Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Mijn XM schakelt lichtschokkend terug in de versnelling bij afremmen op de motor. Nu ben ik bij een automaat specialist geweest en geven zij aan dat het wel eens een bsturingsprobleem kan zijn. Kosten? Circa 650 tot 750 euro. Het hydraulische blok word er dan uit gehaald en helemaal nagekeken en afgesteld. Heeft iemand hier ervaring mee of dit ook eens aan de hand gehad?
Kan dat wellicht niet goedkoper? Iemand tips?
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Wanneer is er voor het laatst schone olie in gegaan?
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Die gaat er komende zaterdag in.
Ze hebben er een proefrit mee gemaakt en gaven aan dat deze manier van (terug)schakelen hoogstwaarschijnlijk in de aansturing zit.
Kanhet dan ook met de olie te maken hebben? Ik heb altijd begrepen dat als er oude olie in zit dit goed te merken is aan het fluiten van de bak.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Nee, dat niet alleen: Ik hoop dat je geluk hebt: Als de symptomen verbeteren met nieuwe olie moet je nog 2 keer laten verversen, want je krijgt er maar een derde uit met verversen, de koppelomvormer blijft altijd vol.
Je moet ook naar de kleur van de olie kijken: Trek de pijlstok er maar eens uit: Als de olie nog transparant rood is dan is ie als nieuw, ( en is het “blok” waarschijnlijk aan een revisie toe), donkerrood is direct vervangen, en zwart en ondoorzichtig wil meestal zeggen te laat ( dan is er al te veel slijtage) en helpt ook een vervanging van het “blok” niet meer, ga dan maar op zoek naar een tweedehands bak.
To err is human, not to err is divine.
Een 4HP20 heeft transparante olie om te beginnen, geen rode.
Ik adviseer je de olie te verversen (let op, dat hoort officieel met een diagnose apparaat te gebeuren omdat het bij een bepaalde olietemperatuur gemeten moet worden). Ook kun je proberen een recentere software update voor je bak te laten inlezen.
Een 4HP20 gaat GEMIDDELD tussen de 200.000 en 250.000 km mee, dan ben je zo ongeveer aan de beurt voor een revisie.
Hydraulisch brein kun je niks aan afstellen, alleen nieuwe regelkleppen erin laten zetten die kosten 250 eur p/s.
Sjaak81 schreef:Een 4HP20 heeft transparante olie om te beginnen, geen rode.
Er kan tegenwoordig wel rode olie in, er is een nieuwe olie van TOTAL, goedgekeurd door ZF. Maar zeker geen “normale” ATF.
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Ik ben er inderdaad van op de hoogte dat je niet zomaar ATF erin kan knikkeren. De olie heb ik thuis al liggen, maar moet alleen nog even ververst worden. Mijn bak heeft geen peilstok meer (...) dus dat word inderdaad een leuke klus om hem exact op 60 graden te krijgen en dan te peilen.
Hebben jullie wel eens nieuwe software laten inlezen en wat voor een voordelen heeft dat opgeleverd? Hebben jullie een goed adresje?
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
O.K. rode olie was fout, sorry , maar je kunt toch naar de kleur en transparantie kijken. De olie is Beige/Honing kleur.
Volgens de specs moet er Esso LT71141 of Citroen PR 97.36.22 ( of Febi 14738 BMW 83 229 407 807 VW G 052 162 Ax want dezelfde olie wordt ook in andere ZF bakken gebruikt!).
Er is blijkbaar door ZF nieuwe “blauwe” olie vrijgegeven. Moet nog kijken wat dat precies is: Kan je nietmengen, maar “uitwisselen” ik denk dan bak uitbouwen, legen en dan vullen.
Op een Duitse web-site stond een commentaar van een ZF medewerker/ technisch specialist:
” Als de 4HP20 bak veel in zeer warme condities gereden wordt ( Hoge snelheden op de autobahn, veel met een aanhanger onderweg, rijden in landen met zeer hoge buitentemperaturen wordt aanbevolen de olie iedere 80.000 tot 120.000 KM te vervangen)”.
We zijn dus gewaarschuwd.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gezien het broeikaseffect zulen we daar wel rekening mee moeten houden
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
ik vind het wel opvallend dat de info die je hier krijgt niet gegeven is door die specialist. Persoonlijk ben ik altijd wat kritisch tegenover specialsiten die aangeven dat het ” wel eens” zou kunnen zijn en daar dan een stevig bedrag aan hangen. Het is dan naar mijn idee namelijk erg makkelijk om rustig verder te zoeken daarna. de bak is er dan immers al uit en de kans dat je naar een ander gaat is klein.
Eerst eens naar de olie kijken is een relatief goede optie en qua kosten prima te overzien.
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
gompy58 schreef:ik vind het wel opvallend dat de info die je hier krijgt niet gegeven is door die specialist. Persoonlijk ben ik altijd wat kritisch tegenover specialsiten die aangeven dat het ” wel eens” zou kunnen zijn en daar dan een stevig bedrag aan hangen. Het is dan naar mijn idee namelijk erg makkelijk om rustig verder te zoeken daarna. de bak is er dan immers al uit en de kans dat je naar een ander gaat is klein.
Eerst eens naar de olie kijken is een relatief goede optie en qua kosten prima te overzien.
Ja ik ga zaterdag eerst eens de olie verversen. Ik ben alleen bang dat het daarmee niet verholpen zal zijn. Het vervelendste van het schakelen is dat hij hem van de twee in de een boenkt bij afremmen op de motor. Heb je wel ervaring met nieuwe software laten inleren?
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Voor de vervanging van het brein hoeft de bak er niet uit (tenminste, bij een 4HP18, die heeft nog een hydraulisch brein). Ik zou dat eerst maar eens navragen.
Het spitten voor je erbij kunt kost nogal wat tijd, dus geld, je moet onder de accubak, luchtfilter en hydroreservoir zijn.
Je zou kunnen proberen af te spreken dat je zelf dat domme deel van het werk doet en de specialisten het brein laat vervangen.
Als ik je klacht zo hoor zou ik zeggen: Olie verversen en daarna doorrijden tot het te erg wordt.
Overigens: Als je olie eruit is even starten en na een halve minuut weer uit, dan heb je het grootste deel wel te pakken (80%).
Bij een V6 de hele bak eruit is een majeure operatie: Motor + bak eruit en daarna er weer in. Niet verkeerd om dat te vermijden.
Ik heb goede ervaringen met Autrans in Lunteren.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 11-03-2006
- C5 V6 Exclusive Automaat
XM 2.9 V6 Exclusive schreef:[
Ja ik ga zaterdag eerst eens de olie verversen. Ik ben alleen bang dat het daarmee niet verholpen zal zijn. Het vervelendste van het schakelen is dat hij hem van de twee in de een boenkt bij afremmen op de motor.
Doet hij dat altijd, of slechts af en toe? Op het C5forum heerst de mening dat dit vrij normaal is voor een 4HP20 namelijk(in een C5 V6 zit die bak ook), men gaf het zelfs al aan bij de aankooptips die ik kreeg aldaar.. Weet je wel zeker dat er echt wat mis is met de bak? Één C5club-lid heeft er al eens in laten proefrijden door een automatenspecialist, en ook die gaf aan: schakelt zoals een 4HP20 normaal schakelt. De mijne doet het ook af en toe, met een schokje in de 1 terugschakelen. Opschakelen gaat wel zeer soepel.
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Als de bak soepl schakelt (op en terug) en alleen als je van de 2 naar de 1 bonkt net voor stilstand, dan zou ik me geen zorgen maken. Elke 4HP2 die ik heb gereden (ook niet Citroen) lijtk er last van te hebben. Nieuwe software zorgt voor een wat beter koud schakelgedrag.
Ik zou ook eerst de olie verversen en kan (helaas) ook de levensduur van tussen de 200 en 250K bevestigen. Alleen zijn er bij de C5club ook genoeg voorbeelden dat bij regelmatig verse olie ook ruim 300K wordt gehaald. Probleem is alleen dat bij de XM er nog sealed for life in de voorschriften stond, en 200K op de eerste olie zorgt voor slijtage..
Domme vragen bestaan niet.
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Mijn vorige xm v6 met 4 hp20 schakelde gewoon veer soepeler dan deze. Misschien ben ik gewoon een zeikerd.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
XM 2.9 V6 Exclusive schreef:Mijn vorige xm v6 met 4 hp20 schakelde gewoon veer soepeler dan deze. Misschien ben ik gewoon een zeikerd.
Begin gewoon eerst eens met de olie. Kost niet zoveel en zal je waarschijnlijk al veel duidelijkheid verschaffen. Verder zijn we natuurlijk benieuwd hoeveel je auto heeft gereden.
Domme vragen bestaan niet.