Handleiding kleppen stellen /  reinigen hoogteregelaars
24soupappes
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 20-12-2009

- XM 3.0 24V serie II ZPJ4
- CX CX 25 GTI Turbo
Gepost: 27 februari 2010 01:28 AM

Hallo Forummers / DHZ-ers,
handleiding aanwijzingen kleppen stellen CX Turbo (1), ofwel 2.5 injectie M 25 /662 motor zonder intercooler EN aanwijzingen reinigen hoogteregelaars

Ik ben Frank uit Tilburg en heb een Cx Turbo 1 overgangsmodel. Door de week rijd ik een Xm ZPJ4. Beide blauw. Ben relatief nieuw op het forum. Wil mijn sleutelervaring uitbreiden.

Ik wil graag met een mede forumlid de kleppen van mijn Cx stellen, wie heeft er nog een beknopte handleiding / instructie / do - dont’s hiervoor, zoals welke waarde in / uit , koud stellen of niet, tuimelmethode, wat moet eraf / wat heb ik nodig etc.?

Idem voor het reinigen van de hoogteregelaars en de juiste rijhoogte?

Alvast dank voor de moeite.

Gr-en
Frank

( Moderatie ) topic titel iets ingekort.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 27 februari 2010 02:29 AM
  [ # 1 ]

Wellicht even een sleutelhandboekje op Marktplaats ofzo opscharrelen? Daarmee kom je al een heel eind wat betreft de voorbereiding.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Nelis Infra
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009

- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Gepost: 27 februari 2010 09:13 AM
  [ # 2 ]

Misschien is dit een goede start voor je?

http://link.marktplaats.nl/305587430

Way out in the water, see it swimming.

...en de Gehavende Groene (& de Bruikbare Blauwe)

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 27 februari 2010 05:45 PM
  [ # 3 ]

Wat huh is eigenlijk beter, die Nederlandse vraagbaak of die van Haynes?

Profiel  
 
Nelis Infra
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009

- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Gepost: 27 februari 2010 06:01 PM
  [ # 4 ]

Hangt er vanaf welke taal je spreekt!

tongue rolleye

Way out in the water, see it swimming.

...en de Gehavende Groene (& de Bruikbare Blauwe)

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1288
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 27 februari 2010 06:58 PM
  [ # 5 ]

Haynes vind ik in ieder geval veel duidelijker voor een minder ervaren iemand (zoals ik).

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 27 februari 2010 11:34 PM
  [ # 6 ]

om je even op weg te helpen:
- kleppen stellen doe je bij koude motor
- inlaat 0,15 mm, uitlaat 0,20
Een gebruikelijke methode is om te letten op het openen van de uitlaatkleppen (dus tuimelaar uitlaatklep naar beneden). Hiervoor moet de krukas worden gedraaid. Dit kan je doen door 1 voorwiel op te krikken en bijv de 4e versnelling in te schakelen. Je kan nu door het verdraaien van het voorwiel je krukas verdraaien.
De volgorde is nu als volgt:
uitlaatklep 1 open: stellen inlaat 3 en uitlaat 4
uitlaatklep 2 open: stellen inlaat 4 en uitlaat 2
uitlaatklep 3 open: stellen inlaat 2 en uitlaat 1
uitlaatklep 4 open: stellen inlaat 1 en uitlaat 3
Cilinder 1 is aan de versnellingsbakkant dus als je voor de auto staat met je gezicht naar de motor aan de rechterzijde.
Het afstellen doe je door de moer van de stelbout op de tuimelaar iets los te draaien en dan met een schroevedraaier de speling zo af te stellen dat de voelermaat er soepel tussen past. Dus niet te strak (zodat de voelermaat klem zit) en niet te los. Hierna de moer weer vastdraaien en erop letten dat de speling niet verandert. Dit is even opletten geblazen en goed controleren. Kijk ook even naar de klepdekselpakking. Bij mij was deze op een gegeven moment uitgedroogd en lekte er olie. Deze pakking is makkelijk en goedkoop te krijgen omdat het dezelfde is als bij een DS motor. Draai de bouten van het klepdeksel niet te los maar ook weer niet muurvast
Al met al is het een kwestie van zorgvuldig werken. Maar in feite is het een vrij eenvoudige klus. Succes

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 27 februari 2010 11:48 PM
  [ # 7 ]

Freek, er staan volgens mij een paar foutjes in je lijstje om te stellen. Het moet zijn:

uitlaatklep cil 1 open inlaatklep cil 3 en uitlaatklep cil 4 stellen
uitlaatklep cil 3 open inlaatklep cil 4 en uitlaatklep cil 2 stellen
uitlaatklep cil 4 open inlaatklep cil 2 en uitlaatklep cil 1 stellen
uitlaatklep cil 2 open inlaatklep cil 1 en uitlaatklep cil 3 stellen

Je kan ook stellen als bij één van de cilinders de kleppen op tuimelen staan. Zo die ik het zelf meestal omdat het makkelijker te onthouden is.

kleppen tuimelen cil 1: kleppen van cil 4 stellen
kleppen tuimelen cil 3: kleppen van cil 2 stellen
kleppen tuimelen cil 4: kleppen van cil 1 stellen
kleppen tuimelen cil 2: kleppen van cil 3 stellen

De eerste methode is wel de beste, want dan stel je de kleppen precies aan de
achterkant waar op de nokkenas de nok zit. Dan is de kans dat je fout zit nul.

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 27 februari 2010 11:57 PM
  [ # 8 ]

Ree, je hebt gelijk. Iets te snel regels gekopieerd, waardoor ik uitging van de volgorde 1,2,3,4. Maar het moet natuurlijk zijn 1,3,4,2. Excuses.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook