Ik zit net te kijken naar de nieuwe BPM regels voor de invoer van mijn xm Multimedia, maar daar ben ik erg van geschrokken!
Hierbij dan ook mijn waarschuwing voor eenieder die bezig is met een invoer van een auto jonger dan 25 jaar!!!
In 2010 wordt gekeken naar de CO2 uitstoot van je auto. Als deze niet bekend is, neemt men het maximale: 350 g/km. Dit houdt in dat het CO2 deel van de BPM 26.760 euro is. Daarover betaal je dan nog het verschuldigde deel van de BPM.
Daarbij komt dan nog het normale deel, wat 27.5% van de cataloguswaarde is.
Is je CO2 wel bekend, dan wordt het hier over berekend.
Even ter vergelijk: ik zou met de regels van 2009 700 euro kwijt geweest zijn aan BPM. Met de 2010 regels komt dit op 1900 euro.
Is je CO2 waarde niet bekend, dan betekent dit dat het verschil nog veel groter wordt.. Om dit duidelijk te maken: Mijn xm had in 1998 een basis BPM van 11094,- euro.
Zet dit eens naast de hierboven genoemde waarde voor ALLEEN het CO2 deel!
In de eerste helft van 2010 is er echter nog een uitweg!!!!!!!
Je mag dan kiezen voor de regeling van het jaar van eerste toelating op de weg. In mijn geval 1998. Dit is iets duurder dan 2009, maar nog overkoombaar.
Ik hoop dat eenieder die nog een auto voor invoer heeft staan of er een wil gaan invoeren hier iets aan heeft. Na juli kan het aanmerkelijk duurder worden!!!
De BPM berekening op http://www.autoweek.nl klopt niet in waarden. Die op http://www.bpmberekenen.com is veel beter!
Marco
Helemaal erin verdiept heb ik me nog niet dus ik kan ernaast zitten. Onlangs echter waren er andere berichten.
Indien je een auto invoert die van voor februari 2008 is, maak je gebruik van de lagere BPM heffeing en heb je geen last van de eco tac, idd de tax op het vervuilen. Simpelweg omdat die toen nog niet bestond en op auto’s van die leeftijd niet van toepassing is.
Er werd ook heel duidelijk aangegeven dat er inmiddels al meer auto werden ingevoerd sinds die BPM velaging en veelal specifiek van voor 02/08.
Als je op het punt staat in te gaan voeren is het idd denk ik wel even zinvol je er goed in te verdiepen.
Van de site van de belastingdienst (Douane doet geen bpm meer..)
Komt de personenauto niet voor in het brandstofverbruiksboekje en/of heeft de RDW geen CO²-uitstoot bepaald voor de auto?
Dan wordt de CO²-uitstoot vastgesteld op 350 gr/km voor een benzineauto of 302 gr/km voor een dieselauto, tenzij u de CO²-uitstoot kunt aantonen op de hieronder voorgeschreven manier.U kunt de CO²-uitstoot alleen aantonen met:
-de Europese typegoedkeuring (ETG) van de auto
-de individuele goedkeuring voor de auto door de RDW. Bij de keuring moet u dan het emissiecertificaat en/of het bijbehorende -testrapport overleggen.
-het testrapport van een individuele keuring van de auto door bijvoorbeeld TNO
-het certificaat van overeenstemming (CVO)
-een goedkeuring waarin de CO²-uitstoot is vastgelegd. Het brandstofverbruik moet dan zijn gemeten volgens de reglementen van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (ECE101-00).
Dus is die onbekend, dan betaal je er juist extra voor! 350 zit zoals ik hierboven voorrekende in het hoogste tarief!
Doe ook maar is de verschillende BPM calculators 2010 voor een xm van 1998 bijvoorbeeld..
Heb je een zuinige auto en staat dat vast op papier, dan heb je idd geluk, dan mag je volgens een laag co2 bedrag en een lage bpm.
BIj het bedrag van het CO2 deel tel je namelijk het 27.5% BPM deel op..
Dit is trouwens ook precies de reden dat de belastingdienst je de kans geeft om terug te grijpen op de bpm bepaling van het bouwjaar van je auto. Hierbij ben je ook nadeliger uit dan vorig jaar, gezien we vorig jaar 40% hadden. In 1998 was dit 45.2%.
Die uitvlucht komt naar zeggen van de belastingdienst in juli 2010 te vervallen.
Als iemand andere informatie heeft is dat natuurlijk welkom!
Marco
XM ES9J4 AUT 1998 = 284 gr volgens de gegevens van een dergelijke auto op http://www.rdw.nl
Ik heb het kenteken van diverse ES9J4’s ingetikt totdat ik deze gegevens tegenkwam.
Ik heb van Citroën het certificaat van oorsprong met al deze gegevens erop voor mijn eigen
ES9J4 en daar staat het idd. ook op.
Die 284 klopt, had ik ook al op de site gevonden van autoweek..
Maar dat is zo voor een ES9J4. Op basis daarvan kom je dus ook op 1900 eu voor 2010..
Wanneer die waarde niet bekend is ga je dus naar het hoge tarief voor 350..
Het ging mij er vooral ook om dat je tot juli mag teruggrijpen naar het systeem uit het bouwjaar van je auto.. Wees snel dus!
Zo tegen / rond mei ga zal het voor mij met een beetje geluk van toepassing zijn dus dan ben ik iig nog op tijd
Zou dit een regel zijn om die vieze oude mercedesen tegen te gaan die iedereen nu importeerd om de wegenbelasting te ontduiken?
Ouwe mopperkont
huh? die waren toch allemaal al in Afrika geparkeerd?
Tegen het terugkomen?
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Matthijs309 schreef:Zou dit een regel zijn om die vieze oude mercedesen tegen te gaan die iedereen nu importeerd om de wegenbelasting te ontduiken?
Nee, want bpm is alleen van toepassing op auto’s tot 25 jaar oud.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En bij herinvoer is geen BPM verschuldigd…
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Hmm, ik ben net even aan het kijken naar de BPM ivm mijn in te voeren BX a.s. woensdag. Ik zie inderdaad dat de historische BPM gebruikt kan worden maar ik zie zo snel niet wanneer het nihil niveau qua restbetaling bereikt wordt. Tot 010110 was dat bij 20 jaar. Iemand een idee?
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is nog steeds zo hoor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Mooimooi!
Voorheen was het een overzichtelijke pagina bij de belastingdienst. Nu zie ik door de bomen het bos niet meer. Tenminste, niet tussendoor op m’n werk.