![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_11822.jpg)
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008
- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Hallo,
Sinds vorige week begint mijn dame wat bijgeluiden te produceren. Het komt duidelijk bij de aandrijving vandaan en het jankerige geluid begint bij een snelheid van ongeveer 70 km/h. Heb vanmiddag een snelle inspectie bij de rechter aandrijfas uitgevoerd en kwam tot de ontdekking dat de as nogal wat speling vertoond (je kunt hem als het waren een paar mm. in- en uit de bak/lager heen en weer bewegen). Ervan uitgaande dat dit niet de bedoeling zal zijn heb ik besloten de as maar te vervangen door een nieuwe.
Nu heb ik de keuze (?) uit twee lengtes, nl. 695 mm. en één van 960 mm. In de omschrijving van beide assen is het verschil dat bij de ene de term ABS Bendix wordt genoemd en de andere dus niet.
Weet iemand :
- wat hiermee bedoelt wordt ?
- of vervanging eventueel zelf te doen is ?
- of een prijs van ongeveer 150 euro redelijk is voor een nieuwe (niet originele) as ?
- of het verstandig is het wiellager gelijk mee te vervangen ?
Ter info : Het betreft een XM 3.0 V6 Exclusive automaat uit 1990…
Alvast bedankt voor de reakties !
Groetjes, Wim
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_12753.jpg)
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Wim,
Een aandrijfas hoor je altijd iets uit de bak te kunnen trekken. Dit is om te voorkomen dat wanneer je een bocht in draait je wiel de as uit de bak trekt. Je moet even kijken of er speling op de as zit als je aan beide zijden van een homokineet draait. Oftewel de as wringen. Zt er dan speling op dan heb je speling op je aandrijfas.
De prijs vind ik niet aanzienlijk en lijkt me redelijk normaal voor een nieuwe as. Het is goed zelf te doen mits je een brug, smeerput of bokken hebt. Anders is het een lastig klusje. Kijk eerst of jouw wiellager speling heeft voordat je hem vervangt. Zonde om te vervangen als het niet nodig is.
Wat voor een bijverschijnselen heeft de auto nog meer m.b.t. de aandrijving? Voor wat betreft de verschillende lengtes weet ik ook net. IS wel een erg groot verschil. Zijn het niet linker- en rechter assen? Bendix ABS betekent dat er een tandenkrans aan het uiteinde van je as zit voor de ABS sensor. Als je ABS hebt zou ik er wel een met Bendiz bestellen
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_11822.jpg)
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008
- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Top ! bedankt voor je info en zal dat morgen direkt ook controleren !. Een ander euvel van de aandrijving is het ‘vretend’ geluid bij het linksomdraaien en tegelijkertijd optrekken. Ik las hier elders een soortgelijk bericht en dat was erg herkenbaar.
Er is een draadje over in de tiplijst, de as vervangen is geen groot probleem.
Moderator Waterman gaf ergens de volgende tip: homokineten zijn onderling verwisselbaar en als je links en rechts verwisselt kan het probleem zomaar verdwenen zijn omdat de andere kant dan wordt gebruikt van de kogelbanen.