2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Michiel’s CX 2500 Turbo D
Michiel1
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 11-08-2008

- Xantia 2.0 16v Break
Gepost: 27 februari 2010 12:00 AM
  [ # 16 ]

Vanavond de kop bijna helemaal los gekregen, morgen verder. Eigenlijk hoef ik alleen het kleppendeksel er nog af te halen en de kopbouten te lossen.
Alleen lastig met het uitlaatspruitstuk. Er staat in zo’n handboek geschreven dat de turbo kan blijven zitten, maar het is erg lastig om het uitlaatspruitstuk los te krijgen; ik heb het nu zo dat ik alles rondom die turbo los heb gemaakt, en dat in z’n geheel met de kop eraf wil tillen, en die boel dan overzetten. Beetje jammer dat je nergens bij kan omdat er zo weinig ruimte is…

EDIT: topictitel aangepast, en een paar plaatjes erbij geplaatst van gisteravond.

Afbeelding Bijlagen
PICT2387R.jpgPICT2388R.jpgPICT2390R.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Son como niños, pero sin como

Profiel  
 
Michiel1
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 11-08-2008

- Xantia 2.0 16v Break
Gepost: 27 februari 2010 08:49 PM
  [ # 17 ]

De kop is eraf.


Twee (van de zeventien) kopbouten waren roestig, dat hadden we nog niet eerder meegemaakt.

Ook van deze kop waren de voorverbrandingskamers gescheurd, maar ook zat er tussen de kleppen van de tweede cilinder een scheurtje: De veroorzaker van de witte rook en het koelvloeistofverbruik.
Toch wel handig om dan een complete goede kop te hebben liggen waarop alleen de goede delen overgebouwd hoeven te worden. Zo hebben we wat minder mooie draadeindjes vervangen, het ding (weet niet hoe ie heet) wat zorgt voor een versnelde loop bij koude motor overgebouwd, een tuimelaar, en zo nog wat klein spul.
Het uitlaatspruitstuk, met dus de turbo er nog aan, overgezet. Dat kan er dus ook aan blijven zitten, er is voldoende ruimte om het als geheel over te zetten. En vervolgens de mooiste kopbouten geselecteerd en die er in gedraaid.
Die kopbouten aangedraaid met het juiste moment, en daarna twee keer 90 graden. Dat ís al vrij fors, en kostte een dop. Het zal volgende week zaterdag worden voordat ik de motor warm moet laten draaien en dan de bouten nog eens 45 graden aandraaien, maar ik vind ze nu al behoorlijk strak zitten…
Ik twijfel een beetje of ik die laatste keer aanhalen nog wel moet doen; ik gebruik dus de oude kopbouten opnieuw. Iemand ervaring hiermee, en dan met name die laatste 45 graden?

Son como niños, pero sin como

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 februari 2010 09:14 PM
  [ # 18 ]

Weet je zeker dat je een goed werkplaatshandboek hebt? Ik heb namelijk nog nooit rekbouten op een cx diesel gezien. Volgens mij was het gewoon in 2 fases aandraaien met de momentsleutel, 1000 km rijden en natreken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Michiel1
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 11-08-2008

- Xantia 2.0 16v Break
Gepost: 27 februari 2010 09:30 PM
  [ # 19 ]

@ Waterman
Dit staat in het papiertje bij de koppakkingset, en volgens mij ook in de Olving. Kan ik nu echter niet nakijken, want die Olving ligt in de auto, en die staat weer niet bij huis.

Son como niños, pero sin como

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 februari 2010 09:32 PM
  [ # 20 ]

Ik kan mij bijna niet voorstellen dat dat in de Olving staat weet je…. check het even heel goed voor je iets sloopt!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Michiel1
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 11-08-2008

- Xantia 2.0 16v Break
Gepost: 27 februari 2010 10:00 PM
  [ # 21 ]

Die Olving kan ik zo dus niet checken, maar in op het papiertje bij de koppakkingsset staat het volgende:
aandraaien met 2 kgm
aandraaien met 4 kgm
90 graden lossen en weer aandraaien met 4 kgm
90 graden
90 graden
motor warm laten worden
4 uur afkoelen
45 graden aandraaien

Son como niños, pero sin como

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 februari 2010 10:24 PM
  [ # 22 ]

Dat is gebruikelijk bij het gebruik van nieuwe, moderne, rekbouten. Maar die heeft een Cx niet… Ik ga eens even een boekje opzoeken.

edit: mijn boekje zegt: handvast, dan 60 nm en dan 100 nm.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Michiel1
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 11-08-2008

- Xantia 2.0 16v Break
Gepost: 27 februari 2010 11:19 PM
  [ # 23 ]

Hmm,... wat is nu wijsheid dan? Kan ik het zo laten, of is het wellicht beter om de boel weer los te maken en (minder) vast te zetten?

Son como niños, pero sin como

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 februari 2010 11:21 PM
  [ # 24 ]

Ik stel voor dat je eerst even de Olving gaat checken. Daarna pas verder nadenken, want voor hetzelfde geld heeft mijn boekje het mis…. Ik heb de Olving niet meer vrees ik…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Michiel1
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 11-08-2008

- Xantia 2.0 16v Break
Gepost: 28 februari 2010 09:50 PM
  [ # 25 ]

Olving zegt :
40 Nm
90 graden
90 graden
warm draaien en nog eens 45 graden

Niets over het al dan niet hergebruiken van kopbouten, maar dat is dan ook niet zo verwonderlijk; het advies zal altijd wel zijn om nieuwe te gebruiken.

Dan heb ik het dus toch nog niet zo heel slecht gedaan denk ik dan maar. Hoewel ik er nog niet zeker van ben of ik die laatste 45 graden wel of niet zal doen.
Overigens staan er in die Olving ook de aanhaalmomenten ongeveer zoals jij beschrijft, maar die zijn dan voor de 2200 en 2500 ongeblazen diesels.

Son como niños, pero sin como

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2419
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 28 februari 2010 10:00 PM
  [ # 26 ]

IN de garage wordt de kop vaak niet na warmdraaien nagetrokken. Het gaat eigenlijk ook nooit fout. Maar als je aan de monteur vraagt hoe hij het bij zijn eigen auto doet? komt er eerst een lachje op zijn gezicht en zegt ie: dan trek ik ze wel na…...

Ik heb geen slechte ervaringen met natrekken….
Zou het gewoon doen.

De momenten zijn niet anders voor de kopbouten van geblazen of ongeblazen diesels.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 februari 2010 10:09 PM
  [ # 27 ]

Heb ook nog even in de Olving gekeken als ex-berijder van een 2400 en een 2500 TRD. Michiel z’n verhaal klopt: 40Nm, 90, 90, laten draaien tot ventilatoren aanslaan, laten afkoelen en dan nog een keer 45.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Michiel1
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 11-08-2008

- Xantia 2.0 16v Break
Gepost: 06 maart 2010 09:40 PM
  [ # 28 ]

Vandaag de auto afgemaakt, kleppen waren van de week al gesteld, dus alleen nog wat laatste dingetje monteren, en toen kon de motor weer gestart worden. Dat deed ze vrij vlot, maar omhoog komen wou ze niet. Waarschijnlijk een gevolg van het schoonmaken van het LHM reservoir. Dus maar eens gepoogd met een trechter de groene drank in de dikke darm te gieten, wat niet het gewenste resultaat opleverde. Gelukkig na een tweede, wat subtielere aanpak wou ze wel drinken, en daarna ook omhoog komen.
Soms hebben de dames gewoon een wat liefdevollere behandeling nodig!

Het blok met de nieuwe pakking erop

Kleppen stellen

En, al is het alweer even geleden, een nieuw luchtfilter geplaatst. De datum op het oude was 04-90

Son como niños, pero sin como

Profiel  
 
Michiel1
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 11-08-2008

- Xantia 2.0 16v Break
Gepost: 28 januari 2011 04:14 PM
  [ # 29 ]

Inmiddels bijna een jaar verder. Hoewel ik graag die laatste 45 graden na zu hebben getrokken ben ik er nooit aan toe gekomen.
De motor loopt alweer bijna 15.000 Km vrijwel probleemloos. Rookt alleen bij de koude start behoorlijk, maar zodra ik wegrijd rookt ie niet meer. De injectiepomp is vorig jaar gereviseerd. Kan dit roken aan de injectoren liggen?

Son como niños, pero sin como

Profiel  
 
Gepost: 30 januari 2011 07:10 PM
  [ # 30 ]

Ja, het kan voorkomen dat een verstuiver ‘nadruppelt’. Zet je ‘m stil, dan druppelt er nog wat brandstof op je zuiger dat uiteraard niet meer verbrand wordt. Als je dan de motor weer start, verbrand eerst dat kleine plasje brandstof en dat geeft rook.

Verstuivers demonteren en laten testen zal uitkomst bieden.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
 
2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook