Misschien zie ik een van jullie tweeen dan op 31 mei nog wel, als jullie reddingssapje eruit moet . Maar ik vind mijn TZD T ook wat stugger dan de TZI, eens vragen of opboren ook voor mij zin zou hebben, dat zweverige is toch wel lekker hoor..
enne, wordt wel vrolijk van de prijzen die ik in de twee draadjes over Chyparse lees eigenlijk
Chyparse is zeker een aanrader. Ik ben er in 2002 met mijn BX 19 TGI Routière (1992) geweest, en in 2003 met mijn BX 19 GT (1985). Beide keren weinig betaald voor het vullen van de bollen en schoonmaken van de filters en voorraadvat. Het is een garage waar je met plezier komt en met nog meer plezier wegrijdt.
Het lijkt me wel grappig om daar te werken; dan zie je al de tevreden klanten met open mond wegrijden. Je ziet je klanten dan denken: “Wow, wat een heerlijk zweefgevoel heeft mijn Citroën nu!”
Binnenkort moet ik maar eens met de BX Leader naar Chyparse gaan, de achterbollen zijn meer dan op…
Hier staat mijn GT op de brug bij Chyparse:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Re: Een dagje CHYPARSE. (bollen & LHM specialist)
erik wijngaarden schreef:Bram schreef:
Ik mag hier natuurlijk geen reclame maken, maar een ‘‘aanbeveling’’ zal the Boss (Erik) mij niet kwalijk nemen ?
een gebruikerservaring opschrijven van een garagebedrijf magnatuurlijk altijd !
en aangezien cyparse in ons lijstje staat van de betere citroen bedrijven in NL hebben ze ook een banner mogen plaatsen op deze site.
Alleen jammer dat die banner niet naar een site verwijst. hoop nog dat ie ooit gemaakt wordt….....
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
XBXG schreef:Chyparse is zeker een aanrader. Ik ben er in 2002 met mijn BX 19 TGI Routière (1992) geweest, en in 2003 met mijn BX 19 GT (1985). Beide keren weinig betaald voor het vullen van de bollen en schoonmaken van de filters en voorraadvat. Het is een garage waar je met plezier komt en met nog meer plezier wegrijdt.
Het lijkt me wel grappig om daar te werken; dan zie je al de tevreden klanten met open mond wegrijden. Je ziet je klanten dan denken: “Wow, wat een heerlijk zweefgevoel heeft mijn Citroën nu!”
Binnenkort moet ik maar eens met de BX Leader naar Chyparse gaan, de achterbollen zijn meer dan op…
Hier staat mijn GT op de brug bij Chyparse:
oei, zonde van die deuk!
Mijn ervaringen met Chyparse zijn ook erg goed.
Onlangs mijn xantia daar ook onder handen laten nemen, veert nu vele malen beter
alleen helaas niet zo zacht als mijn bx
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Misschien zit het alleen in m’n kop, maar ik ben vandaag op en neer naar Huizen geweest (woon in Groningen) en ik heb het idee dat ze steeds soepeler wordt. Gisteren zakte na een paar uur voor nog langzaam in; vandaag heeft ze de hele dag (±12uur) overeind gestaan in Huizen. Ook vanaf een koude start omhoog komen, vanochtend was een wereld van verschil. Toen ik instapte en de auto starte dacht ik “ik ben benieuwd hoe lang het nu gaat duren”, vervolgens heb ik een halve minuut gewacht en kreeg het toen toch een beetje benauwd. Deur open om toch maar eens ff te kijken; bleek ze al lang en breed overeind te staan. Dus ergens tussen dat ik de sleutel omdraaide en bedacht dat ik er ff op wilde letten, was ze al omhoog gekomen (van ± half ingezakt) .
Animal triste post coitum
Na het verversen van LHM is het, in ieder geval bij een BX, heel normaal dat ‘ie een week of 3 veel langer omhoog blijft staan dan voor ‘t verversen.. Hoe dit komt weet ik niet maar ‘t schijnt zo te zijn (zie ik nu ook bij m’n TZI, die is twee weken geleden ververst) dat het oude gedrag gewoon weer terugkomt (v.w.b. inzakken bij stilstand)
Bram schreef:Hij staat nu bij Spaarnestad (voor de nieuwe waxthermostaat).....dus kan het nu niet controleren.
Service daar is inderdaad super en ze leggen alles netjes uit.
fftopic Wat is een waxthermostaat :
ZX1.4i schreef:fftopic Wat is een waxthermostaat :
Of ik het zo goed uitspreek weet ik niet ops: ....(ik hoor het zo hier en daar, maar kan ook te maken hebben met teveel oorsmeer bij mij ) maar het is WAS, dat in een thermostaat zit en bij warmte uitzet.
Jij hebt er ook eentje (ik zelfs 2 ) die EN voor de Voorinspuiting zorgen bij koude motor ...EN iets verhoogd toerental.
Bij diesels dus….of dat ook zo werkt tegenwoordig bij Benzinemotoren, weet ik eerlijk gezegd niet.
Ik zal er even een foto van maken.
Bram schreef:Jij hebt er ook eentje (ik zelfs 2 ) die EN voor de Voorinspuiting zorgen bij koude motor ...EN iets verhoogd toerental.
Ah die dingen, ik heb er volgens mij ook 2? in het thermostaathuis zitten?
Ik ben vandaag met mijn TZD Turbo naar Chyparse geweest… Ik vond de vering wat aan de stugge kant en voelde in m’n stuurbekrachtiging dat ‘t systeem niet helemaal zuiver was. Er was al wel nieuwe LHM in gegaan zo’n 15.000km geleden..
De voorbollen bleken verschillend. Ze waren alle twee voor een turbodiesel maar de linker had een andere nippel dan de rechter dus konden ze een ander veergedrag vertonen. Vandaar dat de auto dus nooit recht over een drempel ging. Ik heb nu twee zachtere ruilbollen (gewoon standaard BX bollen, zei Ivo, dus voor een 1.4i of 1.9d) De achterbollen zijn 0.2mm opgeboord, het gat is nu 1.4mm. Al met al veert de BX nu echt heerlijk, drempels voel je nauwelijks…
Ik heb er nu ook spoelvloeistof in, deze vloeistof moet er ongeveer 5.000km in blijven. Het moest niet te kort omdat mijn systeem niet overdreven vuil was.
Het op druk brengen van de auto kostte wat moeite. Dit schijnt altijd zo te zijn bij de diesels omdat de pomp op een ongunstige plek zit.. Ik moest eerlijk toegeven dat ik er bij mijn TZI ook wat moeite mee had.. ops:
Al met al hoefde ik maar 64 euries af te rekenen en heb ik een BX met een heel ander veergedrag terug
EEN GROTE DIGITALE PLUIM VOOR CHYPARSE!!!!!!!
Ook voor de bijl!
Jawel, maandag a.s. gaat mijn BX TD ook naar Chyparse. Verversen LHM, bollen pellen, filters schoonmaken en voorste hoogteregelaar nakijken, volgens mij staat haar neus te ver naar beneden.
Lichtbeeld van de koplampen is erg beperkt (lees: schijnt maar half zo ver als andere auto’s), en na het ruitenwissen in de regen kruipen de druppeltjes weer vrolijk naar het bovenste gedeelte van de voorruit, in plaats van dat ze gaan liggen…
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Re: Ook voor de bijl!
Robin schreef:.....en na het ruitenwissen in de regen kruipen de druppeltjes weer vrolijk naar het bovenste gedeelte van de voorruit, in plaats van dat ze gaan liggen…
Heel herkenbaar ja.
Sommigen draaien de RW om, dus dat hij links in ruststand staat i.p.v. rechts.
Ergens moet dat beschreven staan hoe je dat moet doen, maar weet niet meer waar. ops:
Re: Ook voor de bijl!
Bram schreef:Sommigen draaien de RW om, dus dat hij links in ruststand staat i.p.v. rechts.
Ergens moet dat beschreven staan hoe je dat moet doen, maar weet niet meer waar. ops:
Dit kan toch alleen met een Lexia 3 computer veranderd worden als de stand van de ruitenwissers opnieuw ingelezen worden?
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Re: Ook voor de bijl!
Phritz schreef:Bram schreef:Sommigen draaien de RW om, dus dat hij links in ruststand staat i.p.v. rechts.
Ergens moet dat beschreven staan hoe je dat moet doen, maar weet niet meer waar. ops:Dit kan toch alleen met een Lexia 3 computer veranderd worden als de stand van de ruitenwissers opnieuw ingelezen worden?
BX? Computer? Is doodgewone mechaniek hoor. Je hoeft alleen iets om te draaien in die mechaniek, weet alleen niet precies wat.
(OK, OK, idd off topic, maar toch ff gereageerd voordat hier rare misverstanden over gaan ontstaan. )
En hop, weer ontopic!
gister bij Chyparse geweest.
Alle 5 bollen van mijn TD bleken nog zo goed als nieuw te zijn (38/40), dus een dikke meevaller.
Tegenvaller was dan weer dat beide retourleidingen voor helemaal door waren. En dan bedoel ik: helemaal doormidden…. Ook maar meteen vervangen.
De tank zat vol met bagger zoals ik al verwachtte, dus de oude LHM vervangen door hydrorincage, dus over 3000 kilometertjes weer die kant op!
Wat het meeste tijd kostte, was het goed krijgen van de hoogteregelaar voor, die stond te laag. Auto op brug, hoogteregelaar bijstellen, auto van brug af.. niet goed! Auto op brug, hoogteregelaar bijstellen, auto van brug af.. niet goed! Auto op brug, hoogteregelaar bijstellen, auto van brug af.. niet goed! (herhaal 10 keer of zo…)
Verder een dikke pluim voor Chyparse, uitstekend geholpen en overal uitleg bij, en ik mocht overal met de neus op staan (wat ik graag mag doen).
Voor de geinteresseerden:
5 x veerbollencheck (gratis)
filters en LHMtank schoonmaken, Hydrorincage er in
Hoogte verstellen
2x retourleiding veerpoot vervangen
kosten: €100,50 all-in, en een paar uurtjes in de auto zweven.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm