




















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Ik denk in eerste instantie dat je het “cramergevoel” hebt gekregen, toen je het hoorde, maar dat lost niets op. Heeft het wiel geen tik gekregen? De wieldop is ook niet meer netjes. Maar ik neem aan dat dit wel gecheckt wordt…...... Gelukkig is er niet gebruik gemaakt van de kreukelzone, sterkte met het herstel.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Jemig Jelte!!
Wat een grote pech, een vreselijke aanblik om je wagen er zo aan toe te zien!
Hopelijk is ze snel weer op de baan.
Wat zal die kennis van jou zich ook erg schuldig/lullig voelen. (ja, sorry daar moet ik dan ook weer aan denken) ops:
Ik snap dat je nu andere dingen hebt om je zorgen over te maken, maar ik dacht nog eens na over je koude start probleem.
Misschien iets waar je nog niet aan gedacht hebt: hoe is je accu eraan toe? Wat is het koudstartvermogen (CCA) of wat is daar nog van over? Want bij lage temperaturen neemt het vermogen van de accu significant af en vergeet niet dat er op een 25 GTi veel zaken zitten die ook veel stroom nodig hebben, zoals bijv. de injectie- en ontstekingscomputer. Als de motor eenmaal loopt, neemt de dynamo dit allemaal over, maar tot die tijd moet de accu alles trekken.
Zomaar een gedachte, maar goed, eerst moet je CX weer helemaal herstellen.
Succes en sterkte!
Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat ziet er lelijk uit
Alweer een linker voorscherm….
Sterkte ermee!
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Getverdrie Jelte, wat een pech man…! Gelukkig is ze AR verzekerd (altijd doen!) en komt het dus weer helemaal goed. De 20ste moet haalbaar zijn! Go David go!
Leontien zet je trouwens op een goed spoor. Mijn GTI ging ook veel beter starten met een nieuwe accu. Hoewel ik nooit had dat ze helemaal niet wilde starten (op wat BDP-stekkerkuren na…)
Dank voor alle ondersteunende reacties. Ze staat veilig bij David (d’Oro) en het geeft wel een goed gevoel als dergelijke mannen zonder emotie meedelen dat het allemaal weer goed komt. Tenminste 2 nieuwe deuren en voorscherm, dorpel in model trekken, achterscherm bijwerken, spuiten en nog wat kleinigheden en een heleboel (de)montage werk natuurlijk.
@La Leo: je hebt gelijk, tussen vrienden ligt zoiets nog gevoeliger dan normaal. Gelukkig kan ik goed omgaan met ‘voldongen feiten’, gebeurd is gebeurd en nu verder kijken hoe het op te lossen.
Ik merkte dat een opmerking van David “waarom laat je haar niet staan, pak de verzekeringsuitkering en zoek een nieuwe” bij mij veel meer emotie opwekt; teveel tijd en energie in deze dame gestoken om zomaar aan de kant te schuiven.
Maandag komt de taxateur en kunnen ze beginnen met de klus. Dat schiet in ieder geval op.
Tav de accu, die is van 8/09, is een echte startaccu, alleen onderhoudsvrij (je kunt geen onderhoud doen). Dat staat me minder aan. Een open loodaccu heeft weliswaar het risico van lekkage, maar is minder gevoelig voor overladen, als je het zuurpeil in de gaten houdt, en heeft een iets hoger werkspanning (scheelt 0,2-0,3V). Mijn dynamo geeft 14,7V en volgens mij is dat net te hoog voor onderhoudsvrije accu’s. Ze hebben wel een overdrukventiel maar je kunt niet meer bijvullen. Je hebt gelijk dat een extra accu (draaiende motor) helpt, maar ja, dat scheelt al gauw 2V. Ik heb ook nog de volgende suggesties verzameld: benzinedruk op de injectoren, haperende injectiecomputer, relais in de 12V leiding van de bobines. Vermoedelijk moet ik tot de volgende winter wachten voor ik er weer aan kan werken. Nu gaat het goed!
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
























Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Hopelijk zweeft de dame weer snel op ‘s Neerlandsch wegen Jelte.
Succes met de afhandeling!






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Jelte Feenstra schreef:Mijn dynamo geeft 14,7V en volgens mij is dat net te hoog voor onderhoudsvrije accu’s.
Da’s wel wat hoog, maar volgens mij niet direct desastreus. 14,4 is ideaal. Och… de temperatuur zal dit jaar hopelijk niet meer zo diep onder de 0 duiken, dus inderdaad: volgend jaar zie je wel weer…
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die 14,7 volt is wél slecht voor je accu hoor want, bij 14,4 volt wordt de gasspanning van de accu bereikt; de accu gaat koken en loopt schade op!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
waterman schreef:Die 14,7 volt is wél slecht voor je accu hoor
want, bij 14,4 volt wordt de gasspanning van de accu bereikt; de accu gaat koken en loopt schade op!
Oh nou, zo zie je weer: ops:
Ik meende dat het pas boven 14,7 werkelijk slecht was! Weer wat geleerd.
Maar goed: als 14,7 al te hoog is en dat duurt al een paar maanden voort, dan blijf ik zéker de accu verdenken van je koude start problemen!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Dat brengt wel de vraag op waarom een officiële zga nieuwe Citroen dynamo 14,7V levert. Of zit daar een regelbare uitgang op? Mijn meter hoeft natuurlijk ook niet exact te zijn; het is maar een kleintje. Ik zal David vragen het even na te kijken. En zoals gezegd, ik vind het ook wat hoog. Bij een accu met doppen kun je de vloeistof bijvullen. Koken op zich is geen probleem binnen zeker grenzen als je maar gedenatureerd water kunt aanvullen.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Vanmiddag de gedeukte dame gezien bij d’Oro. Ziet er in het echt een graadje serieuzer uit dan op de foto…
Maar ik geloof best dat David en zijn buurman de zaak helemaal goed gaan krijgen.
Ik had haar nog niet “live” gezien, maar wat een prachtige dame is het… Vooral als je haar van de linkerkant bekijkt!
Dank voor de complimenten.
Ik realiseer me bij deze foto dat ik ook een heel ander bericht had kunnen krijgen, zo in de trant van “we hebben uw auto uit de sloot gevist en er zat iemand in. Weet u wie dat geweest kan zijn?” De bestuurder wijt het aan de diravi waardoor de auto bij het inrijden van berm niet naar links trok zoals een gewone auto zou doen. Klinkt valide maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat paaltje ook wel erg handig stond.
Het blijft een raar idee, veel schade maar het had veel erger kunnen aflopen.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Doet een Diravi-loze auto dat dan…?





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Maar als ik die foto zo bekijk, heeft dat paaltje de cx in de berm gehouden waarna de buurman haar er weer uit kon sturen. Zonder paalje was het
een C(x)amfibie geworden.
Een diravi-loze auto geeft een ruk aan het stuur als je opeens veel meer weerstand aan 1 kant tegenkomt. Bij moderne, grotere auto’s zal het wel meevallen, maar ik ken het gevoel van die ruk wel. Persoonlijk denk ik ook dat het paaltje belangrijker was.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl