gehad met 65 pk (en een ZX 1.9 D met EGR met eveneens 65 pk)......daarmee valt ie wel enigzins te vergelijken.
Vergelijkbaar met een Peugeot 205 D ongeveer, lijkt mij zo. Daar was goed mee te leven.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
mpostma schreef:
Vergelijkbaar met een Peugeot 205 D ongeveer, lijkt mij zo. Daar was goed mee te leven.
Denk het niet, daar ligt toch een 1.8D in?? (hetzelfde blok als in de TZD Turbo maar dan zonder Turbo!?)