Hallo ik ben kasper uit emmen.
En ik meld me hier aan., omdat ik een trotse koper ben van een bx. ik ga alleen nog proefrit maken dinsdag en dan valt de beslissing echt! Hebben jullie nog tips voor mij?
groetjes kasper
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Hi Kasper en welkom hier!
Aankooptips zijn voldoende te vinden hier op het forum maar een korte opsomming zal ik je alvast geven:
-Auto in alle veerstanden zetten en dat een aantal keren van helemaal hoog tot helemaal laag herhalen (kan met het hendeltje naast de handrem) hiermee zet je nogal wat druk op de retourbundel (beter bekend als de octopus) en deze kan wanneer hij niet meer goed is hierdoor kapot gaan, beter dat dit voor de proefrit gebeurt. Tevens kun je zo beoordelen of de auto soepel omhoog en omlaag gaat.
-Auto in de hoogste stand zetten en naar de stand van de achterwielen kijken, dit moet er zo uit zien: | |, ziet het er als volgt uit: / | of | \ of / \ dan betekend dit dat de draagarmlagers achter kapot zijn, daardoor gaat een wiel schuinstaan
-In de kofferbak de mat op tillen, in de linkerhoek komt het vaak voor dat er een roestgat zit, niet alleen onhandig maar de achterste uitlaatdemper hangt daar precies ook vast en zal dan vanzelf een keer naar beneden komen vallen, ook langs de hele achterkant van de kofferbak en in de rechterhoek kijken natuurlijk.
-Onder de motorkap de wielkasten goed bekijken, hier komt vaak roest voor.
Verder zijn er nog veel meer tips te verzinnen, ook op het gebied van normale zaken die je bij iedere auto nakijkt, om wat voor type BX gaat het trouwens? En wat is het bouwjaar?
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
hoi bedankt voor je snelle reactie!
hij is 21 jaar oud.
98.000 km
automaat.
kabel net vervangen die alles in bx regelt. weet niet precies hoe ik dat moet uitleggen.
nog geen roest plekken. ik ga dinsdag proefrit maken.
groetjes
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Tsja euhm een kabel die alles regelt zegt mij ook zo 123 niets eigenlijk.
Je hebt de octopus, dat is een retourbundel van zo’n beetje alle hydraulische componenten (eigenlijk twee octopussen, een grote en een kleine) die dingen zijn niet gemakkelijk te vervangen en als je het laat doen niet goedkoop, dus ga hem maar flink op zijn donder geven door omhoog en omlaag te gaan. Verder heb je een leidingenpakket dat onder de linkerdorpel loopt naar achteren, ook dat zijn geen leuke jongens om te vervangen, kijk die ook maar even goed na. De distributieriem, alhoewel je die niet kunt testen is wel enorm belangrijk dat deze of zeer recent vervangen is of dat dat op zeer korte termijn gaat gebeuren met deze kilometerstand en leeftijd. En verder goed opletten dat de automaat soepel schakelt en geen rare geluiden maakt of bijvoorbeeld een klap geeft als de auto in zijn versnelling gezet wordt. Ook terugschakelen moet natuurlijk soepel gaan en de kickdown moet werken.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Hee Kasper, goede keuze voor een eerste auto. Mijn eerste was ook een bixje en ik heb het geen moment betreurd.
Ik zou zeggen: lees vooral zo veel mogelijk forumdraadjes door, vooral die met aankooptips, dan leer je al gauw wat meer over belangrijke zaken.
Handige pagina op hyves
De km stand is behoorlijk laag voor een auto van 21 jaar. Let op dat dit kan betekenen dat de auto weinig onderhoud heeft gehad omdat er weinig in gereden werd. In dat geval zijn er een aantal zaken die je op korte termijn moet (laten) doen om schade of ongelukken te voorkomen, o.a. de distributieriem. Als deze breekt door ouderdom of slijtage dan is het motorblok in 9 van de 10 gevallen naar z’n grootje. Onderdelen van rubber (hoezen en slangen) willen ook nog wel eens uitdrogen.
Uiteraard kan de teller ook ordinair zijn teruggedraaid…
Allee, gewoon even rustig inlezen dus en je vooral niet tegen laten houden door ‘enge’ story’s. Over het algemeen zijn BX’en zeer gebruiks- en onderhoudsvriendelijke auto’s. Ze zijn ook leuk om mee te leren sleutelen. In vier jaar tijd heeft mijn ex-bixje me maar één keer echt laten staan. Toen had de brandstofpomp het begeven. Nieuwe gehaald van de sloop en in tien minuutjes gefikst.
Ohw, enneuh… we verachten uiteraard een uitgebreid verslag van de proefrit en foto’s!
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Leuk! Ook een BX gehad als eerste auto, fantastisch!
Ik ben overigens wel benieuwd wat “die kabel die alles regelt” is..
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
kasperemmen schreef:kabel net vervangen die alles in bx regelt.
Als ik dit zo lees dan kan ik alleen maar zeggen:” Neem een kenner mee.” Een BX is een fijne auto die redelijk betrouwbaar is, maar dan moet wel alles goed zijn.
De auto moet goed veren en de hogedrukpomp moet niet te vaak aanslaan. Let op blauwe of witte rook uit de uitlaat bij het starten en tijdens het rijden. Blauwe rook is olie verbranden. Komt vaker voor bij een BX en kan niet heel veel kwaad als het niet teveel is. Witte rook betekend niet een nieuwe paus maar kan op lekke koppakking duiden.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik denk dat de octopus bedoeld wordt.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 22-06-2009
- BX Break 1.9 TRI
- Berlingo 1.6
een BX als eerste auto ; goed bezig !!
Binnenkort zien we de foto’s wel neem ik aan ?
Don Pedro
Have a break ...
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik denk dat het hier een 19TRS betreft, welke op MP te koop staat/stond.
Let er speciaal ook op dat je de auto de eerste keer koud start!
Het is dan van belang dat de automatische choke goed inkomt en het stationair toerental netjes verhoogd tot ongeveer 1700 (+ of - 100) toeren per minuut. Na enige minuten wordt de koelvloeistof warm en moet de automatische choke weer uitgaan, totdat het normale stationair toerental bereikt wordt (ongeveer 800 toeren per minuut). Tijdens dit hele gebeuren mag de auto niet rommelig lopen, stotteren of wat dan ook. Dit kan namelijk duiden op een versleten carburateur, hetgeen ook bij zulke lage kilometerstanden mogelijk is.
Veel plezier met kijken en proefrijden, en veel succes.
En natuurlijk welkom hier!
Als de automaat wat bokkerig schakelt dan hoeft dit niet meteen het ergste te betekenen. Nieuwe olie kan namelijk al veel doen.
Gaat hij moeilijk in R of D dan is dat wel iets om je eventueel zorgen over te maken . Voor de rest, autootjes met karakter die het wel graag hebben dat je zelf OOK karakter hebt ;D
Doe je zelf een plezier en neem iemand mee die wat meer verstand van zaken heeft…
ZX 1.4 break ‘95
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
...en als je niet van sleutelen houdt, lees dan niet het topic van Bunny’s BX . Niets dan respect over jouw volhoudingsvermogen hoor Bunny .