Even voorstellen: Ik ben Ben en ik heb een Citroën!
Een CX 2.2 Croisette om precies te zijn, voor een iets zachter prijsje gekocht dan waarvoor aangeboden.
Na het harmonica-iseren van mijn XM werden m’n vriendin en ik het vrij snel erover eens dat de opvolgster minstens van hetzelfde kaliber moest zijn. Smaak en jeugdliefdes deden een woordje en ondanks dat er (voornamelijk op roestgebied, maar dat onderzoek loopt nog) genoeg aan de auto te doen valt zijn wij bijzonder verguld met ons nieuwe familielid, de eerder hier besproken RV-RR-40 die niet gekocht werd omdat niet bekend. Ook mijn zoon vond het “ruimteschip” wel heel erg leuk.
Mijn tweede liefje heeft zich voorgesteld als Isabelle. Ze is een beetje verlegen maar foto’s zullen beslist en over niet al te veel tijd volgen. Eerst poetsen en een mooie lokatie uitzoeken zodat ze (hopelijk) net zo glamorous erop staat als enkele andere dames hier.
Sinds de aankoop heb ik al flink op dit forum rondgesnuffeld. Werkplaatshandboeken en dergelijke staan in de planning aangezien ik toch wel graag veel zelf wil doen aan het meisje. Gelukkig ben ik niet erg bang om iets verkeerd te doen: ik ga ervan uit dat met zorgvuldige planning en een goed handboek praktisch alles te doen of te leren is.
Technisch lijkt er weinig aan de hand te zijn: ze start en rijdt goed, verliest geen olie, koelwater of LHM, bij het gymnastieken stijgt ze op en ze daalt weer neer in pakweg 20 seconden, de rem-opstijg-test gaat uitstekend (ze stijgt niet tot ik de rem los laat en dan schiet ze omhoog), ze kraakt en piept niet, ze reageert goed op het gas- en het rempedaal, schakelt soepel en gedraagt zich over het algemeen netter dan de XM zich gedroeg.
Maar die was dan ook veel woester.
Mijn bevindingen vooralsnog:
- roest! voor aan beide voorportieren, kleine plekjes. De verkoper vermeldde roest aan de dorpels maar daar heb ik nog niet naar gekeken, dus ik kan de schade nog niet inschatten. Achter de rechter-achter-rugleuning, op de wielkast, een plek van ongeveer 5 bij 5 centimeter. Spatborden en andere randen zijn alleszins redelijk te noemen. De bodem heb ik nog niet kunnen bekijken; afhankelijk van de schade daar ga ik beoordelen hoeveel werk en geld ik aan de dame ga besteden.
- een witte pluim! Maar dat kan allicht liggen aan het weer. Koelvloeistof lijkt niet minder te worden na pakweg 1500-2000 Km. Ik heb de neiging om preventief de koppakking te vervangen.
- de kachel wordt niet echt warm. Ik begrijp al dat dit niet leuk wordt om te doen… ;p
- ik moet een keer de tijd nemen om alle electrische aansluitingen schoon te maken en te vaselineren.
- het kofferdeksel gaat niet open. Reageert niet op CV en ook niet op sleutel. Door de isolatie in de bak kan ik er niet vanaf de achterbank bij. Een keer iets doen met spiegeltjes en schroevendraaiers en zaklampen via één van de achterlichten. Dat wordt ook een feestje…
- de motorolie was bijna op en na navullen en een beetje rijden ronduit zwart. Een keer (op korte termijn) vervangen dus.
- de veerbollen zijn van eind ‘95. Misschien een keer laten oppompen, want ze lijkt wat stug.
- de dashboardverlichting is wat zwak. Wellicht een keer andere lampjes erin. Het is maar wat je belangrijk vindt, nietwaar?
Nou, ik geloof dat ik uitverteld ben.
Dagdag!
”everybody should be ashamed who uses the wonders of science and engineering without thinking and having mentally realized not more of it than a cow realizes of the botany of the plants which it eats with pleasure.”
A. Einstein

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Hoi Ben,
Welkom op het forum! Ik kan je lef waarderen; een CX kopen zonder naar de roestige dorpels te kijken. Heb je de dimmers van je dashbordverlichting al gevenden
Nu maar wachten op je foto’s.
Grtn,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

Totaal aantal Berichten: 1823
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Welkom inderdaad! En een leuke openingspost En, we zijn hier gek op foto’s, dus: kommadoor!
Anyway: ik loop hier ook nog niet al te lang rond maar ik kan je verzekeren dat er nergens in NL meer CX kennis is, dan op dit forum. Dus: so far so good!
Way out in the water, see it swimming.

Totaal aantal Berichten: 5999
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Welkom Ben!

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Welkom! Iemand met durf. Altijd goed.
Dat idee om die achterklep open te krijgen via een achterlicht lijkt me een strak plan. Om het achterlicht te demonteren moet de achterklep open, dus als je dat achterlicht kunt monteren is de achterklep ook weer te openen. Mooi!
Ik geloof dat ik ooit hier op het forum iets heb gelezen over het openen van die achterklep, maar ik weet echt niet meer welke auto dat was. Iemand?

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik zou op een meeting of bij een CX garage even vragen of je een paar sleutels mag uitproberen. Ik wil niet zeggen dat de helft van de sleutels zullen passen, maar veel zal het niet schelen
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

Totaal aantal Berichten: 3907
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
leuk project !!
als je de kofferklep niet kan benaderen vanaf de achterbank (na verwijderen achterbank, via de spleten in de die afscheiding) dan kan je kan de scharnieren losmaken, klapt de kofferklep iets naar achteren, heb je een spleet speling van boven af.
suc6 !!
PS
je moet dan de bout op de bodem losdraaien, waar het sluitmechanisme in vasthaakt, dan gaat de klep open.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Totaal aantal Berichten: 7588
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Welkom aan boord. En veel plezier met deze zoektocht in je eigen auto

Totaal aantal Berichten: 763
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Hey onnozelschaap (wat heerlijk om dat op te kunnen schrijven zonder beledigend over te komen…)
Welkom op het forum en gefeliciteerd met Isabelle!
De meeste dingen die je noemt weet je al zelf aan te pakken, het enige waar ik een (min of meer) nuttige reactie op kan geven is de dashboardverlichting - het kan dat sommige lampjes de geest hebben gegeven - da’s een leuk klusje voor een druilerige zondagmiddag, het is niet moeilijk maar kost wel tijd - maar zoals Wendela al suggereert, het zou ook gewoon kunnen dat de regelaar op ‘laag’ staat. Zij maakt er een zoekplaatje van maar dat vind ik wat ongastvrij als forum-welkom Er zit een draaiwieltje onder de stuurkolom.
Die kofferbak moet wel open te krijgen zijn met een andere sleutel, zoals Ree al voorstelt…als je een maandje kunt wachten zou ik op 11 april eens langrijden in Rijckholt (half uurtje van je vandaan), dan en daar houdt de CX club haar voorjaarsrit en zullen er zeker 100 verschillende sleutels voor je klaarliggen!
Veel zweefplezier,
Jaco
He gefeliciteerd! Het is inderdaad een beetje onnozel om de onderzijde als laatste te bekijken
Tav de kofferbak: ik zou beginnen met proberen het mechanisme te bedienen door de kentekenplaatverlichting eruit te wippen. Door de zo ontstane gaten kan je volgens mij met wat gereedschap bij het stangetje dat de sluiting bedient.

Totaal aantal Berichten: 2355
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gefeliciteerd met je nieuwe “vriendin” Isabele, zonder dat je andere vriendin jaloers wordt
.
Niet eerder op de foto’s voordat schoon en toonbaar is, echt een “vrouw” hihi…. We wachten de foto’s van deze hartenbreekster gespannen af
Ree schreef:Hoi Ben,
Welkom op het forum! Ik kan je lef waarderen; een CX kopen zonder naar de roestige dorpels te kijken. Heb je de dimmers van je dashbordverlichting al gevenden
Nu maar wachten op je foto’s.
Grtn,
Ree
Ik heb een XM gereden, en daar was de verlichting op dezelfde manier te regelen, dus da’s het eerste wat je zoekt en soms vindt je wat je zoekt.
garagestmarien schreef:Welkom! Iemand met durf. Altijd goed.
Dat idee om die achterklep open te krijgen via een achterlicht lijkt me een strak plan. Om het achterlicht te demonteren moet de achterklep open, dus als je dat achterlicht kunt monteren is de achterklep ook weer te openen. Mooi!Ik geloof dat ik ooit hier op het forum iets heb gelezen over het openen van die achterklep, maar ik weet echt niet meer welke auto dat was. Iemand?
Als dat zou werken zou ik bij meer zaken de omweg proberen… De achterlichten zitten vast met veerklemmen. Je trekt ze van buiten zó eruit als je een beetje geduld hebt en dan kun je zó met een arm de kofferruimte in.
Helaas en gelukkig kan ik 11 april niet: m’n vriendin trekt dan bij me in, maar ik zal foto’s maken van dat systeempje, dan kun je zien wat ik bedoel.
De post die je waarschijnlijk bedoelt zal ik ook hebben gelezen, maar als dat dezelfde post is: dat was via de achterbank.
jmmj schreef:Hey onnozelschaap (wat heerlijk om dat op te kunnen schrijven zonder beledigend over te komen…)
Welkom op het forum en gefeliciteerd met Isabelle!De meeste dingen die je noemt weet je al zelf aan te pakken, het enige waar ik een (min of meer) nuttige reactie op kan geven is de dashboardverlichting - het kan dat sommige lampjes de geest hebben gegeven - da’s een leuk klusje voor een druilerige zondagmiddag, het is niet moeilijk maar kost wel tijd - maar zoals Wendela al suggereert, het zou ook gewoon kunnen dat de regelaar op ‘laag’ staat. Zij maakt er een zoekplaatje van maar dat vind ik wat ongastvrij als forum-welkom
Er zit een draaiwieltje onder de stuurkolom.
Die kofferbak moet wel open te krijgen zijn met een andere sleutel, zoals Ree al voorstelt…als je een maandje kunt wachten zou ik op 11 april eens langrijden in Rijckholt (half uurtje van je vandaan), dan en daar houdt de CX club haar voorjaarsrit en zullen er zeker 100 verschillende sleutels voor je klaarliggen!
Veel zweefplezier,
Jaco
Ja kijk, de sleutel draait wel, maar hij neemt de borging niet mee. Dus ik heb het vermoeden dat het toch aan het slot ligt, omdat ik er vanuit ga dat een niet passende sleutel niet draait. Uiteraard kan ik het hier compleet mis hebben: het blíjft een Citroën…
Niet geschoten is altijd mis dus de sleutelverwisseltruc wil ik wel proberen.
Wat een welkom, mensen! Ik word er helemaal warm van… Dank!
”everybody should be ashamed who uses the wonders of science and engineering without thinking and having mentally realized not more of it than a cow realizes of the botany of the plants which it eats with pleasure.”
A. Einstein
freek schreef:He gefeliciteerd! Het is inderdaad een beetje onnozel om de onderzijde als laatste te bekijken
![]()
Tav de kofferbak: ik zou beginnen met proberen het mechanisme te bedienen door de kentekenplaatverlichting eruit te wippen. Door de zo ontstane gaten kan je volgens mij met wat gereedschap bij het stangetje dat de sluiting bedient.
Daar kwam ik dus achter na de aankoop. “Oh, is dat óók een punt? Oeps..”
Ik ben een beetje bang dat ik de kentekenverlichting sloop als ik dat zo doe. Ik meen zoiets gelezen te hebben hier. Gaat dat gewoon zonder kleerscheuren?
A. Einstein

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Welkom!
Nog een Douvrin onder onze gelederen…
Witte rook is nog geen reden om meteen aan een doorgeslagen koppakking te denken hoor.
De kachelradiateur is vrij eenvoudig te de- en monteren, tenminste als je het niet doet zoals beschreven staat in de werkplaatshandboeken…
Rotte dorpels is toch wel iets waar ik aandacht aan besteden zou; je zult de eerste (en laatste…) niet zijn die met de staart tussen de benen de CX verlaat (of moet..)..
Maar goed: gezien je openingspost ben je niet vies van een uitdagiing.
Veel plezier en geluk met je Croisette!
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Hee Ben, congrats met de nieuwe dame en welkom! Ik hoop dat het goed uitpakt met die dorpels…
Verder een prima lijstje met klusjes om mee te beginnen. Alleen bij een CX wordt het lijstje nooit korter…
p.s. leuke avatar!
Welkom en veel succes.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl