Totaal aantal Berichten: 199
Geregistreerd: 10-04-2005
- XM V6 3.0 exclusive LPG-G3
@BunnY:
De symptomen die je beschrijft lijken wel veel op de mijne, maar ik heb dat juist op benzine en niet op gas. Bedoel je met het MM lampje het oranje waarschuwingslampje voor storing in het injectiesysteem? Dat gaat bij mij alleen branden wanneer ik laag in de toeren op benzine rijd.
@marxandjacx:
Jouw verhaal klinkt heel aannemelijk. Mijn XM rijd inderdaad beter op gas en het storingslampje gaat alleen branden wanneer ik laag in de toeren op benzine rijd, dus zijn de benzine-injectoren misschien niet meer zo best.
Waaraan kun jij zien dat ik een AG DCG monopoint injectie gasinstallatie heb? En monopoint injectie, betekent dat slechts éen injector?
Copyallright © dolfmoon
Totaal aantal Berichten: 199
Geregistreerd: 10-04-2005
- XM V6 3.0 exclusive LPG-G3
T(h)ijs schreef:
Bij jouw wat oudere LPG installatie misschien wel, maar bij een beetje G3 installatie wordt er gewoon op benzine gestart en gaat ie automatisch over naar LPG. Even afhankelijk van de installatie kan de temperatuursensor van deze installatie kapot zijn.
Dat zou een verklaring kunnen zijn voor het slechte starten in de gasstand. Als de temperatuursensor regelt dat er bij lage temperaturen automatisch op benzine gestart wordt en als die kapot is, dan krijgt de motor dus geen benzine bij het starten met de schakelaar in de gasstand. Begrijp ik dat zo goed?
Samen met de andere tips leidt dit de conclusie: benzine-injectoren vervangen en temperatuursensor van de gasinstallatie vervangen.
Copyallright © dolfmoon
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Je kan dit redelijk eenvoudig zien, bij monopoint injectie LPG (van AG) heb je meestal een (metalen)ring tussen je aanzuigbuis vanaf luchtfilter naar gasklephuis. Bij multipoint injectie heb je op de inlaatspruitstuk (bij de 16v) 4 LPG injectoren zitten.
Bij jou is de metalen ring heel erg duidelijk te zien. Vandaar dat ik concludeer dat je monpoint injectie hebt.
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)
Totaal aantal Berichten: 199
Geregistreerd: 10-04-2005
- XM V6 3.0 exclusive LPG-G3
AG monopoint injectie inderdaad. Ze rijdt er erg lekker op, soepel en superstil. Starten moet alleen nog steeds op benzine. Nu het niet meer vriest, slaat ze wel goed aan in de gasstand (blijkbaar toch op benzine, rode LED-lampje brandt), maar na een paar seconden al gaan de groene LED-lampjes branden en dan begint ze te sputteren en bij het inschakelen van de automaat slaat ze af. Voorlopig red ik me er wel mee, bij de volgende servicebeurt de temperatuursensor dus laten vervangen.
Het oliepeil gecontroleerd en dat zag er nog steeds prima uit, terwijl ik bij de aankoop gewaarschuwd was dat er af en toe wel een litertje bij moest. Na 5000 km dus nog steeds niet. Voor het autowassen wilde ik de antenne er af draaien, en knak, brak het voetje af. Geen goede radio-ontvangst meer.
Hoe los ik dat nu weer op? Van binnenuit zal ik bij het voetje moeten komen, maar hoe pak ik dat aan?
Ik vind er niets over in de Haynes.
Copyallright © dolfmoon
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Dakconsole met de lampjes e.d. eruit halen, heb ik van horen zeggen. Vervolgens zou je vqan binnenuit bij het antennevoetje moeten kunnen komen.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Totaal aantal Berichten: 199
Geregistreerd: 10-04-2005
- XM V6 3.0 exclusive LPG-G3
Citroën-das-pas-fën schreef:Dakconsole met de lampjes e.d. eruit halen, heb ik van horen zeggen. Vervolgens zou je vqan binnenuit bij het antennevoetje moeten kunnen komen.
das-pas-snel! Maar hoe krijg je dat dakconsole los zonder schade. Ik zie geen schroefjes.
Copyallright © dolfmoon
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Als ik me niet vergis, zit deze geklemd…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Aan de achterzijde zit een klein inhammetje, even met een schroevendraaier erin, en je wipt hem er zo uit. Vervolgens moet je met een torx de binnenkant van de conslel losschroeven
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 199
Geregistreerd: 10-04-2005
- XM V6 3.0 exclusive LPG-G3
Ah, dus misschien niet moeilijk als de hemelbekleding maar niet los hoeft. Ga ik komend weekend mee aan de slag, want door de week is het te donker als ik terug kom van het werk. Voorlopig nog even CD’tjes en MP3-tjes draaien.
Copyallright © dolfmoon
Je komt niet bij de antenneaansluiting via je interieurverlichting.
Althans , bij mij niet ( schuifdak).
Er zit een klepje achter je spiegel met 2 kruiskopschroefjes vast ( anti verblindingsklepje).
Die los en daaronder vindt je de antennebevestiging.
Succes,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
dolfmoon schreef:Dat zou een verklaring kunnen zijn voor het slechte starten in de gasstand. Als de temperatuursensor regelt dat er bij lage temperaturen automatisch op benzine gestart wordt en als die kapot is, dan krijgt de motor dus geen benzine bij het starten met de schakelaar in de gasstand. Begrijp ik dat zo goed?
Samen met de andere tips leidt dit de conclusie: benzine-injectoren vervangen en temperatuursensor van de gasinstallatie vervangen.
Inderdaad, zo is het, pas bij een bepaalde temperatuur schakelt de auto over van benzine naar gas en het kan zijn dat jouw auto dus direct op gas start omdat deze sensor kapot is. Ik weet niet of je bij DGC de temperatuursensor kan vervangen maar er zijn vast wel mensen hier die dat wel weten.
Wat je vaak ook vaak ziet bij deze motoren op LPG is dat men heel weinig benzine in de tank heeft zitten. De benzinepomp die in de tank zit blijft echter wel gewoon draaien (ook al rijdt je op LPG) en als er te weinig benzine in de tank zit wordt deze op een gegeven moment te heet en verslijt ie. Dus het is altijd zaak om de tank half vol te houden als je op LPG rijd om de benzinepomp te koelen. De dingen die jij noemt kunnen ook een symptoom van een gare benzinepomp zijn.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 199
Geregistreerd: 10-04-2005
- XM V6 3.0 exclusive LPG-G3
T(h)ijs schreef:
Wat je vaak ook vaak ziet bij deze motoren op LPG is dat men heel weinig benzine in de tank heeft zitten. De benzinepomp die in de tank zit blijft echter wel gewoon draaien (ook al rijdt je op LPG) en als er te weinig benzine in de tank zit wordt deze op een gegeven moment te heet en verslijt ie. Dus het is altijd zaak om de tank half vol te houden als je op LPG rijd om de benzinepomp te koelen. De dingen die jij noemt kunnen ook een symptoom van een gare benzinepomp zijn.
Hoi T(h)ijs,
Toen ik haar kocht brandde inderdaad het lampje van de reservetank, ik heb toen meteen de tank halfvol gegooid. Maar de laatste tijd loopt ze wel weer goed op benzine, ik rijd ‘r eerst altijd warm voordat ik op gas overschakel, het injectiestoringslampje is niet meer gaan branden sinds het niet meer vriest en ze slaat ook niet meer af. Dus ik hoop dat de benzinepomp geen schade heeft opgelopen. Ik zal er in ieder geval tijdig weer wat benzine in doen.
Copyallright © dolfmoon
Dan zit waarschijnlijk toch in de temperatuursensor van de DGC installatie of in de verdamper. De post van Yatta op deze URL is denk wel interessant voor je http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?p=148739
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 199
Geregistreerd: 10-04-2005
- XM V6 3.0 exclusive LPG-G3
T(h)ijs schreef:Dan zit waarschijnlijk toch in de temperatuursensor van de DGC installatie of in de verdamper. De post van Yatta op deze URL is denk wel interessant voor je http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?p=148739
Dat is inderdaad een interessante discussie. Het gaat meestal over de oorzaken van het slecht automatisch overschakelen na de start van benzine naar gas. Vacuumslang, temperatuursensor of vervuilde magneetkleppen. Maar ik heb de indruk dat ze meteen bij het starten al op gas gaat. Met koude motor springt ze aan en slaat meteen weer af. Met warme motor gaat het prima. Ik zag vandaag bij het oliepeil controleren opeens dat het bovenste kabeltje van de draaischijf los lag. Het lusje in de kabel dat om de pin in de draaischijf lag, was helemaal doorgesleten. Ik heb de kabel opnieuw vastgemaakt. Ben benieuwd of dat iets veranderd, maar op de foto van een paar weken geleden () lijkt het nog goed vast te zitten en toen bestond het probleem ook al. Wat is de functie van die draaischijf met drie kabeltjes?
Copyallright © dolfmoon
Totaal aantal Berichten: 199
Geregistreerd: 10-04-2005
- XM V6 3.0 exclusive LPG-G3
Dirk de Pirk schreef:Je komt niet bij de antenneaansluiting via je interieurverlichting.
Althans , bij mij niet ( schuifdak).
Er zit een klepje achter je spiegel met 2 kruiskopschroefjes vast ( anti verblindingsklepje).
Die los en daaronder vindt je de antennebevestiging.
Succes,
Dirk
Vandaag een nieuwe antenne gemonteerd. Via het klepje kwam ik er niet bij (geen schuifdak). Toen heb ik voorzichtig het plasticglas van de binnenverlichting gewipt en daaronder zaten twee schroeven. Na deze te hebben losgemaakt kwam de verlichtingsconsole naar beneden en kon ik er goed bij.
De radio-ontvangst is weer prima, nu nog wat versterkertjes en behoorlijke luidsprekers.
Bedankt voor alle tips!
Copyallright © dolfmoon