Ik zou wel (weer) een grote Citroën willen kopen (vroeger BX & Xantia), maar ik wacht op een automatische versie van de 2.0 HDI (138 PK). In België worden diesels van meer dan 2 liter nogal fors belast. Onbegrijpelijk dat Citroën dit (nog) niet aanbiedt. Halfzus 407 dus wél. Iemand enig idee of en wanneer die komt (liefst met zestraps, maar ja) ?
Re: C5 2.0 HDI automaat
SnoekVisser schreef:Ik zou wel (weer) een grote Citroën willen kopen (vroeger BX & Xantia), maar ik wacht op een automatische versie van de 2.0 HDI (138 PK). In België worden diesels van meer dan 2 liter nogal fors belast. Onbegrijpelijk dat Citroën dit (nog) niet aanbiedt. Halfzus 407 dus wél. Iemand enig idee of en wanneer die komt (liefst met zestraps, maar ja) ?
De modelpolitiekj van Citroen blijft altijd moeilijk te doorgronden. Het lijkt erop dat ze voortal met de volgende zaken rekening houden:
zo veel mogelijk zaken standaard,
zo weinig mogelijk verschillende modellen
zo weinig mogelijk opties
om een zo groot mogelijk deel van de markt af te dekken.
dwz dat er dus
1 een instapmodel is,
2 een basis volume model,
3 een luxueus volume model en
4 een “exclusief” alles d’rop en d’raan model.
Zelden kun je een basis model opleuken tot niveau 3 of kun je niveau 4 krijgen met een mindere motor. Een dikke motor betekend vrijwel altijd top luxe.
Als er genoeg mensen (in Belgie) vragen naar zo’n uitvoering dan zal men daar wel op proberen in springen, maar Belgie is een relatief kleine markt… :
De leverbaarheid van diverse modellen is nu duidelijk afhankelijk van productie capaciteit, daarbij gaat het vooral om de 2L HDi, de 6bak auto en het FaP. Het gevolg is dus dat er een 2L Hdi(138) is zonder FaP en met handbak en een 2.2HDi(136) met FaP en met 4bak auto.
De 2L HDi zit in een hele reeks bijzonder populaire modellen, C4,C5, p307, p407 en ook S40, V50, Focus etc. Vandaar de capaciteitsproblemen.
De 6bak auto komt van Aisin uit Japan, ook die is zeer gewild (o.a. C5, C6, p407, p607, maar ook VW Touareg, Volvo XC90)
Citroen/peugeot moet dus, of meer 2L HDi gaan produceren in Tremery, of de hierboven genoemde auto’s moeten minder populair worden of de voorraad 2.2HDi moet op raken.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ik heb gelezen in een frans blad dat dat 2.0 HDi (136pk) in (ik dacht) november met automaat gaat worden geleverd en de 2.2 hdi niet meer voor de c5 word geleverd..
maar ik zal het nog wel even op zoeken
Goed nieuws, standaard FaP? 6bak auto? of zou er eindelijk een C5 senseodrive komen :
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
dit stond in de AutoPlus nr 880 :
TOUS FUTURES DIESELS:
C5: le 2.0 HDi de 138 ch sera disponible au mois d’octobre avec une boite automatique, en remplacemant du 2.2 HDi BVA.
maar ik denk dat ie wel met FAP word geleverd net als in de Peugeot 407.
(er stond trouwens ook dat de C6 de 2.2 Hdi met 160 pk krijgt.)
Dat zal dan waarschijnlijk eerst in Frankrijk zijn, niet in Nederland en Belgie. Wij moeten altijd wachten..
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Ok bedankt. ‘t Is dus weer een kwestie van goed nieuws (hij komt), slecht nieuws maar met (naar alle waarschijnlijkheid) de (ver)oude(rde) 4-bak.
Ondertussen nog een sterk staaltje van de (Belgische) marketing-machine : ‘s zondag vroeg ik via de website een brochure aan. Je moet dan wel een voorkeurmodel aanduiden, in mijn geval dus C5 2.2 HDI Exclusive BVA FAP Break (hele mond vol, hè).
Dinsdag kreeg ik keurig een envelop met begeleidend schrijven waarin dit type nog eens vermeld werd. Wie schetst mijn verbazing : bijgesloten was een folder van augustus 2003, van de 5 deursmodellen (pre-facelift) !!!
Op mijn aansluitend mailtje naar Citroën is tot op heden geen antwoord gekomen ...
Ik ben net terug van de IAA en in de Duitse prijslijst staat al de nieuwe 2.0HDi16v 6bak automaat met FAP, 135pk. Leverbaar vanaf einde 2005.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
M&M schreef:Dat wordt sparen ....
Ja, je kan niet alles volgende week al hebben he?
Als je een jaartje of vier spaart is de c5 voor mij betaalbaar, neem ik die wel over
René van Maren schreef:Als je een jaartje of vier spaart is de c5 voor mij betaalbaar, neem ik die wel over
Volgens mij was ik al over de C5 van Menno aan het dromen!
Wat is de meerprijs voor die zestraps ? Wordt ie ook aan een bepaalde uitvoering gekoppeld ? Weet wel dat Citroën in elk land weer anders te werk gaat, maar bij wijze van indicatie ... In België is/was de oude 2.2/viertrapscombo uitsluitend leverbaar in de Exclusive.
Zal ondertussen dit opendeurweekend (in België) een proefrit met een (andere) C5 proberen te versieren (heb er nog niet mee gereden).
Eventuele aankoop zal dan wel in januari gebeuren tijdens ‘Het Autosalon’ in Bxl.
Off Topic : hoe zag de C6 er uit in ‘t echt ?
Beetje sloom vandaag, sorry. Heb na intikken bovenstaande even een kijkje genomen op de Duitse Citroën-site waar Deutschgründlich en geheel oncitroënachtig al alle gegevens en prijzen staan !
De 2.0 HDI zestrapsautomaat in break (kombi auf deutsch) zou slechts 3/10 sec. trager zijn in het optrekken (11.6 ipv 11.3) en zelfs 1 km/u sneller zijn (201). Het verbruik gaat wel een liter omhoog, maar 7 liter diesel klinkt nog altijd beter dan 10 liter benzine (met mijn Japanner).
De meerprijs voor al dit moois is een heel redelijke 1.300,-
Als van de gehanteerde prijzen de in België gebruikelijke monsterkortingen worden afgetrokken, kom ik op een prijs van +/- 25.000,-
Reden genoeg om naar België te emigreren ?
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
maeseelek schreef:Deze automaat is zalig om mee te rijden. je voelt hem niet eens schakelen, rijdt heel soepel. voldoende power onder kapeau, gewoon zalig rijden ! (althans de eerste 200km)
en wat vind je van ‘t motorgeluid?? ik moet de standaard radio niet al te luid zetten wil ik hem horen en zeker in 6de bij 120 km/uur,dan hoor je hem helemaal al ni meer!!! heb jij veel windruis?? dat vind ik toch een minpuntje,maar de radio compenseerd veel
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
maeseelek schreef:blooper1963 schreef:maeseelek schreef:Deze automaat is zalig om mee te rijden. je voelt hem niet eens schakelen, rijdt heel soepel. voldoende power onder kapeau, gewoon zalig rijden ! (althans de eerste 200km)
en wat vind je van ‘t motorgeluid?? ik moet de standaard radio niet al te luid zetten wil ik hem horen en zeker in 6de bij 120 km/uur,dan hoor je hem helemaal al ni meer!!! heb jij veel windruis?? dat vind ik toch een minpuntje,maar de radio compenseerd veel
motorgeluid? waar zit die? dat is goed stil vind ik, enkel als je hem ‘toevallig’ es op z’n staart trapt dan hoor je hme eventjes grommen.
ik heb es gekeken, en mijn boite schakelt al in 6de aan 90 per uur.
ikzelf heb niet veel windruis, ttz. ik hoor niet zoveel van buiten. Ik heb dat akoestisch pack erbij (JBL geluidssysteem + tel + gelaagde en extra isolerende ruiten) dat maakt wel wat.
de radio is idd goed, maar wat ik wel jammer vind is dat mijn 6cd lader precies geen mp3 cd’s wilt afspelen. Hij speelt enkel mp3 in de lade van mijn navi. En wanneer gebruik je zeker navi + mp3 -> op reis…
de andere C5 (die van papa) heeft dat niet en daar hoor je het ook wel.
wat ik wel ondervonden heb is dat hij zo soms schudt bij het passeren van een vrachtwagen (wind) dat had ik niet met mijn xm, maarja…
daarom heb ik ook die optie niet genomen! eerst en vooral erg duur dat akoestisch pack en de navigatie die ik ga nemen VDO MS 5700 XL + inbouw gaat me ongeveer een €2400 kosten en ik kan ‘t weer laten overplaatsen,achteraf ben ik ook zinnes om een ipod te laten plaatsen met een ice link van dension zie