





















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
De post die je waarschijnlijk bedoelt zal ik ook hebben gelezen, maar als dat dezelfde post is: dat was via de achterbank.
kan jij dan niet door die sleuven kijken die in dat metalen schot zitten achter de achterbank ??
daar een verlengde haakse ratel sleutel door heen, en de bout in de bodem losdraaien. zo deed ik dat. dan hoef je niet bij dat mechanisme zelf te komen.
en veel plezier met samenwonen, wellicht kan zij je helpen/ondersteunen in jullie hobby bij deze leuke klusjes
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
par eXeMple! schreef:Hee Ben, congrats met de nieuwe dame en welkom! Ik hoop dat het goed uitpakt met die dorpels…
Verder een prima lijstje met klusjes om mee te beginnen. Alleen bij een CX wordt het lijstje nooit korter…![]()
p.s. leuke avatar!
42
”everybody should be ashamed who uses the wonders of science and engineering without thinking and having mentally realized not more of it than a cow realizes of the botany of the plants which it eats with pleasure.”
A. Einstein
cx25gtit2 schreef:De post die je waarschijnlijk bedoelt zal ik ook hebben gelezen, maar als dat dezelfde post is: dat was via de achterbank.
kan jij dan niet door die sleuven kijken die in dat metalen schot zitten achter de achterbank ??
daar een verlengde haakse ratel sleutel door heen, en de bout in de bodem losdraaien. zo deed ik dat. dan hoef je niet bij dat mechanisme zelf te komen.en veel plezier met samenwonen, wellicht kan zij je helpen/ondersteunen in jullie hobby bij deze leuke klusjes
Dank je wel! Mevrouw is ook niet vies van een klusje, dus het zou kunnen dat je (een beetje, zo nu en dan) gelijk krijgt.
De sleuven zijn bedekt met isolerend materiaal. Ik heb weinig goesting dit kapot te maken als ik nog andere routes te bewandelen heb. Maar als de nood aan de man is…
”everybody should be ashamed who uses the wonders of science and engineering without thinking and having mentally realized not more of it than a cow realizes of the botany of the plants which it eats with pleasure.”
A. Einstein
cx25gtit2 schreef:leuk project !!
als je de kofferklep niet kan benaderen vanaf de achterbank (na verwijderen achterbank, via de spleten in de die afscheiding) dan kan je kan de scharnieren losmaken, klapt de kofferklep iets naar achteren, heb je een spleet speling van boven af.
suc6 !!
PS
je moet dan de bout op de bodem losdraaien, waar het sluitmechanisme in vasthaakt, dan gaat de klep open.
Die ga ik zeker onthouden: goeie tip! Helaas vandaag en morgen geen tijd voor, en dan zul je zien dat het woensdag met bakken neerkomt. Houzee!! Maar open zal ‘ie!
”everybody should be ashamed who uses the wonders of science and engineering without thinking and having mentally realized not more of it than a cow realizes of the botany of the plants which it eats with pleasure.”
A. Einstein

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Welkom en gefeliciteerd met je CX. Ik hoop dat de bodemloze put een bodem blijkt te hebben en dat je nog lang plezier van je auto zult hebben. Ik ben benieuwd naar de auto.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
je komt altijd dingetjes tegen…. dan weer roestplekje hier, dan weer onderhoud dingetje daar…. maar er staat veel zweefgenot tegenover !!
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Het lijkt me een enorm project. Heeeeeeeel veeeeeel succes ermee ! Ik hoop de auto snel bij een meeting tegen te mogen komen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hallo Ben!
Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop! Leuk model, zo’n Croisette, vooral het interieur, dat mooie velours zit zo heerlijk!
Nu heeft iedereen het hier steeds over de kofferklep en de dashverlichting, maar wat mij in jouw rijtje meer opviel was dit:
Onnozelschaap schreef:
- de motorolie was bijna op en na navullen en een beetje rijden ronduit zwart.
Uuuhmm… hoezo “bijna op”? Lekt de auto of verbruikt ze veel olie? Zwarte olie hoeft overigens niet kwalijk te zijn, maar het duidt soms wel op achterstallig onderhoud. Dito voor het feit dat het “bijna op” was.
Als je de oliedop los draait, kun je met een lampje zo op de nokkenas en klepveren etc. kijken. Tref je daar ook allemaal aangekoekte “appelstroop” aan, dan duidt dit toch wel op verwaarlozing van het blok wegens langdurig doorrijden met oude olie. Is alles daar nog redelijk helder, dan zou ik gewoon lekker verversen en rijden.
Tip: Vergeet ook de bougies niet!! Een setje nieuwe kan wonderen doen voor het “lekker lopen” en goed starten. Zeker in combinatie met verse olie en filters.
Succes met klussen en veel zweefplezier!
Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
La Léo schreef:Hallo Ben!
Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop! Leuk model, zo’n Croisette, vooral het interieur, dat mooie velours zit zo heerlijk!
Nu heeft iedereen het hier steeds over de kofferklep en de dashverlichting, maar wat mij in jouw rijtje meer opviel was dit:
Onnozelschaap schreef:
- de motorolie was bijna op en na navullen en een beetje rijden ronduit zwart.
Uuuhmm… hoezo “bijna op”?
Lekt de auto of verbruikt ze veel olie? Zwarte olie hoeft overigens niet kwalijk te zijn, maar het duidt soms wel op achterstallig onderhoud. Dito voor het feit dat het “bijna op” was.
Als je de oliedop los draait, kun je met een lampje zo op de nokkenas en klepveren etc. kijken. Tref je daar ook allemaal aangekoekte “appelstroop” aan, dan duidt dit toch wel op verwaarlozing van het blok wegens langdurig doorrijden met oude olie. Is alles daar nog redelijk helder, dan zou ik gewoon lekker verversen en rijden.
Tip:
Vergeet ook de bougies niet!! Een setje nieuwe kan wonderen doen voor het “lekker lopen” en goed starten. Zeker in combinatie met verse olie en filters.
Succes met klussen en veel zweefplezier!
![]()
Léo
inderdaad!!
Dank voor de tip. Zodra ik tijd heb schijn ik m’n Maglite-je ‘ns in d’r keeltje. Kijken wat ik aantref. Ze lekt geen olie, (aanvulling: en er komt geen zwarte pluim uit de uitlaat. Ook lijkt het peil nu niet bijzonder snel te zakken aangezien ik geen verschil tussen peilingen zie) maar ik vermoed inderdaad niet al te best onderhoud.
Mocht ik daar stroop aantreffen, wat is dan wijs? Kleppendeksel eraf en schoonmaken? Of iets rigoureuzers? (Motor uitbouwen en in de thinner zetten? )
De “kleine grote beurt” na aanschaf moet ik inderdaad nog doen. In ieder geval schijnen de bougiekabels nog okee te zijn; ik kreeg in ieder geval geen tikken de laatste keer dat ik ze langsliep met de handjes terwijl de motor draaide…
Dat velours is ook heerlijk. de XM had dat ook en ik kan me geen luxer gevoel herinneren dan de eerste keer dat ik in een Citroën zat. Da’s lang geleden maar heeft een blijvende indruk gemaakt.
Het interieur van Isabelle is ronduit netjes! Kleine dingetjes die niet in orde zijn, maar beslist niet uitgewoond. En dan zat (en zit er weer) een roker in…
Ik heb een Sony-radio ingebouwd met een zilverkleurig frontje zonder draaiknoppen en het staat verrassend goed tussen al het zwart en zwartgrijs, zeker omdat het frontje bijna exact dezelfde kleur als de lak heeft.
Eerst de rest, maar als ik nieuwe bakjes voor het dashboard haal met werkende, niet afgebroken klepjes noem ik haar “af”. Dat zal nog wel even duren.
”everybody should be ashamed who uses the wonders of science and engineering without thinking and having mentally realized not more of it than a cow realizes of the botany of the plants which it eats with pleasure.”
A. Einstein






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Eerst de rest, maar als ik nieuwe bakjes voor het dashboard haal met werkende, niet afgebroken klepjes noem ik haar “af”.
update: ze is nooit af !!
ik heb een tijdje klepjes/vakjes zitten vervangen, maar zelfs in rust staat er spanning op, en breken ze spontaan. ik heb het er een beetje mee gehad. ik heb de veertjes er uit geknipt. zo optisch netjes, en voor het opbergen van rommel is er her en der zat plek !
maar ik zou eerder kijken naar wat hierboven gesuggereerd is over de olie en blok…..
als dat blok misbruikt is met achterstallig olie…. dat klinkt minder.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Ha Ben! en ook welkom!
Je topic is nou al twee pagina’s lang, nu willen we plaatjes zien! Als ik het zo lees heb je een redelijk relaxte houding tov je automobiel en of elk liflafje het doet. Dat zal het genieten alleen maar makkelijker maken dan. Veel plezier, ik hoop je te zien op een van de aanstaande evenementen
Groet
Yke
Wat betreft het schoonmaken van de motor, kan ik mijn ervaring met het laten flushen van het blok van mijn Volvo delen: aftappen, nieuwe olie met daarbij een reinigingsmiddel, kwartier of zo draaien, wederom aftappen en dan weer nieuwe olie erin. Het blok liep daarna echt veel mooier.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
onder de intensieve CX gebruikers onder ons (of andere kenners), wat zijn hun ervaringen met deze laatst genoemde tip (in onze CX) ??
niet schadelijk voor dichtingen ed. ??
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Onnozelschaap schreef:Mocht ik daar stroop aantreffen, wat is dan wijs? Kleppendeksel eraf en schoonmaken? Of iets rigoureuzers? (Motor uitbouwen en in de thinner zetten?
)
Inderdaad, dan kleppendeksel eraf en de boel goed reinigen/afbikken. Alles daaronder moet soepel kunnen bewegen. Met remreiniger kom je trouwens al een heel eind. Thinner is vreselijk spul, je wordt er dom(mer) van want het lost hersencellen op!
Maar goed, als je toch al van plan bent de koppakking te vervangen, kun je net zo goed de kop ook uiteen nemen, laten afpersen, (licht) vlakken en daarna meteen de klepseals vervangen (mits je zelf een klepverentang hebt natuurlijk).
Bij de laatste verversing kun je eventueel 250 ml TSL (Tri Star Lube) toevoegen. Een zeer effectieve, veilige motorolieversterker dat de wrijving tussen alle metalen delen sterk vermindert, maar nergens klonten vormt, zoals sommige “wondermiddeltjes” wel doen. Er zit geen Teflon of andere troep in, maar het vormt alleen een zeer dun weerstand-verminderend laagje.
Ik geloof zelf in zeer weinig van die “magische potjes en flesjes”, maar TSL is een uitzondering.
Overigens moet je er bij een spoelmethode, zoals Robin omschrijft, ook rekening mee houden, dat dit soms ook een nadelig effect kan hebben. Als de olieresidu’s namelijk langdurig op bepaalde (versleten) plaatsen hebben gezeten, waar ze dan ineens worden weggespoeld, kunnen er weer kieren en lekkages ontstaan.
Dit brengt mij bij nog een belangrijke tip: in elk geval kleppen stellen!! Dit wordt helaas ook héél vaak nagelaten en is helemaal niet moeilijk bij een 2,2 Douvrin!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Remmenreiniger is anders net zo slecht voor je….......
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>