2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
De fut was eruit (1.9D DW8), rijdt nu weer als nieuw
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 21 februari 2010 02:00 PM
  [ # 16 ]

Een 1.9 XUD motor heeft toch geen EGR klep?

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 21 februari 2010 02:33 PM
  [ # 17 ]

Topicstarter heeft het over een DW8 motor en die heeft wel degelijk een EGR-klep. Bij alle kwalen die hier genoemd worden door topicstarter, lijkt het mij een verstopte EGR-klep. Een DW8 zonder EGR zal waarschijnlijk de APK nog wel halen.

Profiel  
 
BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 798
Geregistreerd: 24-07-2005

Gepost: 21 februari 2010 03:36 PM
  [ # 18 ]
WYD schreef:

Topicstarter heeft het over een DW8 motor en die heeft wel degelijk een EGR-klep. Bij alle kwalen die hier genoemd worden door topicstarter, lijkt het mij een verstopte EGR-klep. Een DW8 zonder EGR zal waarschijnlijk de APK nog wel halen.

Idd ; mijn egr ( DW8 motor) is al een tweetal jaar volledig afgekoppeld en deze gaat zonder problemen door de (strenge) dieselroettest op de jaarlijkse keuring ( Belgie ).
Gewoon de egr buiten gebruik stellen en uw inlaatkanalen reinigen.

Succes

Greetz

BIG charlie

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  
 
hvsanten
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 15-01-2010

- Berlingo 1.9d 600
Gepost: 21 februari 2010 06:58 PM
  [ # 19 ]

De EGR klep staat alleen open tijdens deellast. En de roetmeting vindt plaats bij de hoogste toeren, en dan is de klep normaal gesproken ook gesloten.

Er zal dus tijdens de roettest normaal gesproken niet echt een verschil zijn.

Of maak ik nu een denkfout?


Herman

Profiel  
 
BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 798
Geregistreerd: 24-07-2005

Gepost: 21 februari 2010 07:20 PM
  [ # 20 ]
hvsanten schreef:

De EGR klep staat alleen open tijdens deellast. En de roetmeting vindt plaats bij de hoogste toeren, en dan is de klep normaal gesproken ook gesloten.

Er zal dus tijdens de roettest normaal gesproken niet echt een verschil zijn.

Of maak ik nu een denkfout?


Herman

@ Herman,
Je maakt helemaal geen denkfout Wink
Maar in vele gevallen is de egr klep zodanig “aangeroet” dat deze blijft hangen en dit dan meestal in de “open” stand.
Dit bevorderd dan op de lagere toeren weer het verdere aanroeten van de egr klep en het dichtkoeken van het inlaat traject.

Greetz
BIG charlie

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 21 februari 2010 10:31 PM
  [ # 21 ]

Ik las weer eens niet goed, ‘t is een DW8 motor..
Afgelopen herfst heb ik de EGR buis dichtgekit met siliconenkit:
EGR buis afdichten
Na een stadsrit is de EGR buis koud.
In november APK gekeurd, geen probleem.
Waarom met kit?
Omdat ik dan zeker weet dat er geen uitlaatgas de inlaat bereikt.
Eerst had ik het vacuumslangetje afgeklemd, maar ja, dan weet je nooit zeker
of de EGR klep niet toch is blijven hangen.

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
mavaba
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 30-12-2007

Gepost: 21 februari 2010 11:33 PM
  [ # 22 ]

Allen hartelijk dank voor jullie reacties. De EGR-klep gaat er wat mij betreft uit. Kan iemand nog een indicatie geven van de hoeveelheid tijd die voor het afkoppelen nodig is?

Alvast bedankt,

Profiel  
 
claus
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 19-01-2010

Gepost: 27 februari 2010 12:45 AM
  [ # 23 ]

@ mavaba: om de egr klep uit te schakelen is dit hooguit 10 seconden werk voor een ervaren citroen mecanicien.Het is gewoon een fiche losmaken en dat is it.Geen ander gevoevel deze van mij ligt al zo uitgeschakelt en de wagen was nog maar 10 dagen oud.Coclusie is nu dat mijn wagen nog even hard optrekt als een nieuwe.

Mvg.

Profiel  
 
mavaba
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 30-12-2007

Gepost: 18 maart 2010 09:12 AM
  [ # 24 ]

Het begon vervelend te worden. De auto reed voor het gevoel “zwaar”. Kwam bijna niet op gang. Het afkoppelen van de EGR bleek niet meer mogelijk. De aansluiting op het spruitstuk zit na 11 jaar en 290.000 km muurvast.

Als alternatief is de EGR en luchtinlaat schoongemaakt in combinatie met Forté. Tot slot nog een schoon luchtfilter en het resultaat is verbluffend. De auto rijdt weer als nieuw, heerlijk. Dit alles voor minder dan 100 euro door een zelfstandig garage bedrijf.

Nu hoop ik deze verbetering van de motorprestaties zeer binnenkort terug te zien in het brandstofverbruik. Bij de huidige dieselprijzen heb ik als het meezit de 100 euro investering er na 3 maanden weer uit (bij 30.000 km/jaar).

Profiel  
 
crusty123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 12-04-2010

Gepost: 25 april 2010 08:10 PM
  [ # 25 ]

forté is wel deftigspul
kan je normaal toch niet kopen als particulier? of toch?
iemand idee waar eventueel wel?
in belgie wel te verstaan.
al is bardhal ook goed

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 25 april 2010 11:44 PM
  [ # 26 ]

Maar alles mooi en aardig, maar hoe was het luchtfilter? Als die echt dicht zat houd alles op natuurlijk!

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Pimperklaas
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 20-03-2008

- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
Gepost: 26 april 2010 08:58 AM
  [ # 27 ]
crusty123 schreef:

forté is wel deftigspul
kan je normaal toch niet kopen als particulier? of toch?
iemand idee waar eventueel wel?
in belgie wel te verstaan.
al is bardhal ook goed

in nederland kan je dat gewoon kopen, ook als particulier.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook