1 van de 13
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Comfort bollen
smitssan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 19-02-2004

Gepost: 06 september 2005 12:49 AM

Wie heeft er ervaring met de zogenaamde comfortbollen op een C5 (Break) Confused:

C5 HDi 110pk Break Ligne Prestige Automaat 293.000km + DS21 Pallas 1968

Profiel  
 
smitssan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 19-02-2004

Gepost: 15 september 2005 01:34 PM
  [ # 1 ]

Ik zie regelmatig een advertentie voor Comfort Bollen van Chyparse op deze pagina. Heeft iemand ervaring met de comfort bollen van Chyparse.
Rijdt mijn C5 na het monteren als een DS / BX / CX? Hoe is het gedrag in bochten? En wat kost het…....?

C5 HDi 110pk Break Ligne Prestige Automaat 293.000km + DS21 Pallas 1968

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 16 september 2005 12:04 AM
  [ # 2 ]

Dag,

omdat ik met mijn Xantia goede ervaringen had met comfortbollen van Chyparse, heb ik enkele maanden geleden Chyparse gebeld om te informeren naar de stand van zaken met betrekking tot de comfortbollen voor de C5. Zij meldden toen dat die waarschijnlijk vanaf september 2005 leverbaar zouden zijn, en uit de advertentie die regelmatig op deze pagina verschijnt, maak ik op dat dit nu inderdaad zo is. Dat betekent dus dat het aantal C5-rijders met daadwerkelijke ervaring nog beperkt is. De kilometerstand van mijn C5 staat binnenkort op 200.000 en dan is het systeem dus aan onderhoud/vervanging toe, en ik kreeg toen het advies om even op de comfortbollen te wachten vóórdat ik eventueel gewone bollen zou laten monteren. Ik ben dus net zo benieuwd als jij, en ik moet eerlijk bekennen dat mijn Xantia aanzienlijk comfortabeler veerde dan mijn C5. Maar…....enige twijfel om dit te laten doen, heb ik wél. Bij de Xantia was het veersysteem slechts hydraulisch (mechanisch), en bij de C5 speelt de electronica óók een (aanvullende) rol op het hydraulisch systeem. Van de andere kant…....het bedrijf heeft een zeer goede reputatie, dus ik neem aan dat e.e.a. getest is. Als die testrijder zich nou eens even op dit forum meldt, dan kan die jou en mij mogelijk overtuigen Laughing  en maak ik een afspraak in Soesterberg. Indicatie kosten (2004): 6 veerbollen vullen en aanpassen op “comfort” kostte 69 euro. Bij de Xantia waren de “oude” veerbollen nog goed, en ik weet niet of die methode óók werkt bij de C5. En LHM verversen kostte 49 euro (alles incl. BTW en uurloon), maar ook dat is bij de C5 anders (heeft geen LHM).

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
Frenchie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 23-02-2005

Gepost: 18 september 2005 02:43 PM
  [ # 3 ]

Mijn C5 is een 2.2HDI Automaat Berline phase I.
Dus met een H3+ vering = 3 bollen per as.

Ik had oorspronkelijk veerbollen met de volgende druk :
Voor 52 bar
Achter 25 bar
Met een derde centrale bol per as.

Ik vond de vering VEEL te stug.
Daarom liet ik de buitenste bollen voor en achter vervangen door de bollen van een 2.0 HDI phase I (H3 vering).

Nu heb ik dus :
Voor 57 bar
Achter 31 bar
Met behoud van de originele middenste bol voor en achter.

Het resultaat :
Sublieme vering !!
Een echt vliegend/vloeiend tapijt.
Vergelijkbaar met de CX maar zonder het zwalpen
Mijn C5 kleeft nog steeds aan het wegdek, zelfs op “slinger-baantjes”.
Ik heb hem met die nieuwe bollen kunnen testen tijdens de vakantie op snelwegen en (heel) kleine wegen, vlak en bergachtig, rechtdoor en haarspeld circuits, zeer goede en zeer slechte wegdekken, etc.
Het resultaat is gewoon verbluffend.
Mijn C5 is de beste Citroën geworden die ik ooit had, en ik rij al Citroën sedert 1969.

C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat

Profiel  
 
Phritz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 495
Geregistreerd: 23-06-2005

Gepost: 18 september 2005 04:25 PM
  [ # 4 ]

Wat zou ik dan moeten laten doen aan mijn type I C5 2,0 exclusive om een betere vering te krijgen, ik vind de vering nl ook tamelijk stug.
Weet je ook hoe duur die bollen voor een C5 zijn? Met een lexia kast is nl. niets aan de vering af te regelen, wel de wagenhoogte.  Sad

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 18 september 2005 05:53 PM
  [ # 5 ]
smitssan schreef:

Ik zie regelmatig een advertentie voor Comfort Bollen van Chyparse op deze pagina.

Heeft iemand ervaring met de comfort bollen van Chyparse.
Rijdt mijn C5 na het monteren als een DS / BX / CX?

Hoe is het gedrag in bochten? En wat kost het…....?

Ik heb iig prima ervaringen gehad met comfortbollen bij Chyparse…met de Xantia TD.

Bij mijn laatste BX werden ze ook nog opgeboord tot 1.6 a 1.8 mm….ik weet niet hoe ze dat doen bij een C5, maar vragen staat altijd vrij bij hen. Wink

Profiel  
 
Frenchie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 23-02-2005

Gepost: 20 september 2005 09:31 PM
  [ # 6 ]
Phritz schreef:

Wat zou ik dan moeten laten doen aan mijn type I C5 2,0 exclusive om een betere vering te krijgen, ik vind de vering nl ook tamelijk stug.
Weet je ook hoe duur die bollen voor een C5 zijn? Met een lexia kast is nl. niets aan de vering af te regelen, wel de wagenhoogte.  Sad

Ik zou het echt niet weten.
Het ziet er naar uit dat een hogere bollendruk het comfort ten goede komt, maar wie ben ik om daar over te oordelen.

Zelf ben ik met Chyparse in contact ivm de bollen voor mijn 2.2HDI Automaat, want indien zij denken dat ze mijn comfort nog kunnen verbeteren dan ben ik er klaar voor.

M.a.w. Probeer het effe bij Chyparse, vraag technische info (bollendruk etc) over het voorstel dat ze doen etc en we stemmen verder af op dit forum - ok ?

Pas op dit is niet bedoeld om Chyparse te checken of wat dan ook - ik denk dat we samen moeten proberen te begrijpen waar we met welke oplossing aan toe zijn.

HET ZOU DAAROM WELKOM ZIJN INDIEN IEMAND VAN CHYPARSE ZICH HIER EFFE LAAT ZIEN/HOREN - of mag dat niet van Citroën ? Laat dit dan ook effe weten ....

C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 20 september 2005 09:36 PM
  [ # 7 ]

chyparse heb niks met citroen te maken en jij bent de eigenaar van de auto dus je mag doen en laten wat je wilt

Profiel  
 
automatique
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 22-03-2005

Gepost: 21 september 2005 11:44 PM
  [ # 8 ]

Ik heb laatst wel gebeld. Zou 70 euro per as zijn. Maar omdat ze nog weinig ervaringen hadden met berijders, zou het wellicht voor de eerste klanten goedkoper kunnen.

Echter ben ik momenteel niet zo vriendjes met mijn auto en heb ik me eigenlijk bedacht om er nog geld in te stekken buiten het noodzakelijke onderhoud.

Groet,

Gert

Profiel  
 
tom13
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 22 september 2005 01:30 AM
  [ # 9 ]

Als ik de 200dkm ben gepasseerd (over 1 jaar) en de bollen gevuld moeten worden, ga ik ook zeker naar Chyparse. Ik ben daar ook met mijn DS en BXen ook geweest en ze hebben mij goed geholpen: zij hebben er verstand van en voor zeer schappelijke prijzen.
Ik ben erg tevreden over mijn C5, maar de vering mag van mij nog net nog iets soepeler (vooral voor), het echte oude citroen gevoel dat mis ik nog. Voorwaarde is wel dat het elektronische systeem moet goed blijft werken.
Een hogere druk heeft hetzelfde effekt als lege bollen vullen, meer volume: dus confort verhogen! Voor veel meer technisch details zie
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=1065&postdays=0&postorder=asc&highlight=bollen&start=30

Ik vraag me af of ik ook een H3+ systeem heb en er op mijn break voor ook berline bollen kunnen? eviltwin?

Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 22 september 2005 03:41 AM
  [ # 10 ]

Ik volg al een tijdje dit draadje en heb al meerder keren op het punt gestaan om wat te schrijven, het is echter wat lastig omdat ik zeker niet de kennis en de kwalitiet van Chyparse onderuit wil halen of zo. Het is zeker niet mijn bedoeling om hun produkten onderuit te halen of hun te benadelen… maar ik heb zo mijn vraagtekens bij comfortbollen voor de C5.

Allereerst de nieuwe veerbollen op de C5, de zogenaamde slimline veerbollen zijn anders dan de oude groen veerbollen. Niet alleen de kleur en de vorm, maar ook het membraam en het binnenwerk van de veerbollen. Zo is de nippel aan de bovenkant er op gelast en deze kan er niet zomaar vanaf. Binnen in de veerbol wordt het membraam op z’n plaats gehouden door een plastic schotel, deze schotel is voorzien van drie scherpe randen.
Dat is niet zonder reden gedaan, als de de druk in het systeem te hoog oploopt snijdt deze plastic schotel het membaam kapot, de olie komt dan in het gedeelte waar eerst het gas zat, is de druk dan nog te hoog dan ploft de plug uit de veerbol en wordt de olie verneveld in de auto.
Uiteraard zijn dit noodscenario’s

Maar hoe wil je deze veiligheid behouden, de gelaste nippel zal er toch af moeten om de bol met (extra) gas te vullen, lassen wordt dan wel een erg moeilijk zo niet onmogelijke klus. Het vullen valt dus al af (denk ik) verder als je het schokdempertje uit gaat boren, maak je de flow groter, bij een afgenomen druk zal het membraam dus eerder bij die plastic schotel komen…. je raad het al waar ik naar toe wil, kans op het lekraken van het membraam.

Dit wat mij betreft de technische onmogelijkheden van een comfort bol voor een C5, maar wie weet weet men daar ook weer iets voor,

Buiten dit alles om vraag ik mij af of het verstandig is om op een C5, en dan zeker de zwaarder gemotoriseerde modellen, comfort bollen te monteren. Ik denk dat het de veiligheid van de auto zeker niet ten goede komt. Het is wat eveltwin ook al eens schreef, als de snelheid niet wordt afgenomen, (met comfort bollen kun je harder een drempel nemen) ontstaan er gevaarlijke situaties.

Ook in het achterhoofd…... de problematiek met de stabiliteit van de C5 bij zijwaardse rukwinden, de C5 is hoger dan de gemiddelde auto uit zijn klasse en vangt daardoor ook meer wind. In het begin waren er veel klachten van de berijders dat de auto erg gevoelig was voor zijwind, dit zal met comfort bollen alleen maar toenemen denk ik,

Ik weet dat ik me op een discussie-vlak begeef, maar ook dit forum is er voor gemaakt…

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 22 september 2005 10:14 AM
  [ # 11 ]

Shocked

Ik heb zelf geen ervaring met comfortbollen voor de C5 maar jij verward opgeboorde bollen met comfortbollen.
Comfortbollen zijn standaardveerbollen met een ander dempingselement en een grotere doorstroom opening. Er wordt dus sowieso geen gebruik gemaakt van de bestaande bollen (althans, bij bv de xantia en de bx ed niet)

Zijwindgevoeligheid bij de C5 vind ik persoonlijk 100% minder dan bij alle voorgaande citroëns. Mijn bx of xantia hebben er toch beide best last van, vergeet niet dat gewicht een grote factor is bij het al dan niet zijwindgevoeligheid zijn en niet per definitie grootte.

Wegligging met een zachter geveerde C5 zal inderdaad wat minder zijn maar dat is marginaal en zeker geen reden om geen comfortbollen te plaatsen. Bovendien plaats je sowieso geen comfortbollen als je een hardrijder bent lijkt me Rolling Eyes

Mijn xantia is een prachtig voorbeeld van ultiem slap geveerd en zelfs daar heb ik geen klachten over de wegligging, prima gewoon.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 22 september 2005 12:43 PM
  [ # 12 ]

ik heb wel eens vaker een stukje gelezen over de C5 en comfort bollen.

er zijn best al wat mensen die deze eronder hebben zitten.

een punt was toen ook met remmen e.d. dat de auto gemaakt is op de standaard bollen en daar ook op afgesteld, en dat je met andere bollen daardoor de remafstand nog wel eens kon verhogen.

verder ben ik het er idd mee eens dat je voor comfort een stukje wegligging moet inleveren, maar net als bij elke moderne auto heeft de C5 toch wel een goede wegligging die je toch (bijna) nooit tot het uitertste drijft Smile

ik heb pas een proefrit in de C5 gemaakt
en ik moet zeggen dat het comfort me niet helemaal 100% is meegevallen.
als je harder over drempels gaat vind ik de auto erg actief.
ik denk zelfs dat ik met mijn Xsara minimaal net zo hard over bepaalde drempels kan.
maar op kleine oneffenheden wel comfortabel Smile

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 22 september 2005 01:16 PM
  [ # 13 ]

Als je weing kan modificeren aan een originele bol, zal er heus wel een bedrijf komen die imitatiespul gaat vervaardigen…...

 

Profiel  
 
Phritz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 495
Geregistreerd: 23-06-2005

Gepost: 22 september 2005 01:38 PM
  [ # 14 ]
Frenchie schreef:

M.a.w. Probeer het effe bij Chyparse, vraag technische info (bollendruk etc) over het voorstel dat ze doen etc en we stemmen verder af op dit forum - ok ?

Pas op dit is niet bedoeld om Chyparse te checken of wat dan ook - ik denk dat we samen moeten proberen te begrijpen waar we met welke oplossing aan toe zijn.

HET ZOU DAAROM WELKOM ZIJN INDIEN IEMAND VAN CHYPARSE ZICH HIER EFFE LAAT ZIEN/HOREN - of mag dat niet van Citroën ? Laat dit dan ook effe weten ....

Ik zal Chyparse volgende week eens bellen (ben nu te druk met mijn werk bezig Sad ) en zal hen een open vraag stellen en hun verhaal eens aanhoren. Ik houd natuurlijk wel het verhaal van Oldenhage in mijn achterhoofd en zal zeker niet zomaar iets laten veranderen aan mijn C5. Ik vind wel dat het comfort van mijn C5 een stuk verbeterd kan worden en misschien moet ik wel na 140d km geoon de bollen laten vervangen voor originele bollen. de druk in de bollen zal toch wel wat teruggelopen zijn en het membraam zal wel in de loop der tijd wat stugger geworden zijn. Het wordt vervolgd.  Wink

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 22 september 2005 02:54 PM
  [ # 15 ]

Quote

tom13 schreef:

Ik vraag me af of ik ook een H3+ systeem heb en er op mijn break voor ook berline bollen kunnen? eviltwin?

Een 2002 Exclusive is vrijwel zeker H3+, zit deze sportknop erin?

Zo ja dan heb je H3+.

Ik blijf bij mijn eerdere verhaal waarvan je de link hebt gepost.
Alleen op een as (voor of achter) andere bollen monteren zou ik al helemaal niet logisch vinden. Het typische zweven (in nautische terminologie “dompen”) van een Citroen wordt hierdoor aangetast en vervangen door een veel onrustigere stamp beweging. ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Deiningscompensator )

Eergisteren ben ik weer eens in Duitsland geweest, bij 200+ op de bochtige autobahnen schakelt H3+ vrijwel constant tussen zacht en hard, wat tot een uitstekende wegligging leidt. Bij deze snelheden is de C5 nog steeds comfortabel en combineert dit met een grote rechtuitstabiliteit en scherp stuurgedrag. Ook plotsling remmen (er zijn veel stukken waar een 120, 100 of zelfs 60km/h limiet is) brengt mijn C5 niet van de wijs.

Als men dus comfortbollen plaatst is het misschien ook wel vertstandig om een gaspedaal begrenzer erop te zetten.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
 
1 van de 13
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook