Dit is mijn eerste vraag op het forum.
Wij hebben een c2 1.4 VTR van 02-01-2006. Afgelopen kerst zijn we naar Parijs gereden (zonder problemen). Op 4-1-2010 kregen we op de snelweg de melding :‘STOP MOTOR TEMPERATUUR TE HOOG”. Ik ben direct na de melding de vluchtstrook opgereden en daar werden we gered door de ANWB (zonder dat wij lid zijn nl wel lid van SOS international,) de monteur heeft ons bij de benzinepomp afgezet. En samen gekeken of er genoeg koelvloeistof inzat… Dat was zo maar toch een beetje gevuld… niks meer te zien van te hoge motortemperatuur. Verder gereden en 5 minuten later wel weer de melding ANWB monteur had ons gevolgd en heeft ons naar parkeerterein van mijn werk gesleept. De volgende dag met SOS motor doorgemeten: Kapotte Sensor want verder in orde. We mochten zelf rijden naar Citroën dealer.
SENSOR vervangen. Maar na 1 week hetzelfde liedje 1) MOTORTEMPERATUUR TE HOOG 2)KACHEL NIET MEER WARM
Terug naar Citroën dealer: computer reset en weer verder rijden. Als de melding weer komt dan kun je gewoon rijden zeiden ze maar dan bellen om afspraak te maken zodat ze hem kunnen nakijken.
Week later hetzelfde verhaal, te hoge motortemperatuur precies na afrijden snelweg en kachel lauw, klein stukje (10 minuten) binnenstad verder gereden (omdat wij zelf niet vonden dat we verder konden rijden) auto nacht stil laten staan in een parkeergarage. De volgende dag niets aan de hand geen melding en hup naar huis. (overdag zodat we niet met hele gezin ‘s avonds bij -4 op pechhulp dienst zouden hoeven te wachten)
Bij dealer THERMOSTAAT vervangen en weer de weg op gestuurd na gezamelijke testrit. Weer niets aan de hand kachel heel goed warm… De volgende ochtend weer MOTORTEMPERATUUR TE HOOG STOPPEN.Inmiddels staat de auto bij dealer(erkend reperateur) en zijn de waterpomp vernieuwd, de radiateur schoongemaakt maar nog steeds geen idee wat er met de auto is.
Onze auto is net 4 jaar oud, heeft 71000 km op de teller staan, we rijden nog steeds met onze eerste banden (wat betekend dat wij rustige rijders zijn volgens anderen), de eerste km die we rijden nadat de motor gestart wordt is in zijn 1e versnelling stapvoets wegens woonomgeving, we hebben de grote beurt laten uitvoeren, apk keuring…
WIE WEET ER WAT ER AAN DE HAND IS? HELP?
Zojuist mededeling gekregen (telefonisch) dat ze het niet meer weten maar dat ze ervan overtuigd zijn dat we kunnen rijden én doorrijden als lampje gaat branden. Ik heb gevraagd omdat op papier te zetten want ze willen nog geen factuur opmaken. Maar dat werd niet gedaan. Mijn onrustige gevoel blijft en ik heb gezegt dat ik de auto pas terug wil als de storing verholpen is of als zij voor mij zwart-op-wit zetten wat er allemaal is vervangen en gecontroleerd en dat zij vinden dat wij mogen rijden. Dat het niet mijn verantwoording is… Balen zeg, maandag zouden we een paar dagen naar het buitenland gaan maar dat durf ik toch echt niet… HELP? IEMAND ERVARING?
Remco, welkom op het forum
Het andere draadje heb ik op slot gezet, want één topic is genoeg.
Ik hoop dat je hier een beter antwoord krijgt.
Succes
Je hebt gelijk. Ben benieuwd naar de reacties op bovenstaand verhaal…
Heb zelf een C2 1.4 VTR uit dec 2004, maar jouw probleem klinkt voor mij volledig onbekend, sorry.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Dag Remco,
de C2 heeft als-ik-het-goed-heb de laatste uitvoering van het TU-motorblok, maar dat terzijde.
Waarom loopt de temperatuur op?
- er zit niet voldoende koelvloeistof in het reservoir -> bij jouw auto niet, want gecontroleerd en aangevuld.
- de thermostaat gaat niet open -> je geeft aan dat die is vervangen,
- de waterpomp presteert slecht -> kan, maar hoor je weinig, bovendien is die bij juliie vervangen
- de radiateur zit dicht/ verstopt -> bij een vier jaar oude auto..? Neuh, dacht ik niet.
Waarschijnlijk zit de fout in je electrisch/electronica, niet in de techniek.
Laat de monteur de ECU compleet resetten, dus niet alleen de accupool losnemen, maar de ECU-stekker ook daadwerkelijk aarden.
Dan opnieuw aansluiten en de motor/ECU zichzelf laten inregelen.
Probleem zou verholpen moeten zijn.
‘Spirit of avant-garde’
bedankt! hier kan ik weer mee verder…
ik houdt jullie op de hoogte
Ik had het zelfde probleem. Bij mij is voor dit probleem de temp. sensor vervangen en het is niet meer terug gekomen. Wel dreef er olie in het koelwater. Oplossing van Citroen dealer was reinigen van het koelwatertankje…...
Na 3,5 jaar ellende heb ik een definitieve oplossing gevonden in een Yaris (Laat de gaspedaal grappen maar komen)
mgf.be forum member
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
als je kachel koud of lauw is betekend dat dat er geen koelwater in zit…
Waarschijnlijk komt er lucht bij door een klein lek in bv de koppakking, of er zit een ontluchtingsnippel niet goed vast.
Het wil dus niet zeggen dat het koelsysteem goed gevuld is als er koelvloeistof in het reservoir zit.
Je moet ontluchten op alle plekken.
suc6
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN