2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Compressieverhouding - octaangehalte
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3706
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 22 februari 2010 05:32 PM
  [ # 16 ]

Voor je Panhard:
Vroeger ( toen die panhard ontwikkeld werd) was de “normale ” bezine veel minder klopvast dan de huidige 90RON normaal. In zuidelijk europa was 85 octaan “normaal”, en dan had je al snel super nodig, vandaar dat er vroeger “super” voorgeschreven werd, want de “normaal” klopte te veel. En in andere landen verschilde het nogal eens van merk, dat wil zeggen “geen contsante kwaliteit”. De verschillen tussen de landen waren er ook: die 95 RON heette vroeger “eurosuper” dat was een eerste probeersel in europese samenwerking, de duitsers hadden altijd al 98 RON octaan Super, die wij nu nog kennen.
Tegenwoordig is de kwaliteit van de benzine veel beter geregeld, dus kun je wat gemakkelijker met eurosuper uit: Kijk wel eens of je goed op loodvrij kan rijden, bij sommige auto’s gaat dat prima , bij andere kun je de kleppen blijven stellen en naar ettelijke duizenden kilometers de koppen laten reviseren.

groet,

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
etienne22
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 21-02-2010

Gepost: 23 februari 2010 01:46 AM
  [ # 17 ]

Ik vond onderstaande uitleg op http://www.amt.nl
Indien deze uitleg betrouwbaar is weten we genoeg denk ik.

Vraag: Bij sommige auto’s vermeldt het instructieboekje dat er zowel op benzine met 98 RON als 95 RON kan worden gereden. Wat is het verschil en welke brandstof kan dan het beste worden getankt?

Antwoord: RON staat voor Research Octane Number. Sinds de introductie van ongelode benzine met een octaangetal van 98 hebben enkele autofabrikanten besloten hun motormanagement daarop af te stemmen. Dat betekent een iets vroeger ontstekingstijdstip. Zo’n motor kan ook wat hoger gecomprimeerd worden. Beide maatregelen zijn gunstig voor het verbruik en het prestatieniveau.
Er is echter ooit een afspraak gemaakt dat alle benzinemotoren op 95 octaan ongelood moeten kunnen draaien. Dus een motor die is afgestemd op 98 RON, moet ook op 95 kunnen lopen. Klopsensoren herkennen dit en passen de motorsoftware aan, zodat er geen schade ontstaat. Wel neemt het verbruik toe en de prestaties af.Als u twijfelt of een motor is ontwikkeld voor 98 octaan brandstof, kunt u altijd SuperPlus tanken (98 octaan) en vaststellen hoe de motor reageert. Is het prestatieniveau hoger dan zal ook het verbruik dalen als er rustiger gereden wordt. Navraag bij importeur of fabrikant geeft natuurlijk ook uitsluitsel.
BRON: http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-vraagbaak/95-of-98-octaan-benzine2-2002-11.htm

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 23 februari 2010 10:00 AM
  [ # 18 ]
DriverD schreef:

11,5:1 is een verhouding (namelijk V2/V1 waarbij V2 het volume in de cilinder is met de zuiger in ODP en V1 het volume in de cilinder met de zuiger in BDP). Dat heeft niets met “halen” te maken.
Jij doelt op de vullingsgraad, denk ik.

Vullingsgraad heeft idd maken met je dynamische compressie. Die verhouding is alleen aanwezig als je 100% vulling hebt.
Als jij geen vulling in je cylinder hebt, heb je ook geen compressie. Dus ja, vullingsgraad heeft er zeker mee te maken, maar je hebt nooit 11.5 altijd, over het hele bereik.

Overigens vergeet je de inhoud van je verbrandingkamer in je ‘formule’.

Dit is wel een leuk stukje om te lezen.Het is een boel tekst en in het engels, maar dan snap je een beetje waar ik op doel.

http://www.empirenet.com/pkelley2/DynamicCR.html

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook