hoi hoi
hebben jullie nog tips en/of adviezen om een aandrijfashoes van een bx te vervangen??
alvast bedankt
vriendelijke groet
byung
leg de hoes voor de montage even in heet water, wordt ie wat soepelder van
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Haal de as uit de wiellager. kantel de homokineet naar een uiterste hoek, Geef met een moker een enorme klap op de rand van de homokineet. die moet er nu af schieten. Nieuwe hoes erop.
homokineet weer terug klikken. monteren. klaar.
eitje.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
eitje zegt ie
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Soms pak je de homokineet er zo af, soms mep je het heleding in stukken en wil ie er nog niet af…. hahaha Zit je aan een ruil asje…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
zal straks es gaan kijken hoe of wat…
waarom lukt mij dit niet?
wiel ligt er af, die dikke moer is er (eindelijk) af, rem schijf is er af…
en dan…???? wat moet er nog meer af?????? voor ik de aandrijf as uit dde naaf enzo kan drukken
byung schreef:waarom lukt mij dit niet?
wiel ligt er af, die dikke moer is er (eindelijk) af, rem schijf is er af…
en dan…???? wat moet er nog meer af?????? voor ik de aandrijf as uit dde naaf enzo kan drukken
Remschijf hoeft er al niet af…. wel zal de fuseekogel losmoeten en/of de stuurkogel. Daarna kun je de aandrijfas uit de fusee drukken.
remschijf nie??? hm… ok…
welk gereedschap heb ik precies nodig om die fusee en stuur kogel los te maken??
byung schreef:remschijf nie??? hm… ok…
welk gereedschap heb ik precies nodig om die fusee en stuur kogel los te maken??
Om het goed te doen en je een hoop ergernis te besparen een fuseetrekker en volgens mij een dop 16 of 17 voor de fuseekogelmoer.
Stuurkogel is een kleinere maat dop.
ehm… bij die stuurkogelmoer… als ik die probeer los te draaien draait de bout ook mee… kan ik die ergens blokkeren? aan de boven kant zit naar mijn idee niet iets om dat tegen te gaan… of zeg ik nu heel iets vaags???? ops: ops:
luchtsleutel !!! maar ja die zul je wel niet hebben (het gaat met name om het schrikeffect: het schroefdraad cq fusee blijft als het ware even zitten (maar de moer draait wel)l
ook kun je een krikje onder het wiellagerblok zetten zodat ,na opkrikken, de fusee zich “vastzet"in het oog van het wiellagerblok.,waarnaar je de moer alsnog kan losdraaien
Maar ik geef de voorkeur aan de luchtsleutel !!!
suc6,
citroen23
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
byung schreef:ehm… bij die stuurkogelmoer… als ik die probeer los te draaien draait de bout ook mee… kan ik die ergens blokkeren? aan de boven kant zit naar mijn idee niet iets om dat tegen te gaan… of zeg ik nu heel iets vaags???? ops: ops:
Klopt, dat gebeurt vaak. Sowieso even WD40 gebruiken. Probeer bij het losdraaien kracht te zetten op de bovenkant van de stuurkogel zodat ie konisch vast blijft zitten. Op deze manier kun je de moer losdraaien.
thx thx thx
ik ga morgen weer verder “spelen” als het weer wat lichter buiten is…
‘k heb der weer vertrouwen in hehehehe
thx :d
Krik werkt het beste is mijn ervaring.
Met een krik zorg je er voor dat de conische bout zichzelf klemt.
Vergeet niet bij het vastzetten even nieuwe borgmoeren erop te zetten, anders wordt je als je weer rijdt ineens ingehaald door je wielophanging. Kosten zijn het niet, voor 50 cent heb je alles nieuw. Gewoon bij de doe het zelf zaak halen..
theiz schreef:Krik werkt het beste is mijn ervaring.
Met een krik zorg je er voor dat de conische bout zichzelf klemt.
Vergeet niet bij het vastzetten even nieuwe borgmoeren erop te zetten, anders wordt je als je weer rijdt ineens ingehaald door je wielophanging. Kosten zijn het niet, voor 50 cent heb je alles nieuw. Gewoon bij de doe het zelf zaak halen..
Bij de fuseekogel is dat waar, maar bij een stuurkogel zal de kracht van bovenaf moeten komen en niet van onderen want dan druk je hem net uit het conische.
Ik gebruik wel eens een lijmklem of griptang om er voor te zorgen dat de conische verbinding in stand blijft zodat die moer van de stuurkogel losgaat.