Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
voge schreef:mpostma schreef:
Vergelijkbaar met een Peugeot 205 D ongeveer, lijkt mij zo. Daar was goed mee te leven.
Denk het niet, daar ligt toch een 1.8D in?? (hetzelfde blok als in de TZD Turbo maar dan zonder Turbo!?)
Is idd hetzelfde blok, maar een 205je is ook wel wat lichter dan een TZD Turbo.
winnetou schreef:
Is idd hetzelfde blok, maar een 205je is ook wel wat lichter dan een TZD Turbo.
Over de 205 gesproken…..ik zag van de week een 205 Turbo-D rijden, zo eentje heeft mijn jongste broer ooit nog eens gehad (meer dan 10 jaar geleden)....daar ben ik nog eens mee naar Nieuwerschans (oost-gron.) gereden, WAT een Power zat er in dat karretje zeg
Die wint heel wat stoplichtsprintjes.
Jammer dat ze dat soort karretjes niet meer zo maken bij PSA…..kleine Turbodieseltjes dus
Ze maken een Saxo VTS, maar waarom geen 1.5 TD of de 1.8 erin gelepeld ?
Als die in een 205 kan…..zou die volgens mij ook wel in een Saxo passen. :whoohoo
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Bram schreef:
Als die in een 205 kan…..zou die volgens mij ook wel in een Saxo passen. :whoohoo
hoogstwaarschijnlijk wel
maar dan word je verbruik wel weer hoger…
Als je snelheid wil had je je xant moeten houden
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Precies. Als je voor een kleine diesel gaat is het hoofdmotief meestal zo zuinig mogelijk lange afstanden maken. De AX was daar een meester is, en ik verdenk de Saxo ervan dat die daar niet veel voor onder zal doen. Ik heb mede om die reden de bandenspanning van mijn BX dan ook op 3 bar staan. Knap hoog ja, maar dat beetje extra rubberslijtage neem ik wel voor lief, want ze rolt er veel lekkerder mee door, en het risico op te lage spanning (wat toch ernstiger gevolgen heeft dan een te hoge spanning) is daarmee uitgebannen. Ik doe met de huidige banden wel al zo’n 50.000 km (OK, afgewisseld met winterbanden, eerlijk is eerlijk), maar van de typische extra slijtage die gepaard gaat met een te hoge bandenspanning heb ik nog niets gezien.
Natuurlijk, een BX is geen Saxo, maar als het mij al een paar keer is gelukt om ruim 1: 24 te halen met die gekke ouwe turbodiesel van mij, dan vraag ik mij af wat er mogelijk is met die Saxo op dat vlak! :6
McDean schreef:maar dan word je verbruik wel weer hoger…
Onzin…..een Turbo-D in een BX rijdt 1 op 18 tot 1 op 20…...een turbo wil niet zeggen dat hij dan meer hoeft te verbruiken.
Overigens had die 205 turbo-D *maar* 78 pk….zal wel geen intercooler hebben gehad…..ik weet nog van mijn broer dat hij met die 205 TD rond de 1 op 20 reed.
Maar broerlief werdt daarna een liefhebber van VW-passat en Audi. :kots
Mijn andere broer probeer ik weer een Citroen aan te praten…hij is Ir in Delft en woont in Lelystad en gaat elke dag met de trein, (die soms NIET rijdt of vertraging heeft!) en zijn laatste auto was een BX 1.6 tri Autom. uit eind 86 (type 1 met st.bekr.)....dus wie weet
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Bram schreef:...Mijn andere broer probeer ik weer een Citroen aan te praten…hij is Ir in Delft en woont in Lelystad en gaat elke dag met de trein, (die soms NIET rijdt of vertraging heeft!) en zijn laatste auto was een BX 1.6 tri Autom. uit eind 86 (type 1 met st.bekr.)....dus wie weet
Och, vertraging met de trein, of met de auto in de file, ‘t is lood om oud ijzer. Als de verbinding goed geef ik persoonlijk de voorkeur aan de trein. Dan blijft autorijden tenminste nog leuk. Heb vroeger als beroepschauffeur al genoeg files en rotzooi meegemaakt, en krantje lezen in de trein is wel zo rustgevend. Zo pendel ik al enige jaren op en neer tussen Leiden en Hilversum, en ik mis die auto dan helemaal niet.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
M&M schreef:Bram schreef:
Jammer dat ze dat soort karretjes niet meer zo maken bij PSA…..kleine Turbodieseltjes dus
Die maken ze wel degelijk , -> C2 HDi & C3 HDi 16v als overtreffende trap , niet verkeerd hoor
nou C2 HDi met dik 13 sec naar de 100 vind ik nu ook geen top prestaties geven…
C3 doet het wel wat beter met 11.9 sec maar echt spannend kan ik het ook nog niet noemen geloof ik
om beetje spanning te krijg met je minimaal rond de 10 sec komen volgens mij.
zo te zien komen alleen de C4 2.0 HDi en de C5 2.2 HDi daarvoor in aanmerking.
Heeft Bram dat ding nou nog?
Vreemd zeg
René van Maren schreef:Heeft Bram dat ding nou nog?
Vreemd zeg
Bedoel je de Saxo :
Hij heeft die auto nu al bijna een week
rocco schreef:heb je meer informatie over het blok, sohail?
merk, vermogen, ...
zou ie op ppo draaien?
Rijden op PPO moet kunnen, er zit een Bosch pomp in en ik heb hier en daar wat opgevangen dat er mensen zijn die er PPO in gooien.
Het is verder een TU blokje, staat rechtop en je kan overal makkelijk bij komen.
Toch wel handig om te weten als je er zelf aan wil sleutelen of om de hoogte van de garagerekening in te kunnen schatten
Er zit verder geen elektronische poespas zoals een ECU in, lekker simpel.
Op een lekke kop na, hoor je zelden probleem verhalen over dit motortje, kijk maar op AXclub.net.
Bram schreef:
Mijn andere broer probeer ik weer een Citroen aan te praten…hij is Ir
Ir’s zijn net als ing’s techneuten. Echte techneuten weten techniek op waarde te schatten.
Valt mij op dat in mijn omgeving veel techneuten in een Citroën rijden.
EW schreef:Bram schreef:
Mijn andere broer probeer ik weer een Citroen aan te praten…hij is Ir
Ir’s zijn net als ing’s techneuten. Echte techneuten weten techniek op waarde te schatten.
Valt mij op dat in mijn omgeving veel techneuten in een Citroën rijden.
Nou….mijn broer (52) heeft HTS en daarna nog TH (meet en regeltechniek) gedaan….maar IK moest hem toendertijd laten zien hoe hij de bougies moest verwisselen van z’n BX
Hij is meer met warmte techniek en zo bezig.
McDean schreef:Bram schreef:
Als die in een 205 kan…..zou die volgens mij ook wel in een Saxo passen. :whoohoo
hoogstwaarschijnlijk wel
maar dan word je verbruik wel weer hoger…
Als je snelheid wil had je je xant moeten houden
205 dieselmotor in de saxo past niet . TU, XU, gebruik de zoek functie eens.
205 is XU, TU en 108/109/150 motor compatible. Een saxo lust alleen TU blokjes. Een SAxo diesel zou wel in een 205 motor passen, maar is er nooit in geleverd.
Ach, een turbo kan zo te zien in de praktijk heel zuinig zijn (ik schrik wel wat van de waarde 1 op 24 met een turbodiesel) maar als je hem wat sportiever gebruikt dan ga je wel meer verbruiken.
Over prestaties.. Reken maar dat een 1.4 HDI 16v pitttig is. 90 pk is best leuk. En een C2 zal met een 70 pk HDI ook nog best vooruit komen. Jammer dat de 90 pk versie alleen in de C3 (of Xsara?) zit en niet in de C2. Megoed… ik houd de hobbyisten niet tegen . De cijferridders moeten maar gewoon eens met zo’n auto gaan rijden. Mijn BX Turbo D12 doet ook meer dan 10 sec. over de 0-100 sprint, maar als je eens instapt denk ik dat je heel snel bent uitgepraat..
De 205 TD had idd geen intercooler, maar met een licht autootje was het ook niet echt nodig.
Electromotor met variomatic er in. Superrrrrrrzuinig, leuke acceleratie
Schijt aan originaliteit.
Bram schreef:EW schreef:Bram schreef:
Mijn andere broer probeer ik weer een Citroen aan te praten…hij is Ir
Ir’s zijn net als ing’s techneuten. Echte techneuten weten techniek op waarde te schatten.
Valt mij op dat in mijn omgeving veel techneuten in een Citroën rijden.
Nou….mijn broer (52) heeft HTS en daarna nog TH (meet en regeltechniek) gedaan….maar IK moest hem toendertijd laten zien hoe hij de bougies moest verwisselen van z’n BX
Hij is meer met warmte techniek en zo bezig.
Ik zou ook niet weten hoe ik dat moet doen (met HTS).....
Oh nee, ik heb geen bougies
Ik bedoelde met techneuten ook niet mensen die graag sleutelen, maar mensen met interesse in techniek.
maar goed: fftopic
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ah, dan ben ik dus een techneut? En dat zonder technische opleiding! :hunk
Maar ik ben zelf intertijd inderdaad ook gegaan voor de BX vanwege de leuke techniek in zeer betaalbare vorm, niet omdat ik de BX zo’n ontzettend mooi model vond….