Mijn 97ér 2.1TD heeft een kat
En kan dus nergens vinden of dit verplicht is voor de apk en/of wegenverkeerswet.
Iemand die hier ene lichtje op kan schijnen?
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik heb gevonden:
Personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, in gebruik genomen na 31 december 1995, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde.
En verder:
De kat is bij een diesel of een turbodiesel NIET VERPLICHT, zolang de wagen maar door de roettest komt.
Dit laatste komt van de site van EPS uitlaten
Kortom, lekker weglaten die KAT, scheelt vermogen en koppel.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
EPS had ik toevallig ook gevonden Maar een echte harde bron vond ik het niet (zoals RDW ofzo)
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 7583
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik mag toch hopen dat je auto z’n apk niet krijgt als je er dit soort dingen onderuit sloopt. De auto heeft toch ooit z’n typegoedkeuring gekregen met alle techniek die er aan hangt. Maar goed, ik ben geen verstand van dit soort dingen. Iets heel anders: ik vind eigenlijk dat je het niet kunt maken in deze tijd van fijnstof-discussies. Maar da’s natuurlijk erg persoonlijk en erg off topic.
Ik denk niet dat die kat nog iets doet na 425.000 km dus die zit alleen maar in de weg. Op t moment dat mn turbo sneller op toeren kan komen verbrand mn diesel ook schoner.
Denk niet dat dit de plek is om een discussie te voeren over fijnstof (wat niets met deze kat te maken heeft, het is geen roetfilter). Misschien dat je beter actie kan voeren tegen alle oude W123’s die nu massaal worden geimporteerd
Hoe schoon is jouw C35 ?
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het gaat hier volgens mij over XM’s en niet over 123’s of C35’s. Die XM is af-fabriek van een kat voorzien en door verwijdering is de auto niet meer conform type goedkeuring. Derhalve zou ie moeten worden afgekeurd. Dat staat los van welke roet- of emissiemeting dan ook.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mijn xantia had ook zo’n ding ,
deze ook verwijderd en de xant liep een stuk beter
en zuiniger.
APK was geen probleem.
Gert.
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Bij de apk word daar inderdaad niet op getoetst, als hij ze uitstoot haalt tenminste, neemt niet weg dat het niet mag zoals waterman zegt
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb één keer steekproef gehad op een Xantia waar de kat onder vandaan was gehaald. Roetmeting ok, uitlaat gasdicht, afgemeld. Steekproef. zegt die vent: volgens mijn gegevens hoort er een kat onder. Zie jij em nog? Ik: ehhhh…euhhh…
dus. 2 strafpunten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Juist!
Met Waterman eens, er hoort een dieselkatalysator onder!
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Wil er niet een te lange discussie van maken natuurlijk, maar dit kan ik niet terug vinden in welke tekst dan ook. Heb het uiteraard alleen over motoren met compressie ontsteking.
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
waterman schreef:Het gaat hier volgens mij over XM’s en niet over 123’s of C35’s. Die XM is af-fabriek van een kat voorzien en door verwijdering is de auto niet meer conform type goedkeuring. Derhalve zou ie moeten worden afgekeurd. Dat staat los van welke roet- of emissiemeting dan ook.
Stond dat op de papieren dan? Want de andere TD’s zijn allemaal zonder dieselkat.
Maargoed, als het zo hoort, dan heb ik geen zin in gezeur
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het ding heeft een type-goedkeuringsnummer. Dat nummer is feitelijk een digitaal RDW dossier over een auto, en daar staat meer in dat op bv het kenteken. Op de betreffende xantia stond KAT op het kenteken. Maar, ik heb ook XM’s gezien mét kat zonder de toevoeging op het kenteken. Die hadden dan wél een ander TGK-nummer als een TD zonder Kat.
even een voorbeeld van een xantia volgens de rdw gegevens:
Kenteken
Voertuigsoort personenauto
Merk CITROEN
Handelsbenaming XANTIA; BREAK 1.9 D TURBO CAT
Brandstof Diesel
Vervaldatum APK 18-10-2010
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Handelsbenaming XANTIA; BREAK 1.9 D TURBO CAT
Bedoel je hiermee wat er op je auto papieren staat?
Op mijn papiertje staat: Xantia Break Turbo-D
Dus niets met cat ofzo, zou ik dan de cat weg mogen laten? deze zit er wel onder.
Op kenteken is de auto van 2000, volgens Organr. uit 98, bestonden de diesel kats toen al?
Kijk als je CAT op papieren hebt staan dan is het wachten op problemen natuurlijk.
Ik heb:
Merk CITROEN
Handelsbenaming XM TD12 SX
Brandstof Diesel
Milieu
Roetfilter Nee
CO2 uitstoot gecombineerd Niet geregistreerd
Deze is overigens uit ‘97 met LucasEPIC, waar de begin 96 nog een mechanische lucas hebben met of zonder EGR, zonder kat.
Pomp ga ik deze maand reviseren, verstuivers zijn vorigjaar net gereviseerd. Dus over roetten maak ik me niet zoveel zorgen En zon ding zit er ook zo weer tussen natuurlijk. Zal het RDW eens bellen
Ouwe mopperkont