motor loopt warm bij lang in de file staan
michel en heidi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 18-02-2010

- Berlingo lichte vracht
Gepost: 19 februari 2010 08:42 PM

Onlangs stond ik lang in de file ( 2 uur) en temperatuur ging plots in het rood en de verwarming blies koud.  Heb dan gewacht tot de motor afgekoeld was en verder gereden. Daarna geen problemen meer gehad, alleen gaat de temperatuur boven de helft wanneer ik in de file sta.  Ben langs Citroën garage gereden en deze vermoeden koppakking lekkage.  Geen olie in het water of omgekeerd. Bij gewoon rijden blijft temperatuurmeter in het midden staan. Nu hoor ik wel de ventilator nooit opslaan , ook niet wanneer ik lang in de file sta. Wanneer ik de temperatuur zie stijgen nu en de verwarming hoog zet, daalt de temperatuurmeter. Weet iemand wat er echt aan de hand is , want moet dagelijks lange afstand doen met deze wagen en wil niet nog meer stuk rijden.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 19 februari 2010 08:57 PM
  [ # 1 ]

Als er geen olie in het koelwater zit en/of geen koelwater in de olie, dan is de koppakking waarschijnlijk nog niet doorgeslagen. Maar dat kan wel gebeuren als de motor vaker warmloopt.

Ik zou beginnen met die ventilator, en wel bij de sensor die dat ding aanstuurt. Zodra je temp. meter richting rood gaat dan móét die aanslaan, anders krijg je logischerwijs oververhitting. Dat de temperatuur daalt zodra je de kachel openzet kan kloppen. Je kachel fungeert dan als afvoer van de hitte.

Hoe het kan dat deze koud blies toen je in de file stond begrijp ik niet… Het zou kunnen betekenen dat er geen circulatie in het koelwatersysteem is geweest. Maar in dat geval zou de temperatuur van het koelwater ook niet kunnen oplopen omdat de warmte niet meer uit het blok wordt getransporteerd.

In elk geval niet te lang wachten met dit oplossen. De schade kan aanzienlijk worden.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43267
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 19 februari 2010 09:00 PM
  [ # 2 ]
Midfriesland schreef:

Als er geen olie in het koelwater zit en/of geen koelwater in de olie, dan is de koppakking waarschijnlijk nog niet doorgeslagen. Maar dat kan wel gebeuren als de motor vaker warmloopt.

Sorry, maar dat is geen goede diagnose! Als een koppakking lekt kan er namelijk gewoon uitlaatgas in het koelsysteem komen en gaat de boel koken. Dan hoeft er helemaal geen sprake te zijn van olievermening.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
michel en heidi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 18-02-2010

- Berlingo lichte vracht
Gepost: 20 februari 2010 10:00 AM
  [ # 3 ]

Dus het kan wel degelijk de koppakking zijn. Hoe kan ik dit zeker weten zonder nodeloos 700 euro uit te moeten geven om deze te vervangen ?

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 20 februari 2010 02:10 PM
  [ # 4 ]

Bij een benzine met kun je met een 4 gas tester bij het expansie vat meten of er CO in zit. BIj een diesel zul je compressie moeten meten.

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 20 februari 2010 03:50 PM
  [ # 5 ]

Slaat de koelfan wel aan?

Profiel  
 
michel en heidi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 18-02-2010

- Berlingo lichte vracht
Gepost: 20 februari 2010 04:56 PM
  [ # 6 ]

neen deze slaat niet aan . Zekeringen zijn allemaal ok.

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 20 februari 2010 05:34 PM
  [ # 7 ]

krijg je wel spanning op de koelvin? Geen zware punten als je de koelvin rond draait? (met de hand, en koude motor, en motor uit).

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
michel en heidi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 18-02-2010

- Berlingo lichte vracht
Gepost: 20 februari 2010 06:13 PM
  [ # 8 ]

Deze draait vlot rond.

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 20 februari 2010 08:55 PM
  [ # 9 ]

Misschien thermocontact stuk, of slecht contact. Je zou kunnen proberen of ‘t helpt de stekkers met wat contactspray in te spuiten. Als ze duidelijk gecorrodeerd zijn, ook een beetje opschuren.

Profiel  
 
trouwe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-01-2010

Gepost: 22 maart 2010 03:40 PM
  [ # 10 ]

wat dachten jullie van deze: zit er wel voldoende koelvloeistof in het systeem…..

m.v.g. Paul

Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D

Profiel  
 
David01
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 30-10-2008

- ZX 1.6i
Gepost: 22 maart 2010 04:12 PM
  [ # 11 ]

Een koppakking moet je wel goedkoper kunnen laten doen dan 700 euro. Moet ook voor de helft kunnen.

Profiel  
 
michel en heidi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 18-02-2010

- Berlingo lichte vracht
Gepost: 23 maart 2010 12:21 PM
  [ # 12 ]

Bedankt allemaal voor de reactie . Ondertussen is probleem opgelost.  Naar andere ( niet Citroen-dealer) geweest . Deze heeft thermobout in radiator gevangen, olie bijgevuld ( oliepeil stond te laag) en de auto rijdt veel vlotter nu, file staan is geen probleem meer en in plaats van 700 euro zijn we nu een kleine 50 euro armer .

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 23 maart 2010 12:24 PM
  [ # 13 ]

Gefeliciteerd! Maar sjongejonge, bij wat voor Citroëngarage ben je eerder geweest dan?

Profiel  
 
trouwe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-01-2010

Gepost: 24 maart 2010 03:31 PM
  [ # 14 ]

precies, zo’n garage zou ik ook op een zwarte lijst zetten.
als we die hier publiceren dan zullen dit soort garages eindelijk eens ophouden te bestaan.

m.v.g. Paul

Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook