Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, dat kun je doen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Die schade kan best door een montage fout komen: Motor starten, of ronddraaien op de startmotor, big end niet goed aangetrokken, lagerkap schiet los en slaat tegen carter. Als dit tijdens het rijden gebeurt is de schade veel groter. ( Ik kan het me niet voorstellen, maar je kunt ook een sleutel in het blok laten zitten).
Lassen lijkt me niet echt nodig, tenzij je een race motor wilt bouwen, wat ik wel zou doen is de rechtsheid van de lagerboringen controleren. Hoe?
- Meten: Da’s precisiewerk.
- Je kunt ook het blok op z’n kop zetten, de bovenste lagers monteren, de lager goed in de olie zetten, dan de krukas er in, opnieuw olien , de onderste lagers erin en het ondercarter weer monteren.
Een krukas moet “soepel” draaien”, als het klemt is er iets niet goed, d.w.z. niet echt recht.
groet,
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat grapje had ik met mijn blok dus. Word je niet blij van… ( lees: kost GELD om op te lossen…) uiteindelijk de boel opnieuw laten lijboren, krukas laten slijpen, 1e overmaat lagerschalen er in en toen pas liep ie perfect soepel…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ha Luitjes,
Wederom bedankt voor het meedenken en adviseren!
Tja, net even de injectie cilinderkoppen beter bekeken, volgens mij heeft ie toch wat schade gehad (was me eerder niet opgevallen; niet naar gekeken dus).
Schade valt net buiten de koppakking, maar als ik de extra ringen wil toepassen niet.
Oja, kan ik dat ook kiezen, koppakking met of zonder extra ring bij de cilinder?
Of moet dan de cilinderhoogte tov het blok anders zijn?
Groet,
Maart.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Koppen netjes laten vlakken scheelt al een boel. Typisch een schadebeeld van een afgebroken klep wat we daar zien trouwens. Ik zou ook maar eens goed naar de klepzittingen laten kijken, de klepjes liggen toch wel diep.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De koppakkingen met losse ringen (geen extra ringen) werden toegepast tot motornr. 106.788, daarna waren de ringen om de pakking heen geperst. Deze 2 typen mogen niet verwisseld worden.
Bij de injectiemotoren is vanaf nr. 301.626 weer een ander type toegepast (zwart). Deze mogen wel verwisseld worden met het 2e type.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik gebruik al 10 jaar alles door elkaar heen. Ook losse ringen. Die zijn namelijk erg goed! Er is een serie hele slechte koppakkingen geweest, die waren uit een stuk en ik meen grijs van kleur. Voor de 3.0L zijn er nooit koppakkingen met losse ringen gebruikt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dan zijn de boeken weer eens rechter in de leer dan de werkelijkheid!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kijk, de pasvlakken van de koppen en motorblokken zijn nooit gewijzigd. De kopbouten ook niet. Dan kan je wat mij betreft experimenteren!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
kijk uit met lassen aan alu ondercarter, lassen vervormt en dat naast je krukaslager…
plaats de kappen van de nokkenassen met grote zorg, ken al meerdere nokkenassen die vastliepen en kettingen die braken, kleppen die braken met alle gevolgen van dien…
DS kettingspanner werkt goed
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nokkenassen lopen alleen vast als je de kappen niet nummert bij het loshalen. Iedere kap heeft zijn eigen plaats. Verwissel je de kappen, dan lopen de nokkenassen vast.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
heb je micrometers? het is wel zaak dat je krukassen en andere lagers heel goed meet en binnen de toleranties blijft.
Nokkenas lagerkappen; daar zijn inderdaad nummers ingeslagen. Die zet ik weer op dezelfde plaats terug.
Is inderdaad wel een goeie dat het ondercarter kan vervormen al er aan gelast wordt.
Micrometers heb ik wel, maar ik weet niet of ik daarmee nauwkeurig genoeg kan meten tbv de krukaslagers.
Omdat de krukas er onbeschadigd uitziet wilde ik eigenlijk nieuwe lagers kopen die bij de “classe” van de krukas horen.
Ik dacht gehoord te hebben dat als een krukas slijt er sporen zichtbaar zijn.
Of is het beter om de kruktappen echt op te meten (en te slijpen indien nodig)?
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Met een micrometer kun je honderdsten meten en duizendsten schatten. Dat lijkt me toch wel nauwkeurig genoeg. Of bedoel je soms dat je een schuifmaat hebt? Kijk uit met lagarschalen die bij de classe van de krukas horen; misschien is de krukas al eens geslepen!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.