Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Nog maar eens:
Bij een Type 1 is de sportstand: altijd hard. En de auto stand: zacht tenzij de omstandigheden er om vragen.
Bij een Type 2 is de geldt zowel voor de sport- als de auto-stand: zacht tenzij de omstandigheden erom vragen. Bij de sportstand zijn de criteria alleen wat krapper, zodat je eerde in de situatie “de omstandigheden vragen om een harde stand” komt.
Stilstaand en bij lage snelheden (ik meen type 1 < 30km/h en type 2 < 24 km/h) staat de vering idd op zacht.
RIj je in een type 1, dan betekent sport dus idd hard. (Dan nog kan het natuurlijk zo zijn dat de bollen gevuld/vervangen moeten worden.)
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik ga me in de comfort bollen discussie niet mengen, omdat je dan wel aan de gang kunt blijven, maar ik heb comfortbollen en ben er zeer blij mee. Ik geloof dat opgeboorde bollen iets anders zijn, want bij comfortbollen horen volgens mij ook afwijkende stikstofdrukken.
Zelfs in de “sport stand” is de vering goed te pruimen, dus daar hebben comfortbollen al een streepje voor. Ik geloof trouwens niet dat een goed verende XM in de sportstand snoeihard hoort te wezen…..
zoals hierboven gesuggereerd.
En deinen en dweilen is bij mijn XM zeker niet aan de orde…....
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Peteryed schreef:Nu heb ik voor 25 maart een afspraak bij Chyparse voor de veerbollen vullen omdat hij voor zo hard is. Nu had ik vanmorgen iets vreemds. Ik drukte de voorkant in met draaiende motor en hij veerde zo mooi als maar kan. Gek dacht ik nog. Toen ik later reed kwam ik een hobbel in de weg tegen en was hij in een keer weer erg stug. Nou dacht ik dat het temaken kan hebben met de sportstand. Als ik namelijk de auto in de sport stand zet dan wordt hij echt snoei hard er is geen zweven meer aan en het lijkt net of de bollen gevuld moeten worden. Dus als ik gewoon rij met de auto en de computer vindt dat hij even in sport stand moet om iets te corrigeren dan wordt hij natuurlijk ook erg hard.
Ik heb geen storing, denk ik, omdat bij het starten het hydractieflampje even brandt. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ga wel de veerbollen vullen en opboren, maar misschien kan er ook iets anders aan de hand zijn?
Peter, je hebt een serie 1 zie ik, doe voor de lol even de veercomputer stekkers eens lostrekken en weer vast maken, misschien heb je net zo’n auto als ik, en maakt dat een wereld van verschil….
Ik heb ook een tijdje zo’n vaag veergedrag gehad, en het was zeker geen sportstand, maar had wel te maken met een storing in de veercomputer en/of aansturing van de kleppen. Men blijft me vertellen dat het niet kan wat ik hier opschrijf, maar ik zuig dit echt niet uit mijn duim.
En een keiharde sportstand hoort niet…
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Bij het onderzoeken waar het veerprobleem in zit, eerst zeker weten dat de bollen van de juiste type zijn en op druk staan. Zorg er ook voor dat het hydrauliek voorzien is van verse LHM, na 1x verversen+filters reinigen is het nog niet goed genoeg, spoelen via de remnippels en controleer de hoogtergelaars inwendig op vervuiling.
Indien er nog geen duidelijke verbetering is in de vering, dan moet je bij de veercomputer zoeken.
Igv hydractive1, ik dacht dat jouw XM dat heeft, kun je nog naar de aansturing van de elektroklep kijken en een relais tussen zetten om ervan zeker te zijn dat de hydractive elektroklep goed aangestuurd wordt zie:http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/201037/P15/ onderin pagina 2 zie je hoe je dit kunt aansluiten en kunt controleren als het er al tussen zit of het goed aangesloten is.
Voor de hydractive werking zie uitleg Jansr .
Mocht je de comfort stand nog zachter willen hebben nadat het veersysteem in orde is, laat de hydractivebollen met max 20% extra stikstofdruk dan oorspronkelijk bijvullen . De normale veerbollen op de veerpoten laat je met rust voor de oorspronkelijke sportstand en daarmee de wegligging en extra demping bij situaties waarbij dit nodig is.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Citrophile schreef:
Mocht je de comfort stand nog zachter willen hebben nadat het veersysteem in orde is, laat de hydractivebollen met max 20% extra stikstofdruk dan oorspronkelijk bijvullen . De normale veerbollen op de veerpoten laat je met rust voor de oorspronkelijke sportstand en daarmee de wegligging en extra demping bij situaties waarbij dit nodig is.
Leuke suggestie: hou ik in gedachte
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Peteryed, succes met het oplossen! Hou ons op de hoogte van de ontwikkelingen.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
JaapJ schreef:
Peter, je hebt een serie 1 zie ik, doe voor de lol even de veercomputer stekkers eens lostrekken en weer vast maken, misschien heb je net zo’n auto als ik, en maakt dat een wereld van verschil….
Domme vraag misschien maar waar zit de veercomputer eigenlijk? Ik heb ook wel eens gehoort dat de accukabel even los en dan weer vast ook wel eens wil helpen?
Ik wacht ook Chyparse even af. Ik ga zeker even vragen naar een hogere druk in de hydractiefbol. Ik wil gewoon meer comfort in de XM. Nou denk ik trouwens als de harde sportstand weg is dat een hele verbetering zal zijn. Dank aan iedereen voor het meedenken, ik hou jullie op de hoogte.
Als je voor je XM staat, zie je achter de koplamp aan de bijrijderskant een grote plastic bak. Daar in zie je onder meer de veercomputer zitten. Meen dat de voorste het is.
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Zie onderstaande foto`s voor de veercomputer, als de computerbak open is is het de eerste computer waar je tegenaan kijkt.
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM 24v/computerbak.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM 24v/Constant12Vvanafaccuopnr30.jpg
Bij een serie 1 kun je inderdaad al je computers tegelijk resetten.
1. Beide accupolen los voor ongeveer 2 min.
2. Plusklem op pluspool
3. Met een lang metalen voorwerp door de minklem en het metalen voorwerp contact laten maken met de pluspool voor ongeveer 2 min.
4. De minklem op de minpool
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
OK, dat ga ik dan ook eens met de mijne doen. Die staat ook continu op hard. Maar kun je niet ook net zo makkelijk de pluspool en de minpool tegen elkaar aanhouden in plaats van met een metalen voorwerp. En geeft dat geen enorm geknetter? Of ben ik dan heel dom?
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Nee, er kan geen kortsluiting ontstaan. De plus verbind je door met de massa zonder dat je de accu zelf kortsluit. op deze wijze worden de condensatoren snel ontladen en zo wordt het geheugen en dus storingen gewist .
Arjan, als de kabels lang genoeg zijn dan kun je inderdaad net zo goed de minklem op de pluspool+klem aanhouden.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V