Je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Freek’s referentie spreekt over een one-sensor GTI = serie 2, wellicht overgangsmodel(?). Dus terug naar het algemene verhaal van altijd verdachte bedrading en connectors. De bekabeling rond/boven de accu is sowieso een zooitje. Het zit wel vast maar buiten de kabelbomen nergens goed opgebonden. Een voorjaarsklusje.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Jelte Feenstra schreef:De bekabeling rond/boven de accu is sowieso een zooitje.
Dat hoort zo…
Gezien je metingen en experimenten lijkt je conclusie juist dat het slechte starten niet aan die temperatuursensor ligt. Maar waar dan wel aan…?
Dan toch weer terug naar de basisvraag: a)vonk b)benzine. Het engelstalige citaat gaat over de werking van het injectierelais (‘big blue’) dat bij de rechter koplamp zit. Dit relais zorgt er onder andere voor dat er pas benzinetoevoer is als de startmotor een bepaald toerental heeft. Als het relais zelf gammel is of de bedrading komt er dus geen benzine. Dus: hoor je de brandstofpomp (ter hoogte van de acherportieren) zoemen bij jouw startpogingen?
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Als het aan de big blue ligt, dan zou ze ook bij warme motor slecht moeten starten, toch…?
Op het moment dat ik contact maak, hoor ik de benzinepomp zoemen. En het starten bij losse sensor suggereert toch een vonk en injectie.
Ik heb constant het gevoel dat de motor te goed loopt als ‘ie eenmaal loopt om het buiten de echte koudestart-voorzieningen te zoeken. Het zou nog de injectiecomputer kunnen zijn die het koudesensor signaal verkeerd interpreteert.
Het blijft zoeken. Frustrerend wel dat ik de enige op het forum lijk te zijn met dit probleem (behalve sans-pareil met een heel ander motor mngt).
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
Ik begrijp je frustratie. Het is ook lastig helpen vanaf een laptopje. En je voelt je misschien nu de enige, volgens mij komen we allemaal eens aan de beurt. Ik heb in 9 jaar nu 2 keer een raadselachtig probleem gehad met slecht lopen en niet starten. De laatste was een losse stekkerverbing vanaf de pomp naar het injectierelais onder het tapijt bij de rechter voetenruimten die vanaf de ene op het andere moment last gaf. En de eerste was mi een samenloop met slechte aarde als belangrijkste oorzaak. In beide gevallen waren het dus geen kapotte onderdelen. Een beetje handig en nieuwsgierig zijn loont bij dit soort problemen. De garage zal de oorzaak wellicht wat eerder vinden, maar je bent zo tig euro kwijt en dan heb je nog geen garantie op resultaat. Dus houd moed!
PECH!!
Mijn schoonvader zaliger zij altijd al: “Je vrouw en je auto moet je nooit uitlenen!”
Ik heb niet geluisterd en mijn Bleu Romantique uitgeleend aan een kennis die, na jaren geleden CX gereden te hebben, wel weer eens met een CX wilde rijden. Een onverwacht noodzakelijke uitwijk-manoeuvre deed haar in de berm langs een paaltje schuren. De andere auto is niet geraakt; kwam van rechts overigens. Voor hem en mij een zeer vervelende ervaring .
Gelukkig ben ik all-risk verzekerd via D+F/Allianz. Ze rijdt nog met zo te zien alleen (veel ) blikschade.
Ik ga haar straks naar d’Oro brengen. Hoop dat het niet te lang gaat duren voor ze weer toonbaar is (20/3?).
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Hè, wat akelig!
Heel vervelend…. Een geluk bij een ongeluk, is dat je nu in één keer de wielkappen mee kunt laten nemen. En ik denk, dat het bij David en zijn buren wel wordt recht getrokken. Of je laat er nieuwe delen op zetten. Dan zie je er zeker niks meer van. Het is wel een echt stevige schade….
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Bah bah, het gaat lekker met de blauwe CX’en op dit forum. Sterkte Jelte, en ik zou zeker voor nieuw plaatwerk gaan. Dit lijkt echt niet meer recht te trekken te zijn (het voorscherm misschien, maar de deuren zeker niet).
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Oei… da’s geen fijn deukje…. 2 deuren in ieder geval, voorscherm is wel te redden. Complete zijkant spuiten… toch snel weer 2500 - 3000 euro schade met een beetje pech. Gelukkig heeft D’oro een erg goede plaatwerker zoals Robin al opmerkte. Succes!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Sterkte met de afhandeling van het geheel.
Groet Wouter



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Wow….
Niet best… sterkte ermee Jelte!
Way out in the water, see it swimming.
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Dit ziet er enorm akelig uit, Jelte. Ik hoop dat ze snel weer op de weg is.
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Ik denk in eerste instantie dat je het “cramergevoel” hebt gekregen, toen je het hoorde, maar dat lost niets op. Heeft het wiel geen tik gekregen? De wieldop is ook niet meer netjes. Maar ik neem aan dat dit wel gecheckt wordt…...... Gelukkig is er niet gebruik gemaakt van de kreukelzone, sterkte met het herstel.