3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
   
Twee SM motorblokken mixen
pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-2008

Gepost: 01 maart 2010 12:09 AM
  [ # 31 ]

meet zeker alle tappen en kijk in je boek binnen welke toleranties ze moeten vallen. Zonde om je hele blok uitelkaar te hebben en niet precies te werk te gaan. Bij speling geen oliedruk e.d….
genoeg verhalen van gereviseerde SM blokken die gelijk of binnen de 1000 km vastliepen. hoe ziet schoepenrad waterpomp er uit? vaak lekkage daar.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3708
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 maart 2010 01:07 PM
  [ # 32 ]

Volgens mij had je een krukas met drijfstangen en zuigers 35 AA:
Dat wil zeggen de originele standaard maten.
Nameten, om te kijken of de tappen niet geslepen zijn zonder dat men de maataanduiding verandert heeft.
Kijk in het boek voor de nominale maten. Met een schuifmaat kun je goed zien welke klasse je hebt, je hebt iets nodig dat 0.01 kan meter om de exacte doorsnede te bepalen, en dat moet je per tap op 4 plaatsen meten.

Over die Kop: Dat is een gebroken klep geweest, je ziet de inslagen nog.
Kijk ook de cylinderbus en de zuiger eens goed na van die cylinder: Als zie er goed uitzien horen ze niet bij de kop, bjvoorbeeld nieuwe/andere cylinderbus en andere drijfstang, maar dat is geen probleem. Dat verklaart ook je shcade aan het ondercarter. Ik zou er niet aan lassen.

Als je echt precies bent en alles controleert voordat je de zaak weer in elkaar zet,en het blok met de hand ronddraait na de montage, en het handboek bij de hand hebt, dan moet dat gaan lukken.
Ja, er gaat wel eens wat mis: Kan bevoorbeeld als je zo’n blok monteerd zonder handboeken, een blok bouwt uit 3 kratten onderdelen etc., of niet precies genoeg bent…. En dan gaat het vroeger of later een keer fout.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Maart
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 434
Geregistreerd: 26-06-2007

Gepost: 02 maart 2010 12:14 AM
  [ # 33 ]

Hierbij korte update:

Ik heb inmiddels ook de krukas weer terug van het revisiebedrijf. Is niet geslepen. ziet er gewoon netjes uit.

Onder de streep zijn beide blokken toch ongeveer gelijk vwb slijtage.
De ene is ooit vastgelopen, heeft beschadigingen maar betere cilinders, de andere ziet er wat beter uit maar heeft versleten cilinders.
Heeft iemand een idee wat de kosten zijn om cilinderbussen te vervangen?
Als ik dat weet kan ik beslissen welke motor(-mix) ik weer ga opbouwen.

Oja, er schijnen ook betere draadbussen te zijn waar de cilinderkopbouten mee vast zitten. Zien er nog goed uit en gaan er niet makkelijk uit (merkte ik).
Is dit kritisch om te vervangen?


groet,
Maart.

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 02 maart 2010 12:30 AM
  [ # 34 ]

die motor die er wat beter uitziet kan je daar niet nieuwe bussen in laten zetten, te koop bij SMCDF. die bussen zetten valt hier in belgië wel mee…

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3708
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 02 maart 2010 01:31 AM
  [ # 35 ]

Draadbussen: De originele zijn prima: Eventueel de draad opfrissen met de correcte tap. M12 x 1.25 !
Er in zetten met loctite, dan blijven ze goed zitten.Ze komen er alleen maar uit omdat het blok droog gestaan heeft, of ergen droog gekookt is, en dan roesten de kopbouten vast.

Bussen: Er uit trekken: Daar het je een speciale tool voor nodig, er in zetten: Blok verwarmen en dan er in plaatsen met de grondpakking.

Kost dat? Ben je vlug 500-600 euro verder denk ik, Waterman weet dat beter.

Als je een goede motor wilt: meet de bussen op, en de zuigers, als de speling nog O.K. is, waarom niet ( gebruik nieuwe zuigerveren voor de compressie ne het olieverbruik).

De vraag is: Wat wil je uitgeven, en wil je veel kilomter rijden: Stel je denk in 10 jaar 50.000 km te rijden met de SM? Dan zou ik alles met het beste materiaal dat je al hebt in elkaar ztten.
Ga je 100.000 km in 3 jaar rijden? Dan kun je zoveel mogelijk nieuw gebruiken, want anders moet je blok er na 2 jaar en 60.000 km weer uit. 
Maserati dacht voreger zo: Iedere 5.000 km olie verversen, kettingen spannen, kleppen controleren, iedere 10.000 grote beurt, kleppen stellen. 30.000 KM kettingen vervangen en 60.000-90.000 KM motorrevisie.  Natuurlijk is het materiaal van nu beter, maar toch.

Als je ondercarter recht is ( oude lagers erin, olien , krukas erin, sopel draaien), dan kun je dat “beschadigde blok” gewoon gebruiken, dat hebben er al honderden voor je gedaan. Ik heb al gezegd, als je er niet mee gaat racen blijft het heel !

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 02 maart 2010 07:07 PM
  [ # 36 ]

Om die schroefdraad op te kuisen heb ik een speciale ” tread chaser ” tap in Amerike gekocht .

Met een gewone tap ben je echt schroefdraad aan het snijden , en dat is nu ook niet de bedoeling !!

Probleem is meestal dat er roest , vuil onderin zit en als je dan je kopbouten aantrekt zullen deze vastkomen onderin de bus .

Ook durven die bussen wel spontaan afbreken , waardoor één kopbout niet meer vast zit en je een koelwater lek krijgt , in het beste geval loopt dan je bougie onder water , als je echt pech hebt loopt het in het blok mee met de olie !!!

Vervangen is een rotklus , heb je de juiste tools en kennis ( ervaring) voor nodig .

Zien ze er langs buiten niet zo fris meer uit , zou ik ze vervangen .

Meestal is dit als met zonder antivries rondgereden heeft , zit ook de koelmantel vol bruine smurrie ....

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 maart 2010 10:30 PM
  [ # 37 ]

Als je voorzichtig begint met de hand in te draaien lukt het met een gewone tap ook prima!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 02 maart 2010 10:57 PM
  [ # 38 ]

Niet mijn ervaring !

Anders is mijn tap te groot red face

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Maart
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 434
Geregistreerd: 26-06-2007

Gepost: 03 maart 2010 08:24 PM
  [ # 39 ]

Draadbussen zien er prima uit, ik denk dat deze niet vervang.

Inderdaad, ik zag dat de cilinderbussen bij de SMCDF niet duur zijn.
Eigenlijk toch jammer om dat nu niet te doen denk ik dan…..

Toch eens even verder onderzoeken:

Als ik manual goed lees moet het blok opgewarmd worden, cilinders verwijderen (met “slag” gereedschap); schoon maken; nieuwe plaatsen (met de hand); afkoelen en hoogte opmeten. Dan (voor de zekerheid) natrekken met soort spanblok.

Weten jullie of de cilinders nog nabewerkt moeten worden na montage?

Ik zag bij de SMCDF geen zuigers op de prijslijst (overigens zijn de oude ook goed bruikbaar met nieuwe zuigerveren).

Maart.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 03 maart 2010 08:31 PM
  [ # 40 ]

Dat spanblok is om de cylinders onder belasting te honen. Dat moet dan dus wel!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3708
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 03 maart 2010 08:41 PM
  [ # 41 ]

Zuigers zijn niet meer leverbaar bij SMCdF.

Ik dacht dat de bussen van de SmCdF nog nabewerkt worden, je kunt in de UK bussen krijgen die op maat zijn.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Maart
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 434
Geregistreerd: 26-06-2007

Gepost: 03 maart 2010 09:05 PM
  [ # 42 ]

In de UK, bedoel je dan Andrew Brodie?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 maart 2010 09:21 PM
  [ # 43 ]

Inderdaad. Brodie had ooit bussen op maat. Maar…. als je andere bussen in een blok zet moet je eigenlijk met de genoemde spanplaat gemonteerd, de bussen nogmaals opmeten om er zeker van te zijn dat ze 100% rond zijn en niet ovaal.

Dit is de spanplaat die je monteert voor je gaat honen. Met deze spanplaat simuleer je de aanwezigheid van een cilinderkop.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Maart
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 434
Geregistreerd: 26-06-2007

Gepost: 06 maart 2010 11:34 AM
  [ # 44 ]

Ik heb een mailtje naar Brodie gestuurd, nog geen antwoord.

Heeft iemand nog andere tips waar ik andere cilinders kan aanschaffen?
Liefst meteen op maat natuurlijk, dan is verdere bewerking niet nodig (hoop ik).

Zijn er ervaringen met de onderdelen van de Franse club; gaat dat goed met bestellen enzo? Mogelijk ga ik zelf de onderdelen ophalen (wordt een flinke hoeveelheid). Ik ben al een paar jaar lid maar heb daar nog geen onderdelen besteld.

Spanplaat; goede tip, maar waarschijnlijk hebben ze die niet bij mijn revisiebedrijf.
Als het alleen maar is om onrondheid te meten; kan ik dan ook (met de oude pakking) de cilinderkoppen zolang monteren en vanaf de krukaszijde meten?

Een ander alternatief is natuurlijk overmaat zuigers aanschaffen. Zijn die nog verkrijgbaar?

De gesmede versie zou ook kunnen (weet ik) maar die vind ik vrij prijzig.

Groeten,
Maart.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 maart 2010 03:07 PM
  [ # 45 ]

Nabewerking van cilinders is altijd nodig omdat de cilinder enigzins vervormen als ze in het blok gezet worden. Helaas kan dat honen/lijnboren eigenlijk niet zonder spanplaat. Als je de cilinders niet onder spanning gezet worden door die spanplaat zul je nooit de perfecte rond-heid krijgen die nodig is namelijk. Immers, door het monteren van de cilinderkop komen de cilinders onder spanning te staan en zullen ze vervormen. Door nu die spanplaat te monteren zet je de cilinders al onder spanning voor het lijnboren en honen. Als je daarna de zuigers en kop weer monteerd heb je 100% ronde cilinders. Geen spanplaat gebruiken is grote kans op vet olieverbruik…..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook