Hoi allen,
Mag ik weer eens een korte vraag stellen?
Ik ben mijn citroen sm aan het opbouwen, ik ben nu bezig met de motor.
Bij de auto zat een motorblok (gedemonteerd) met een beschadigde krukas.
Nummer: 300.xxx. Oorspronkelijk een injectie motor, maar is gebruikt met carburateurs.
Ik heb ook een motor 104.xxx met een goede krukas en slechte cilinders.
Beide blokken liggen nu bij een revisiebedrijf, ik heb nu alleen de eerste drie cijfers
Mijn vraag: nu wil ik van beide motoren de beste onderdelen kiezen; dus:
Uit motor 104.xxx: krukas, drijfstangen, zuigers, ondercarter, oliepomp.
Uit motor 300.xxx: cilinders (zijn gehoond), cilinderkoppen, nokkenassen.
Overigens; zuigerveren, kettingen, pompas, spanner, krukaslagers enz. ga ik zoiezo vernieuwen.
Past dit allemaal?
Ben benieuwd,
Alvast bedankt!
Groet,
Maart
Hallo:
je hebt dus een injectie blok EN een carburatie blok.
Wat bij elkaar hoort:
* Een “short blok” bestaat uit ondercarter, cylinderblokhuis en waterpompthuisdeksel: De boringen etc. zijn daar op elkaar aangepast, dus dat moet je bij elkaar houden.
* De Krukas met Drijfstangen: De krukas is gebalanceerd met de drijfstangen in een gewichtsplasse.
* Het geheeld van waterpomp en pakking: Daar zijn verschikllende typen van, niet mixen. !
* Een injectie heeft licht gewijzigde koppen en andere nokkenassen: je kunt de injectie koppen en nokkaneaasen voor een acrburatuer gebruiken, andersom zou ik niet doen. Niet mixen.
Dus: Als je de krukas met drijfstangen en zuigers van een Carbu in een Injectie ( 300.XXX) blok wil stoppen dan werkt dat. Oliepomp is uitwisselbaar, je MOET het ondercarter en blok bij elkaar houden !
Is je ondercarter beschadigd, wat is er niet goed aan je krukas?
groet,
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Let wel even op: weet je zeker dat je een 300 motornummer hebt en geen 301 of hoger? Vanaf 301881 is het ondercarter namelijk terplaatse van het 2e en 3e krukaslager versterkt en is de krukas gewijzigd. ( schuinekanten op lager 2 en 3) De oude krukas pas dan niet in het blok! Als je even het volledige motornummer van beide motoren kunt posten misschien?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Alvast dank voor de reacties, erg fijn en nuttig!
De motornummers zijn:
300.757 en 104.253.
Tja, ik was eigenlijk van plan om ondercarter met pomphuis (104.253) te mixen met cilinderblokhuis (300.757).
Lijkt dus geen goed idee ga ik dus maar niet doen. Even om het te snappen; worden de boringen dan gemaakt/nabewerkt als de motorblokdelen gemonteerd zijn, of worden ze gewoon bij elkaar gezocht (klasse A of B of gelijk nummer ofzo)?
De krukas uit 300.757, valt eigenlijk wel mee (bij nader inzien), een van de krukwangen is wat roestig en aan de zijde van de koppeling / keerring is wat chroom weg (ik moet nog kijken of dit precies is waar de keerring afdicht). De zuigers en drijfstangen van 300.757 (small end) zaten wat vast (na een paar jaar in de schuur liggen). De motor is ooit in een vorig leven vastgelopen (maar heeft daarna weer gedraaid met carburateurs) dus ik weet niet hoe netjes toen een nieuwe zuiger/drijfstang met het juiste gewicht gekozen is.
Bij het ondercarter (300.757) is een deel van de verstevigings rib tussen krukaslager twee en drie half afgebroken. De verbinding is er nog (een staand deel van de U vormige rib is er nog), maar is wel verzwakt. Daar zou ik een strip op kunnen laten lassen, maar ik weet niet of het daar nu veel beter van wordt.
Dan heb ik eigenlijk nog een paar mix vragen:
De tussenas van 300.757 is ook beschadigd (schoefdraad bij waterpomp). Zou ik die ook kunnen mixen?
De waterpomp zelf (waaier), kan ik die mixen?
Groet,
Maart.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Maart:
als de tussenas de zelfde uiterlijke kenmerken heeft als de as die wil gebruiken ( dus ook de zelfde maten aan het deel waar de waterpompwaaier op komt) dan kun je deze mixen. Dat is geen probleem. Je moet echter wel zeker zijn dat de tussenas niet te veel ruimte heeft op het achterste lager.
Verder geldt: ondercarter en tussencarter horen bij elkaar zoals Peter al schreef. Helaas kun je die niet gaan mixen. waarom? die delen worden namelijk in één keer, in gemonteerde toestand, gelijnboort tijdens de fabricage van het blok.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
He, duidelijk.
Lijkt erop dat alle drijfstangen van 300757 toch netjes bij de krukas horen (allemaal dezelfde gewichtsklasse). Op de krukas staat AA35, op de drijfstangen staat ook 35. Paar krasjes op de zuigers, niet versleten. Hier kan ik dus kiezen. Dat is dus in het verleden netjes hersteld lijkt het.
Dan blijft voor mij alleen de vraag hoe erg is het dat een van de verstevigingsribben stuk is.
De ribben zitten aan de onderzijde (van het tussencarter), de lagers zitten aan de bovenzijde. Ik verwacht en hoop eigenlijk dit niet zoveel kwaad kan.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Een foto doet hier wonderen
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat ziet er niet ernstig uit. Voor het mooie kun je het laten lassen, maar kwaad kan het mijns inziens niet. Wat zeggen de anderen? Peter? Walter?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
lijkt mij nu ook niet dat de stevigheid van het blok in het gedrang komt…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Weet je waardoor dit stuk uitgebroken is ?
Ik vind het en heel rare plaats om een breuk te hebben ;
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ik weet niet hoe dit stuk eruit gebroken is. Ik heb de motor (eigenlijk de hele auto…) zo in onderdelen gekocht. Toen ook al geprobeerd te beredeneren.
Vreemd is inderdaad dar er verder geen beschadigingen, krassen enzo, zijn. Ook cilinders en krukas zijn helemaal gaaf ter hoogte van de beschadiging.
Het enige dat opvalt is dat alle lagerkappen van big end gemarkeerd zijn (1 tm 6) met een center, behalve nummer drie, die heeft geen markering.
Lijkt me dat als een drijfstang breekt of het big-end loskomt bij een draaiende motor er veel meer schade is (ook krassen enzo).
Kan ook zijn dat de schade ontstaan is tijdens een eerdere demontage/revisie.
Groet,
Maart
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Misschien gevallen? Let er op dat tussenas, distributiedeksel en waaier bij elkaar horen. Ze kunnen van een verschillend type zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is niet helemaal waar Jan. De tussenas kun je rustig vervangen door een andere, net als de waaier. Zolang je maar zorgt dat de andere onderdelen gelijk zijn. Ook het distibutideksel kun je wisselen, je moet alleen zorgen dat tussenas niet te veel speling heeft op het achterste lager. Ik heb in het verleden ook wel eens een tussen-as vervangen door een andere. Ook wel eens een ander distribtiedeksel achter op een blok gezet. Nogmaals: zolang de onderdelen maar van het gelijke model zijn en de maatvoering ok is kan het geen kwaad.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik bedoelde dit vanwege de 2 verschillende typen waterpomp, hun bijbehorende seals en distributiedeksel.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Daar heb jij dan weer gelijk in
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste