na een avondje speuren hier op het forum word ik niet echt veel
wijzer. Er worden door verschillende mede forumers zoveel verschillende olie
soorten geadviceert dat ik er geen touw aan vast kan knopen.
klein overzicht:
vol synt
half synt
0w30
5w30
10w40
15w40
tevens geven verschillende sites zoals shell, mpm, bp, valvoline etc het volgende advies:
15w40
10w40
Maar wat gaat er nou echt in? 10w40 of 5w30?
In de 1.6 moet 10w40, dus zal voor 1.8 wel hetzelfde zijn.
Inderdaad 10w40. Merk is niet erg belangrijk, Mobil, Kroonolie of iets dergelijks.
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 11-02-2006
- ZX 3 deurs
Ik heb in mijn zx 1.8 15 w 40 gedaan is dit schadelijk dan? Qua katalysator enzo??
Met de katalysator heeft olie helemaal niks te maken. Olie blijft in het blok en gaat niet de uitlaat uit.
15W40 is wat dikker dan 10W40 bij de koude start. Er zal waarschijnlijk wat minder snel oliedruk worden opgebouwd. Of het tot grote schade zal leiden is lastig te zeggen. Het hangt af van hoe veel koude starts je doet vergeleken met de kilometers die je maakt.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Ik had altijd 15w40 in mijn 1.8i aura, nooit problemen gehad. Wel altijd netjes warmgereden.
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002