Ik rijd nu bijna een half jaar DS maar heb toch nog wat problemen met het wegrijden op een helling. (bijv. parkeergarage) Wie heeft hier goede tips voor?
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gewoon principe van hellingsproef aanhouden.
Let erop
- Geef voldoende gas
- Laat koppeling rustig opkomen
- haal de handrem er pas af als je de koppeling op het aangrijpingspunt hebt.
doe je 1 van de bovenstaande niet?
dan slaat ie af of rolt ie achteruit
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Halfautomaat mink?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
een voetje op de rem dan..
mn pa had een halfautomaat. Rijdt echt super. Rem los en rollen maar!
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
Nee, handgeschakeld. Ik ben natuurlijk gewend om rustig de handrem vrij te geven maar met een DS is het toch net ff anders. Kwestie van wennen?
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zoals ik het geleerd heb ( en niet zoals er nu wordt gereden met diesel lesauto’s) : Laat de koppeling opkomen tot het aangrijpingspunt. Het toerental zakt iets. Geef gas bij laat de handrem los en laat koppeling nog iets opkomen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De geijkte dieselmethode (ofwel gewoon je koppeling laten opkomen tot je vanzelf vertrekt) werkt met die moderne snellopende dieseltjes met die lichte vliegwielen ook niet echt meer hoor…
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 06-11-2004
- C1 Selection 5drs
- ID/DS D Super met 5 versnellingen *VERKOCHT*
bogaard77 schreef:Zoals ik het geleerd heb ( en niet zoals er nu wordt gereden met diesel lesauto’s) : Laat de koppeling opkomen tot het aangrijpingspunt. Het toerental zakt iets. Geef gas bij laat de handrem los en laat koppeling nog iets opkomen.
ehm…... mijn “handrem” is een voetrem en die zit links naast de koppeling. Dan valt er geen hellingproef te doen met een extra rem. Dus dan is het koppeling op laten komen tot ie aangrijpt en rem loslaten en meteen gassen en koppeling verder op laten komen….
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Cat schreef:bogaard77 schreef:Zoals ik het geleerd heb ( en niet zoals er nu wordt gereden met diesel lesauto’s) : Laat de koppeling opkomen tot het aangrijpingspunt. Het toerental zakt iets. Geef gas bij laat de handrem los en laat koppeling nog iets opkomen.
ehm…... mijn “handrem” is een voetrem en die zit links naast de koppeling. Dan valt er geen hellingproef te doen met een extra rem. Dus dan is het koppeling op laten komen tot ie aangrijpt en rem loslaten en meteen gassen en koppeling verder op laten komen….
Tuurlijk wel Cat,
Trap de handrem in met je linker voet. Zet em vast met de haak omhoog. Als je weg wil rijden trek je de haak naar beneden. De handrem springt met een luide tik los….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Je kan bij een DS toch ook de handrem laten slippen? De trekknop om de handrem eraf te halen, kan je een beetje naar rechts verplaatsen. Als je hem dan uittrekt, springt het pedaal wel terug maar blijft de handrem aangespannen. Door de trekknop dan rustig te ontspannen, krijg je het effect alsof je in een normale auto rustig de handrem eraf haalt in plaats dat de handrem er meteen af knalt zoals normaal bij een DS gebeurt.. Dat zou het in ieder geval makkelijker moeten maken om een hellingproef te doen, dat is zowiezo met een halfautomaat helemaal niet te doen als die voorziening er niet was.
Oh ja, niet vergeten om daarna je trekknop weer naar links terug te zetten anders kan je de handrem niet meer gebruiken…...
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 06-11-2004
- C1 Selection 5drs
- ID/DS D Super met 5 versnellingen *VERKOCHT*
Tuurlijk wel Cat,
Trap de handrem in met je linker voet. Zet em vast met de haak omhoog. Als je weg wil rijden trek je de haak naar beneden. De handrem springt met een luide tik los….
ja dat bedoel ik dus…....
1) Je rem komt in 1x los. Het truucje van Bas ken ik niet, maar is wellicht het proberen waard
2) De hand/voetrem van een DS is niet te vergelijken met de handrem van een moderne auto, waar je bijna niet doorheen kan rijden. Ik zet de auto ook nooit alleen op de hand/voetrem weg als ze schuin staat, maar ook in de versnelling. Bij een echt steile helling heb ik niet zoveel vertrouwen in de extra rem om er een echte hellingproef mee te doen
(maar goed, ik spreek niet uit ervaring, ik heb nooit in hooggebergte gereden met de DS. Ik ken alleen de k…e koppeling van de nieuwe Megane, waarmee het ook bijna onmogelijk is om een goede hellingproef uit te voeren, zonder dat de motor afslaat of dat je met gierende motor wegrijdt… en dan heb ik het over de benzine uitvoering, voor de 1.5 diesel niets dan lof)