2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
schema hydractief 2 1999 + standaard cruise control schema.
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 21 februari 2010 12:20 PM
  [ # 16 ]

Karel, wat is het Organisatie nummer van je XM? Dan weet je tenminste wat er in hoort te zitten.
Verder is een diagnose best handig, dan weet je tenminste welke dingen dwars zitten.

Vervelend met die HII computers is dat sommige storingen (de primaire) alleen wegkrijgt met een reset. Het kapotte onderdeel vervangen alleen helpt niet. Dus solidstate relais vervangen en diode solderen is niet voldoende, je MOET dan ook resetten.

Volgens mij zijn alle Type II hydractiefcomputers door elkaar te gebruiken, dat is te zien aan het bestelnummer op het plaatje van Citroen23. Hier nogmaals iets duidelijker:
.
Het kan goed zijn dat er verschillende codes op staan, maar de specificaties zijn hetzelfde. Deze bijvoorbeeld doet het prima:

Primaire storingen ontstaan door:
Besturing, Gaspedaal, Snelheid, Electroklep.

Resetten zonder diagnoseding is lastig. Er is een procedure voor, maar bij mij werkte die niet. (zoiets als eerst zwarte stekker van de VC los, dan witte los, dan witte er weer op en dan de zwarte.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
karel post
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 05-12-2006

Gepost: 22 februari 2010 11:20 AM
  [ # 17 ]

Er is een diagnosecomputer aan geweest.
Die gaf aan een storing (kortsluiting of onderbreking) in de voorste hydractiefklep.

Klopt wel volgens mij, want na meting heeft mijn voorste klep slechts 30% van de impedantie die de achterste klep heeft.

De achterste klep springt bij 7 volt al open, en de voorste MOEIZAAM.

Ik heb getest met een 21watt 12v lamp ertussen, zodat bij kortsluiting het lampje gaat branden en niet de klep in de fik vliegt, waarbij de voorste klep een 3x zo felle lamp opleverde, dus kortsluiting, en de achterste klep een rustig gloeiend lampje, dus daar geen gekkigheden.

Ik laat mijn voorste klep vervangen, nieuwe relais in de computer + diode modificatie en dan moet het voor mekaar zijn.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 22 februari 2010 03:49 PM
  [ # 18 ]

Wat gaat je dat laten doen kosten, Karel?

Die electronische componenten kosten meer aan transportkosten dan de dingetjes zelf.
Van het hydractiefblok hoef je alleen het spoeltje te vervangen. Een tweedehands hydractiefblok compleet kostte mij € 25.
Het soldeerwerk doe compleet met in- en uibouw binnen een uur. Het hydractiefdeel voor met spoeltje uit- en inschroeven in een kwartier.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
karel post
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 05-12-2006

Gepost: 22 februari 2010 06:28 PM
  [ # 19 ]

Woensdag bij de citroen dealer.
Ik woon in friesland, wat raad je aan??

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7317
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 22 februari 2010 07:11 PM
  [ # 20 ]

Zowel autosloperij v/d wal joure als gaos in emmeloord hebben nog wel een type II op de sloop staan…...

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 22 februari 2010 08:12 PM
  [ # 21 ]

Die kleppen zijn voor alle XM’s hetzelfde toch ?

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7317
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 22 februari 2010 08:39 PM
  [ # 22 ]

Blijkt inderdaad zo te zijn: nummer van de elektroklep (4) = 96 119 952 voor beide typen. Maar, voor het hydractiefblok zelf (1) hanteren ze een verschillend nummer n.l 527320 voor Xm type I en 527604 voor type II. Het “spoeltje” (4) past dus altijd ongeacht type very good

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 22 februari 2010 08:57 PM
  [ # 23 ]

van de blokken is me door een dealer verteld dat er in totaal 3 verschillende types zijn. Een van de assen was bij elke xm gelijk en de andere as was afhankelijk van de motorversie. Serie 1 of 2 maakte daarbij niet uit.

Van de spoelen wist ik het niet.

Profiel  
 
karel post
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 05-12-2006

Gepost: 23 februari 2010 11:01 AM
  [ # 24 ]

Dan zou je zeggen dat ook type 2 kleppen met vaste spanning zijn te bekrachtigen, toch?
Hoewel 12 V een beetje veel is moeten ze 8 volt prima kunnen verduren…

Ik zoek een H5 compu, anyone?

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 23 februari 2010 12:13 PM
  [ # 25 ]

Nope, een H4 is the best I can do for testing.

Wat de blokken en kleppen betreft, het kan best zijn dat er maar 1 soort spoel is maar dat de blokken wel anders zijn ivm de lhm kanaaltjes oid.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 23 februari 2010 12:13 PM
  [ # 26 ]
gompy58 schreef:

van de blokken is me door een dealer verteld dat er in totaal 3 verschillende types zijn. Een van de assen was bij elke xm gelijk en de andere as was afhankelijk van de motorversie. Serie 1 of 2 maakte daarbij niet uit.

Van de spoelen wist ik het niet.

Dat is niet waar, ik heb het ooit uitgezocht:
Er zijn drie verschillende, steeds voor en achter hetzelfde:
Type I t/m orga 5928
Type I vanaf orga 5929
Type 2
Het eerste model heeft een separate electroklep en verder zien ze er allemaal behoorlijk anders uit.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 23 februari 2010 05:11 PM
  [ # 27 ]

naja, 50% waarheidsscore bij een dealer is toch netjes Smile

Profiel  
 
karel post
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 05-12-2006

Gepost: 23 februari 2010 07:06 PM
  [ # 28 ]

Gompy, Is jou H4 computer een werkend exemplaar?

De mijne weet ik niet zeker, wel heb ik nu de solidstaterelais vervangen en de diode’s in de computer gezet, als de computer nog leeft, dan zou de auto morgen moeten werken qua hydractief.

Volgens computer is enige storing de voorste klep, en dat weet ik nu ook zeker na mijn simpele maar doeltreffende testje.

Ik zit in friesland, mogelijkheid om te testen?

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 24 februari 2010 01:29 AM
  [ # 29 ]

Dinsdag 2 maart heb ik 2 afspraken staan in Winschoten. Ik kan dan dat ding meenemen en dan kun je ff eea testen. het is iig een werkend exemplaar.

Profiel  
 
karel post
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 05-12-2006

Gepost: 24 februari 2010 09:43 PM
  [ # 30 ]

Hoera hoera! Het is gelukt!

1 nieuwe klep op de voor-as, handjevol (6) nieuwe bollen, 2 nieuwe SolidStateRelays’s (VN05N), 2 diode’s (1N2006) IN de computer. Reset d.m.v. citroen uitlees unit.

Melding was eerst “kortsluiting of onderbreking in voorste klep”, test met 21W 12v lampje tussen accu en + van de klep bevestigde dit. Impedantie meting leek okee, maar dit bleek dus toch niet afdoende…

Dashboard lampje brande NIET meer tijdens inschakelen contact.

Na montage van nieuwe onderdelen gaf uitlees computer eerst storing aan in beide kleppen, reden natuurlijk omdat de module er af is geweest.

RESET dmv computer….

Dashboard lampje ging weer branden bij op contact draaien van de auto én bij starten nog een keer.

Auto werd soepel.

Rijden…....

WOW!!!!

Wat een souplesse, gewoon onwennig zo mega soft!

Heerlijk strak in de sport-stand, maar niet zoals het was zonder hydractief, er gebeurt dus nog wel degelijk wat tijdens het rijden in de sport stand, maar alleen een ander programma.

De mystiek is wat mij betreft weg qua hydractief!

Als je een uitlees unit hebt kun je hydractief 2 dus gewoon fixen, super!

Nu de cruise control nog…....


Grrrroeten! en DANK AAN ALLEN!!!

Karel Post

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook