7 van de 20
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
   
Saxo 1.5 D gekocht / verkocht
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 20 september 2005 09:43 PM
  [ # 91 ]

Appels en peren kan je ook vergelijken.
Het een is eerder rond, het ander niet…

Zo kan je een saxo ook met een xantia vergelijken:
het zijn toch allebei auto’s?
Je kan het verbruik vergelijken, de kosten in onderhoud, de massa, het vermogen, het vermogen per massa-eenheid, het verbruikt per massa-eenheid, ...

Ik zie niet in waarom het niet zou kunnen.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 20 september 2005 09:45 PM
  [ # 92 ]

Tuurlijk kan je zo vergelijken maar ben je dan wel objectief bezig het zijn toch totaal verschillende auto’s

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 20 september 2005 09:47 PM
  [ # 93 ]

dat lijkt mij net het boeiende eraan..?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 20 september 2005 10:54 PM
  [ # 94 ]
Bram schreef:

1 op 19.6 !

Heb net getankt…..en dan was dat ook nog met regelmatig de airco aan….dus 1 op 22 moet te halen zijn. Cool

Sohail : ja, dat ik misschien toekomstmuziek voor me…....maar voorlopig toch maar met de Citroen Wink

De eerste tankbeurt is nooit de meest zuinige, je moet nog wennen aan de auto, de 1 op 22 en zuiniger zullen snel volgen Wink
Ik ben zelf nooit onder de 1 op 22 gedoken met mijn Saxo, en ik reed altijd 120 a 130km/h.

Dat diesel brommobieltje heeft een hoop Franse onderdelen aan boord, nou ja alleen het interrieur dan Wink

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 20 september 2005 11:27 PM
  [ # 95 ]

Hoe dan ook…..IK houd iig elke maand geld over aan WB en diesel….en of dat nu in het onderhoud zal worden gestopt (een Xantia kost OOK geld aan onderhoud, nietwaar ? Rolling Eyes )....of dat ik het eerst aan de afschrijving (meerprijs) besteed, is niet belangrijk….autorijden kost nu eenmaal geld. Cool

En de Xantia (van een jaar ouder) schrijft meer af dan deze Saxo met nog een relatief lage km.st. Cool

Oh ja….die BX’en hadden zichzelf allang terug verdiend, alleen nu de kosten voor het levensonderhoud een stuk duurder gaan worden….en ONDANKS die mooie woorden van onze ministers dat *het allemaal wel mee zal vallen* Confused ....ik rijd i.i.g. nu met st.bekr. ...Airco, Airbag….en nog diverse andere optie’s.
EN…...lekker goedkoop, dus wie maakt me wat Wink
Heb er inmiddels alweer een kleine 1000 km opzitten trouwens, heb nog geen zere rug of pijn in de nek.

Oh ja…..de VVD had het voorstel gedaan om de bel. vrije Km.vergoeding te verhogen met 1 ct !! Shocked
Tsjonge jonge….dat schiet lekker op. Rolling Eyes

Had de eerste kijker vandaag al te pakken trouwens, ik stond op de parkeerplaats bij een groot winkelcentrum in Haarlem en zette mijn Saxo naast een groene 1.0i 3-deurs…....de man stond ernaast en zei :....

goh, die zie je niet zoveel, zwarte Saxo diesels met 5 deuren. Cool

Ja mijnheer…..en nog een heerlijke Airco erin ook. Laughing
Kijk…..dat doet een mens weer goed. Wink

BXsport1986 schreef:

Heb je de xantia kunnen inruilen?

Nee….particulier verkocht met 200 euro verlies, maar dat had ie met de 10.000 km’s allang weer terug verdiend. Cool
Ik moest zelfs een koper afbellen omdat de eerste de beste koper hem meteen kocht, vond het een prachtige auto, reed prima, maar dat kon ik me ook wel voorstellen want zijn vorige auto’s waren een VW en Audi diesel. Smile
Het was z’n eerste Citroen en dan ook nog met HP-systeem, wat ie nog nooit had gezien. (en gevoeld !) Razz

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 20 september 2005 11:56 PM
  [ # 96 ]

HAHAHAHAHAHAHA!!!!

Ongelooflijk… je kan je kont nog niet keren of Bram heeft weer een andere auto gekocht Very Happy Ik kom zelf net terug van 10 dagen vakantie in Tunesie, vandaar.

Bram, maar weer gefeliciteerd….

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 21 september 2005 12:26 AM
  [ # 97 ]

Als je uitgelachen bent, Marten…..mag je me eens wat meer vertellen over deze 1.5 dieselblokken Wink

I.t.t. de 1905 blokken, is dit type motor mij vrij onbekend.
Zijn er punten die je extra in de gaten moet houden qua motor e.d. ?

Johan zei me dat de cylinderkoppen er weleens uitvliegen bij rond de 2 ton (zouden te heet worden en moeten teveel prestatie’s leveren en zo ?).....is jou daar iets van bekend ?

En zo ja…..hoe kun je dat voorkomen ?

Ik cruise er overigens rustig 120 mee…..zoals gezegd maakt hij dan rond de 3200 rpm…soms even op 140 km p/u, (3600 rpm) maar dat moet hij toch kunnen hebben ?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 21 september 2005 12:51 AM
  [ # 98 ]
Bram schreef:

Hoe dan ook…..IK houd iig elke maand geld over aan WB en diesel….en of dat nu in het onderhoud zal worden gestopt (een Xantia kost OOK geld aan onderhoud, nietwaar ? Rolling Eyes )....of dat ik het eerst aan de afschrijving (meerprijs) besteed, is niet belangrijk….autorijden kost nu eenmaal geld. Cool

Vergeet niet dat een Xantia ook duurder is in onderhoud, opzich wel logisch, het is een grotere en duurdere auto.

De cylinderkop van een 1.5 TU diesel schijnt inderdaad niet de sterkste te zijn Confused
De ex-collega aan wie ik mijn Saxo 1.5D heb verkocht, heeft dat ding inmiddels naar de 2 ton getrapt, op een lekke radiator na heeft hij verder geen grote problemen gehad. Het is wel iemand die snel iets sloopt, trappen met de Saxo bij een koude motor vind hij normaal, dat de Saxo het zolang uithoudt zegt wel iets over de Saxo.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 21 september 2005 12:57 AM
  [ # 99 ]
Bram schreef:

Als je uitgelachen bent, Marten…..mag je me eens wat meer vertellen over deze 1.5 dieselblokken Wink

I.t.t. de 1905 blokken, is dit type motor mij vrij onbekend.
Zijn er punten die je extra in de gaten moet houden qua motor e.d. ?

Johan zei me dat de cylinderkoppen er weleens uitvliegen bij rond de 2 ton (zouden te heet worden en moeten teveel prestatie’s leveren en zo ?).....is jou daar iets van bekend ?

En zo ja…..hoe kun je dat voorkomen ?

Ik cruise er overigens rustig 120 mee…..zoals gezegd maakt hij dan rond de 3200 rpm…soms even op 140 km p/u, (3600 rpm) maar dat moet hij toch kunnen hebben ?

Ik heb deze blokken volgens mij alleen nog maar op de sloop gezien Evil or Very Mad

Sja, wat ik heb gehoord: niet zo geciviliceerd, lawaaiig maar zeer zuinig. Oververhitting bij een ongeblazen dieselmotor? Ik weet het niet.

Het is natuurlijk maar net wat voor eisen je aan een auto stelt. Sommige mensen rijden alle verhalen over stuiterbakken enzo enorme afstanden met dit soort zuinigheidswondertjes en lachen zich rot om de kosten. Andere mensen zijn verwend en nemen geen er geen genoegen mee. Gezien je medische achtergrond met je rug enzo (weet het niet precies meer, excusez moi) hoop ik dat je overweg kan met het spartaanse comfort. Een klein wagentje kun je wel relatief comfortabel maken, maar het blijk natuurlijk een klein wagentje.

Overigens: kleine wagentjes worden ook weer groter. Afgelopen vakantie met een collega in een Renault Clio 1.5 DCI (65 pk) teruggereden vanaf de wintersport (vanaf Davos in Zwiterland) en dat ging echt perfect. Heerlijk wagentje. Een Saxo is wel duidelijk wat kleiner en lichter dan een Clio natuurlijk. Maar goed, het hoeft dus echt geen Xantia te zijn om nog een beetje lekker te kunnen rijden.

Over heelhouden gesproken. Ik verwacht dat als je gewoon de normale voorzorgsmaatregelen in acht neemt (gevarieerd rijden en met koude motor niet teveel belasting en toeren) en respecteert dat ie niet al te veel vermogen heeft (En dat dus ook niet eisen = niet langdurig hoog belasten) dat je niet teleurgesteld zal worden.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 21 september 2005 02:55 AM
  [ # 100 ]
mpostma schreef:

Sja, wat ik heb gehoord: niet zo geciviliceerd, lawaaiig maar zeer zuinig.

Ik heb dat op 1 van de eerste pagina’s van dit draadje al aangegeven….dat hij ZEKER niet te vergelijken is met de 1.4 D uit de AX, waar ik een tijdje geleden mee heb gereden…..sterker nog, ik vind hem net ZO geciviliseerd klinken als de 1.9 D motor, misschien hebben ze er e.e.a. al aan verbeterd ?
Als je bij de a.s. grote meeting komt, hoor je hem wel lopen….Sohail heeft hem al gehoord trouwens.

Over heelhouden gesproken. Ik verwacht dat als je gewoon de normale voorzorgsmaatregelen in acht neemt (gevarieerd rijden en met koude motor niet teveel belasting en toeren) en respecteert dat ie niet al te veel vermogen heeft (En dat dus ook niet eisen = niet langdurig hoog belasten) dat je niet teleurgesteld zal worden.

Precies….zoals ik al jaren omga met de 1.9 (T) D’s…..eerst rustig 5 minuten warm laten worden door weg te rijden met lage toeren, nu heb ik altijd eerst een paar straten met drempels te gaan voordat ik het gas er wat kan opgooien.
Verder rijd ik er voornamelijk alleen in met weinig vracht (hooguit 30 kg of zo)....dus daar zal het niet aan liggen.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 21 september 2005 05:21 AM
  [ # 101 ]
Bram schreef:

Als je bij de a.s. grote meeting komt, hoor je hem wel lopen….Sohail heeft hem al gehoord trouwens.

Motortje snort inderdaad mooi, rustiger en stiller dan de Saxo die ik had.

Hoe vind je de acceleratie op de snelweg?

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 21 september 2005 01:08 PM
  [ # 102 ]
ZX1.4i schreef:

Hoe vind je de acceleratie op de snelweg?

Och…..wat je kunt verwachten van 58 PK…..en 140 kg lichter dan een BX 1.9D…..niet al te snel natuurlijk, maar je kunt redelijk meekomen met het verkeer.
Ik heb nog BX’en 1.9 RD gehad met 65 pk (en een ZX 1.9 D met EGR met eveneens 65 pk)......daarmee valt ie wel enigzins te vergelijken. Wink

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 21 september 2005 01:19 PM
  [ # 103 ]
Bram schreef:
ZX1.4i schreef:

Hoe vind je de acceleratie op de snelweg?

Och…..wat je kunt verwachten van 58 PK…..en 140 kg lichter dan een BX 1.9D…..niet al te snel natuurlijk, maar je kunt redelijk meekomen met het verkeer.
Ik heb nog BX’en 1.9 RD gehad met 65 pk (en een ZX 1.9 D met EGR met eveneens 65 pk)......daarmee valt ie wel enigzins te vergelijken. Wink

Vergelijkbaar met een Peugeot 205 D ongeveer, lijkt mij zo. Daar was goed mee te leven.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 21 september 2005 01:30 PM
  [ # 104 ]

volgens deze   18 sec naar de 100

ik had pas een Xsara 1.9D te leen, ook dik 17 sec naar de 100 lijkt me dan ook aardig overeen komen Smile

dan is onze Saxo 1.1i opeens wel snel met 15 sec Laughing

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 21 september 2005 03:29 PM
  [ # 105 ]
mpostma schreef:

Vergelijkbaar met een Peugeot 205 D ongeveer, lijkt mij zo. Daar was goed mee te leven.

Denk het niet, daar ligt toch een 1.8D in?? (hetzelfde blok als in de TZD Turbo maar dan zonder Turbo!?)

Profiel  
 
 
7 van de 20
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook